با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا؛

از اولین فرهنگ‌نامه مصوّر تشییع شهدا در کشور رونمایی شد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار گفت: «شهید آورند» نخستین مجموعه‌ی عکس منتشرشده توسط واحد «تاریخ شفاهی» دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی است که روایت‌گر مراسم تشییع و تکریم شهدا در شهر سبزوار می‌باشد.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۳۵
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ اسماعیل هاشم‌آبادی در مراسم رونمایی از کتاب شهید آوردند با اشاره به پرداخت این اثر اظهار داشت: کتاب «شهید آوردند» نخستین مجموعه‌ی عکس منتشرشده توسط واحد «تاریخ شفاهی» دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی است که روایت‌گر مراسم تشییع و تکریم شهدا در شهر سبزوار و آبادی‌های اطراف آن در دهه‌ی ۶۰ است.

وی با بیان اینکه سی سال از دفاع مقدس و چهل سال از انقلاب گذشته است؛ اما هنوز تصاویر و اسناد انقلابیون و رزمندگان به صورت مطلوب جمع‌آوری و ثبت نشده است، افزود: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، اجرای طرح «آلبوم‌های ناطق» را برای جلوگیری از روند پرشتابِ از بین رفتن اسناد و تصاویر انقلاب و دفاع مقدس در دستور کار قرار داده است.

هاشم‌آبادی ادامه داد: از مجموعه ده‌ها هزار قطعه تصویر جمع‌آوری شده طی فعالیت دو سالۀ پروژه آلبوم‌های ناطق سبزوار، دو هزار عکس با موضوع تشییع و مراسم شهدا شناسایی گردیده که از آن میان ۲۱۳ قطعه عکس برای انتشار در کتاب «شهید آوردند» گلچین شده است.

این پژوهشگر تاریخ شفاهی با بیان اینکه کتاب «شهید آوردند» روایتی تصویری از مراسم تشییع و بزرگداشت شهدای سبزوار طی سال‌های انقلاب و جنگ است، افزود: مقاله تفصیلی ضمیمه این اثر به موشکافی بخشی از قابلیت‌های نظری، هنری و رسانه‌ای این مجموعه خاطره‌انگیز پرداخته است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار با بیان بخشی از جزئیات این اثر ماندگار افزود: در این مجموعه تلاش کرده‌ایم گوشه‌ای از حضور مردم در مراسم تشییع، خاکسپاری و میثاق با شهیدان، نماز بر پیکر مطهر شهدا، تدفین، زیارت مزار، پدران و مادران، فرزندان و همسران شهدا را نمایش دهیم. آثار هنری در موضوع شهدا مانند نقاشی چهرۀ شهید، کلیشه‌ها، دیوارنوشته‌ها، گروه سرود شاهد نیز در این کتاب دیده شده است. جزئیات تشییع شهدا مانند دسته گل شهید، حجله‌ها، جعبه آینه‌ها و مراسم مختلف مانند شام غریبان، یادواره‌ها، دیدار و سرکشی از خانواده‌های شهدا را در این آلبوم ناطق جای داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به انتشار تصاویر ۱۶۰۰ شهید سبزوار در بخش پایانی کتاب افزود: در این اثر تلاش کرده‌ایم تا همراه تصاویر، خاطرات شهدا و توضیحات مرتبط با موضوع عکس را با استفاده از پرونده‌های شهدا، پژوهش‌های انجام شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و برخی کتب دفاع مقدس، استفاده کنیم.

کتاب مصور «شهید آوردند» توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ۳۰۰ صفحه تمام رنگی به صورت نفیس با قیمت ۳۵ هزار تومان راهی بازار نشر شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها