خبرهای داغ:
رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین گفت: "حدود" و " زکات مقدارآن چنان دقیق در اسلام تعیین شده که، اگر همه مسلمانان، زکات اموال خویش را به طور صحیح و کامل بپردازند، هیچ فرد فقیر و محرومى در سرتاسر کشور اسلامى باقى نخواهد ماند.
کد خبر: ۹۰۱۷۵۸۰
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، حجت الاسلام باب ا... شهسواری در نشست شبانه زکات که در مسجد روستای گازرخان (از توابع الموت شرقی) برگزار شد، بیان کرد: با توجه به این که، اسلام به صورت یک مکتب صرفاً اخلاقى و یا فلسفى و اعتقادى ظهور نکرد بلکه به عنوان یک آئین جامع، که تمام نیازمندى هاى مادّى و معنوى در آن پیش بینى شده، پا به عرصه ظهور گذاشت.
وی ادامه داد: با توجه به این که اسلام، از همان عصر پیامبر(ص) با تأسیس حکومت همراه بود، و همچنین با توجه به این که: اسلام، توجه خاصى به حمایت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، روشن مى شود که نقش "بیت المال"، و "زکات" که یکى از منابع درآمد "بیت المال" است، از مهمترین نقش ها است.
رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین اضافه کرد: شکی نیست هر جامعه اى داراى افراد از کار افتاده، بیمار، یتیم بى سرپرست، معلول، و امثال آنها مى باشد، که باید مورد حمایت قرار گیرند ؛ مر حکومتی براى حفظ موجودیت خود در برابر هجوم دشمن، نیاز به سربازان مجاهدى دارد که، هزینه آنها از طرف حکومت پرداخته مى شود. همچنین، کارمندان حکومت اسلامى، دادرسان و قضات، و نیز وسائل تبلیغاتى و مراکز دینى، هر کدام نیازمند به صرف هزینه اى هستند، که بدون یک پشتوانه مالى منظم، و مطمئن، سامان نمى پذیرد.
وی افزود: به همین دلیل در اسلام، مساله زکات که در حقیقت یک نوع "مالیات بر درآمد و تولید" و "مالیات بر ثروت راکد" محسوب مى شود، از اهمیت خاصى برخوردار است، تا آنجا که در ردیف مهمترین عبادات قرار گرفته و در بسیارى از موارد با "نماز" همراه ذکر شده و حتى شرط قبولى نماز شمرده شده است.
حجت الاسلام شهسواری خاطرنشان کرد: حتى در روایات اسلامى مى خوانیم؛ اگر حکومت اسلامى از شخص یا اشخاصى، مطالبه زکات کند، و آنها در برابر حکومت ایستادگى کنند، و سرباز زنند، مرتدّ محسوب مى شوند، و در صورتى که اندرزها در مورد آنها سود ندهد، توسّل به نیروى نظامى، در مقابل آنها جایز است.
وی با اشاره به برخی موارد تاریخی گفت: داستان اصحاب "ردّه" (همان گروهى که بعد از پیامبر(ص) از پرداخت زکات سر باز زدند و خلیفه وقت به مبارزه با آنها برخاست، و مى گویند: حتى حضرت على(ع) نیز این مبارزه را امضاء کرد و حتی یکى از پرچمداران در میدان جنگ بود، از این قبیل است.
رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرماید: کسى که یک قیراط از زکات را نپردازد نه مومن است و نه مسلمان، و ارزشى ندارد، فرمود: از روایات مختلف چنین مستفاد مى شود: "حدود" و "مقدار زکات چنان دقیق در اسلام تعیین شده که، اگر همه مسلمانان زکات اموال خویش را به طور صحیح و کامل بپردازند، هیچ فرد فقیر و محرومى در سرتاسر کشور اسلامى باقى نخواهد ماند.
وی نگاه صحیح به زکات را لازمه اجرای فریضه زکات دانست و اظهارداشت: اداى زکات باعث حفظ اصل مالکیت و تحکیم پایه هاى آن است، به طورى که اگر مردم، این اصل مهم اسلامى را فراموش کنند، شکاف و فاصله میان گروه ها آن چنان مى شود که، اموال اغنیاء نیز به خطر خواهد افتاد.
حجت الاسلام شهسواری تصریح کرد: در اهمیت زکات همین بس که از جمله فصول ممیز شرک و اسلام و مرز بین کفر و ایمان معرفی شده است که ایتای زکات را شرط ورود به دین و جماعت مسلمانان دانسته است.
وی توضیح داد: در قرآن دستور اجتناب و دست کشیدن از قتال با مشرکان منوط به تحقق سه شرط توبه از شرک، اقامة نماز و ایتای زکات است که این امر نشان دهنده اهمیت زکات در ابعاد مختلف جامعه اسلامی است از طرفی تقارن همیشگی بین نماز و زکات در آیات کریمة قرآن خود دلالت بر اهمیت و جایگاه پر منزلت و اساسی آن داشته و به عنوان اصل و رکن دین و احکام اسلامی مشخص شده است.
رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین اظهارداشت: در روایات بسیاری نیز آمده است که زکات از ارکان خمسة اسلامی است و اساس اسلام بر آن استوار است؛ یعنی زکات از جملة اصول مبانی اسلامی است که با نبودن آن, اصل بنا و کیان اسلام در معرض تخریب و نابودی قرار خواهد گرفت.
وی تأکید کرد: البته این سخنان و روایات به این معنا نیست که یکی از رکنها بر بقیه ارجحیت دارد چراکه اصل "ولایت" افضل بر تمامی رکنهاست.
حجت الاسلام شهسواری یادآورشد: امروز کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس تعالیم و دستورات دین مبین اسلام تلاش کرده است تا با روشنگری و ارتقای سطح بینش افراد مختلف زمینه ارتقای امر زکات را در جامعه فراهم کند.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها