کد خبر: ۹۰۱۷۵۷۶
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از لحاظ علمی، سیاسی و اجتماعی، عقب افتاده و از لحاظ سیاسی، منزوی و از لحاظ شئونات کشور کاملاً وابسته بود، اما امروز به برکت اسلام، ملت ایران هویت و شخصیت خود را نشان داده و به پیشرفت‌های مهمی در علم و فناوری رسیده است.(1394/10/8) ***فرا رسیدن ماه رمضان، ماه بندگی خدا مبارک باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
برجام و چالش اصلاح‌طلبان

خروج ترامپ از برجام، اردوگاه حاميان برجام را که در آن طيف‌هاي گوناگونی از اعتداليون، اصلاح‌طلبان و... قرار دارند، دچار انفعال، سردرگمي و چندگانگي کرده که در رأس آن نگراني از واگرايي هواداران و کاهش مقبوليت و محبوبيت دولت و اصلاح‌طلبان است. حدود پنج سال است که دولت وعده حل مشکلات اقتصادي کشور از طريق مذاکره و امضای برجام را داده است و اکنون همه چيز را از دست رفته مي‌بيند! بي‌ثباتي در عرصه اقتصاد که بخشي از آن محصول سياست‌هاي غلط برجامي دولت است نيز خود را در عرصه‌هاي متفاوت، از جمله بازار ارز نشان داده و نارضايتي مردمي از عملکرد دولت را به همراه داشته است.
برخی حامیان دولت هم این روزها به صراحت از رویگردانی مردم از جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت سخن می‌گویند.
با اين احوال، حفظ هواداران و جلوگيري از کاهش وزن سبد آرای دولت، مهم‌ترين اولويتي است که قلم به دستان اين جريان را به ميدان آورده تا با شگردهاي گوناگون رسانه‌اي افکار عمومي را توجیه کنند!
بخشي از اين طيف تلاش دارند اذهان پرسشگر افکار عمومي را به اين تحليل برسانند که تداوم برجام بدون آمريکايي‌ها نيز ممکن خواهد بود! و اکنون بايد کار را با اروپاييها ادامه داد (!) که براي اثبات آن، اظهارات ناشيانه فراواني شنيده مي‌شود که افکار عمومي بايد نسبت به آن حساس باشد و بار ديگر فريب مدعيان را نخورد.
بخشي ديگر تلاش دارند با ايجاد رعب و ترس، تداوم برجام با اروپايي‌ها را تنها راه ممکن براي جمهوري اسلامی ایران معرفي کنند؛ از این رو تأکيد دارند: «با وجود مخالفت اتحاديه اروپا، روسيه، چين و ديگر کشورهاي جهان با اقدام آمريکا، ما دوران سختي را پيش‌ رو داريم. چنانچه خردمندانه و متحد با تهديدها و تحريم‌هاي اخير مواجه نشويم، ممکن است خداي ناکرده شاهد فروپاشي اقتصادي و حتي ملي ايران باشيم.»
اغوای افکار عمومي هر چند ممکن است چند صباحي همراهي ايشان را به همراه داشته باشد، اما خيلي زود طبل رسوايي آن بر زمين خواهد خورد. بهترين راه مواجهه با مردم صداقت است و اعتراف به اين حقيقت که مسير در پيش گرفته شده خطاي راهبردي بوده که از نبود اعتماد به ملت و اعتماد بي‌جا به دشمن حاصل آمده است. توجه به توصيه‌ها و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي و حرکت مبتني بر الگوي اقتصاد مقاومتي و حکمت مبتني بر سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت در سياست خارجي، راه بازسازي اعتماد مردم خواهد بود.

▼ گزارش روز
تاریخ تغییر نمی‌کند

«رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران با اشاره به بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری پیرامون تأکید بر عذرخواهی رئیس‌جمهور بابت برجام، با طرح این سؤال که «مگر این تصمیم را رئیس‌جمهور گرفته؟» گفت: به فرض که تصمیم بدی باشد، این تصمیم نظام بوده و همه تا به حال مدعی بوده و هستند که برجام تصمیم نظام بوده است. آقایان می‌دانند که نظام ترکیبی از مقام معظم رهبری، رؤسای سه قوه، وزیران، کارشناسان و امثال آن است. بنابر‌این بحث رئیس‌جمهور نیست. اگر قرار به عذرخواهی است کل نظام باید عذرخواهی کند؛ نه رئیس‌جمهور. چون این مسائل کلان را رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری نمی‌کند!»
واقعیت این است که تلاش فردی رسول منتجب‌نیا و حتی تلاش همه چهره‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های این جریان نمی‌تواند تاریخ را تغییر دهد. سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا و برجام وجود دارد، تأکید متعدد حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره قابل اعتماد نبودن آمریکا و خوشبین نبودن به دشمن ثبت و ضبط شده و امروز در دسترس قرار دارد، شروطی که امام خامنه‌ای برای مذاکره و برجام تعیین کردند و خواستار تضمین‌هایی شدند که متأسفانه تیم مذاکره‌کننده نتوانست از طرف‌های غرب بگیرد، غیر قابل انکار و کتمان است و البته بالاتر از آن، اظهارات و اعترافات مسئولان دولتی و شخص رئیس‌جمهور که اعلام کرد «مسئولیت تمام مذاکرات با من است»، حتی در آرشیو روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز وجود دارد! نه این مصاحبه و سخنان، بلکه صدها سخن و تیتر و اظهار نظر دیگر از این دست نیز تاریخ را تغییر نخواهد داد؛ چنانچه از درون جریان اصلاحات نیز به شکست این تئوری که می‌توان شریک برای شکست برجام پیدا کرد، اذعان شده است و «ابراهیم اصغرزاده» می‌گوید آقای روحانی نباید و نمی‌تواند برجامش را به گردن رهبری نظام بیندازد.

▼ خبر ویژه                 
نامزد اصولگرایان پیروز انتخابات1400!

صادق زیباکلام از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر آرایش سیاسی داخل کشور گفته است: ظرف چند ماه آینده برجام به کل منتفی می‌شود؛ چون حجم تجارت کشورهای اروپایی با آمریکا بسیار زیاد است، بنابراین نمی‌توانند از منافع اقتصادی همراهی با آمریکا صرف‌نظر کنند، به این ترتیب اگرچه به طور ظاهری در برجام می‌مانند؛ اما عملاً این ماندن اثری ندارد. وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کسانی که سال ۹۴ در انتخابات مجلس شرکت کردند و به تکرار می‎کنم آقای خاتمی لبیک گفتند، دیگر پای صندوق رأی انتخابات سال ۹۸ حاضر نمی‌شوند، گفت: دو بار که سهل است، حتی اگر آقای خاتمی ۲۰ مرتبه هم بگوید تکرار می‌کنم، آن اتفاق ۹۴ نخواهد افتاد؛ چون میزان سرخوردگی از فراکسیون امید مجلس اگر بیشتر از آقای روحانی نباشد، کمتر نیست. زیباکلام افزود: دولت احمدی‌نژاد تکرار نمی‌شود؛ اما کسر قابل توجهی از 24 میلیونی که به روحانی رأی دادند، در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شرکت نخواهند کرد، در عوض آن 16 میلیون نفری که به آقای رئیسی رأی دادند، به حسب تکلیف شرعی همچنان در انتخابات شرکت می‌کنند و حتی سه،‌ چهار میلیون از آرای روحانی نیز به آن سبد اضافه می‌شود، بنابراین در سال 1400 نامزد جریان اصولگرا با 20 میلیون رأی پیروز انتخابات خواهد شد.

▼ اخبار
1ـ سنگ‌اندازی در مقابل شهردار شدن محسن هاشمی!
خبرهای رسیده از نقش رئیس دولت اصلاحات در انتخاب شهردار تهران و مخالفت با حضور محسن هاشمی در این سمت حکایت دارد. با وجود آنکه پس از کنار رفتن نجفی از شهرداری تهران، آن هم پس از یک دوره ناموفق، دوباره موضوع شهردار شدن محسن هاشمی سر زبان‌ها افتاده بود؛ اما خاتمی محکم‌تر و شفاف‌تر از گذشته مخالفتش را بیان کرد. البته این بار خاتمی تنها نبود و حزب اتحاد نیز که باقی مانده مجاهدین و مشارکتی‌ها‌ـ دشمنان قسم‌خورده هاشمی‌رفسنجانی در دوران اصلاحات‌ـ است، کنار رئیس دولت اصلاحات در کنار گذاشتن محسن هاشمی ایستادند. مخالفت خاتمی آنقدر صریح و با فشار بود که محسن هاشمی 9 اردیبهشت به طور رسمی اعلام کرد که دیگر امیدی به شهردار شدنش ندارد! مخالفت خاتمی و اصلاح‌طلبان در میزان سهم نزدیکان خاتمی در پست‌های شهرداری و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ریشه دارد. محسن هاشمی البته یک ایراد بزرگ نیز به اعتقاد خاتمی دارد و آن، اینکه همانند پدرش نمی‌خواهد عضو تشکیلاتی اصلاحات باشد و صرفاً می‌خواهد یک شریک مستقل باشد.

2ـ هشدار کره شمالی به آمریکا برای لغو مذاکرات دو کره

در پی انتشار خبر رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، پیونگ یانگ درباره سرنوشت مذاکرات کره شمالی با آمریکا هشدار داد. بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، پیونگ یانگ مذاکره خود با سئول را به دلیل رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی لغو کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد، آمریکا باید درباره سرنوشت نشست برنامه‌ریزی شده فکر کند. رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی اقدام تحریک‌آمیز است، این در حالی است که روند بهبودی روابط بین دو کره آغاز شده است. رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کره جنوبی در تاریخ 28 آوریل در کره جنوبی با یکدیگر دیدار و توافق‌نامه ‌آتش‌بس امضا کردند. رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا قرار است در 11 می به مدت دو هفته برگزار شود که گفته می‌شود در آن 100 جنگنده از دو کشور شرکت می‌کنند.

3ـ حمایت سران عرب از معامله قرن!

بن جاسم، نخست‌وزیر سابق قطر در واکنش به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی در صفحه توئیتر خود نوشت: «این همان معامله قرن است که قدم به قدم با حمایت و تأیید کشورهای بزرگ عربی اجرا می‌شود؛ اما شما را به خدا بگویید بهای آن چیست؟» بن‌جاسم افزود: «موضع من درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز روشن است و آن حفظ حقوق فلسطینیان است.» وی همچنین نوشت: «متأسفانه ما وارد تونل تاریکی در جهان عرب شده‌ایم، نه تنها در این قضیه که البته از اهمیت زیادی نیز برخوردار است؛ بلکه در تمامی قضایای عربی و بین‌المللی.» گفتنی است، «معامله قرن» طرح پیشنهادی دولت «دونالد ترامپ» برای حل منازعه فلسطینی‌ـ صهیونیستی است که بر اجبار فلسطینیان به منظور ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی برای مقابله با مخالفان سیاست‌های واشنگتن و تل‌آویو تأکید دارد.

4ـ مذاکرات بر اساس بی‌اعتمادی خواهد بود

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: امیدواریم اروپایی‌ها خروج آمریکا از برجام را جبران کنند، در غیر این صورت این آمادگی واقعی و حقیقی وجود خواهد داشت که به شرایطی به مراتب بالاتر از سطح پیش از برجام باز می‌گردیم. البته امیدواریم هیچ گاه به این وضعیت نرسیم و مسائل به گونه‌ای پیش برود که شرایط برگشت‌پذیری در امر فنی ضرورتی نداشته باشد، اما آمادگی آن را داریم. وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات را بر اساس اعتماد پیش نمی‌بریم و این‌گونه نیست که با خوش‌بینی مذاکره کنیم، تصریح کرد: اساس بر بی‌اعتمادی خواهد بود تا چنانچه رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند، تضمین‌های لازم گرفته شود.

▼ اخبار کوتاه
سران اروپایی امروز چهارشنبه درباره گزینه‌های اقتصادی در ارتباط با همکاری با ایران در پی خروج آمریکا از برجام رایزنی می‌کنند. به گزارش رویترز، یکی از مقامات ارشد اروپایی با اشاره به تدابیری که اروپا پیگیری می‌کند تا شرکت‌های اروپایی از پیامدهای منفی خروج واشنگتن از برجام در امان باشند، گفت: حفاظت از منافع شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا که با ایران در زمینه مسائل اقتصادی همکاری دارند، در دستور کار جلسه امروز سران اتحادیه اروپا قرار دارد.
شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه که از سال ۲۰۱۵، زمانی که ارتش نیجریه به حسینیه شهر «زاریا» حمله کرد، به همراه همسرش در بازداشت به سر می‌برد، دیروز در دادگاه ایالتی «کادونا» حاضر شد. «مکسول کیون» وکیل زکزاکی به خبرگزاری فرانسه گفت: «وضعیت سلامت او در حال بدتر شدن است. او برای راه‌ رفتن به عصا نیاز دارد؛ چون گلوله، به طرز بسیار بدی به پای وی آسیب‌رسانده است.»
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای کاهش وابستگی کشور به واردات روغن پیش‌بینی کرد تولید کلزا در سال جاری با رشد دو برابری نسبت به سال گذشته به ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تن افزایش یابد. وی همچنین گفت: براساس برآوردها، 10/5 میلیون تن گندم امسال از کشاورزان خریداری می‌شود که این میزان 1/5 میلیون تن بیش از میزان خرید سال گذشته خواهد بود.
دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC)، «ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران و معاون بخش بین‌الملل وی را با ادعای حمایت مالی از حزب‌الله لبنان از طریق سپاه تحریم کرد. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در فرافکنی‌های خود گفت: آمریکا به ایران اجازه سوءاستفاده از نظام مالی بین‌المللی را نمی‌دهد.
بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، از اول مهر تا ۲۲ اردیبهشت سال آبی ۹۷ـ ۹۶ میزان کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۲ میلی‌متر بوده است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (226/9 میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (223/7 میلیمتر) 32/1 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی آسمان درخواست رعایت حجاب اسلامی را از اعلان اول (پس از خوشامدگویی) پروازهای خود حذف کرده‌ و به مسئولان و مهمانداران این شرکت نیز ابلاغ شده است، در این زمینه تذکری ندهند.
 
ارسال نظرات