خبرهای داغ:
آیت‌الله سبحانی:

روزه منحصر به دین اسلام نیست/ تبیین شرایط فقهی بطلان روزه مسافر

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: روزه علاوه بر دین اسلام در ادیان یهودیت و مسیحیت نیز آمده، البته روزه در آن ادیان با روزه در دین اسلام متفاوت است.
کد خبر: ۹۰۱۸۰۲۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
روزه منحصر به دین اسلام نیست/ تبیین شرایط فقهی بطلان روزه مسافر
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به ویژگی‌های احکام دین اسلام اظهار کرد: احکام این دین برای همه افراد است و تنها منحصر به مومنان نیست، البته، چون کافران به احکام عمل نمی‌کنند، خطاب آیات قرآن در زمینه احکام به مومنان است.

وی ادامه داد: روزه علاوه بر دین اسلام در ادیان یهودیت و مسیحیت نیز آمد، البته روزه در آن ادیان با روزه در دین اسلام متفاوت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: تمام احکام دین دارای مصالحی است، روزه همچون سپری است که بندگان را از آتش در امان نگاه می‌دارد، البته تعداد روز‌هایی که انسان باید در آن‌ها روزه بگیرد، زیاد نیست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به موارد عدم وجوب روزه اظهار کرد: کسانی که بیمار هستند یا سفر کردند، روزه بر آن‌ها واجب نیست، البته انسانی که بتواند روزه بگیرد، اما روزه برای او طاقت فرسا باشد، همچون انسان‌های کهن سال باز هم روزه بر او واجب نیست.

وی ادامه داد: انسان‌های بیمار و مسافر که روزه بر آن‌ها واجب نیست، وظیفه دارند که در غیر از ماه رمضان، روزه بگیرند، کسی که مسافر است و در سفر روزه می‌گیرد، روزه او باطل است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نظر فقهی که روزه مسافران در ماه رمضان را صحیح می‌داند، برخلاف ظاهر آیات قرآن است، وظیفه انسان مسافر از همان ابتدا روزه گرفتن در غیر از ماه رمضان است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به کفاره روزه اظهار کرد: کسانی که روزه گرفتن برایشان بسیار سخت و طاقت فرسا است، باید کفاره بدهند، کفاره برای چنین افرادی این است که مسکینی را سیر کنند، البته کسی که بیش از حد واجب کفاره بدهد، برای او بهتر است.

وی ادامه داد: روزه گرفتن انسان‌های بیمار برخلاف دستور قرآن است، فرد کهن سالی که توان روزه گرفتن را ندارد، نباید روزه بگیرد، کفاره بر چنین فردی تنها واجب است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: رسول اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه‌ای خواند، پیامبر (ص) بعد از خواندن این خطبه گریه کرد، رسول اکرم (ص) پس از خطبه شعبانیه در پاسخ سوال امام علی (ع) در خصوص بهترین عمل در ماه مبارک رمضان فرمود که بهترین عمل در این ماه گناه نکردن است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دلیل گریه کردن رسول اکرم (ص) پس از خطبه شعبانیه اظهار کرد: پیامبر (ص) پس از این خطبه امام علی (ع) گفت که فردی او را در ماه مبارک رمضان به شهادت می‌رساند، این یکی از اخبار غیبی بود که رسول اکرم (ص) به امام علی (ع) داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار