اهالی روستای «اتو» از آسیب بارش باران و سیل روز‌های اخیر به زمین‌های شالیزاری دهستان کِسِلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه خبر‌ داد و گفت: حدود 15 هزار‌ متر از زمین‌های کشاورزی روستای «اتو» در دهستان کِسِلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه آسیب‌ دید و در روستا‌های دیگر هم شاهد آسیب‌دیدگی به زمین‌های کشاورزی هستیم.
کد خبر: ۹۰۱۸۳۹۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، باران‌های بهاری و پائیزی در مناطق کوهستانی به صورت تگرگ و در برخی موارد با جاری‌شدن سیل همراه است و هر سال در شهرستان سوادکوه هم شاهد چنین رخداد طبیعی و ایجاد خسارت هم هستیم.

سیل سال 1394 در شهر زیراب و تخریب منازل مسکونی نیز از رخداد‌هایی است که ثبت‌ شد.

بارش باران و جاری‌شدن سیل در روز‌های گذشته به آب‌گرفتگی منازل و معابر، تخریب برخی‌پل‌ها و جاده‌ها و خسارت به زمین‌های شالیزاری منجر‌ شده است.

 

یکی از اهالی منطقه سرخ‌کلا شهر زیراب با اشاره به خسارت بارندگی اخیر در این منطقه، گفت: پل‌زیر‌گذری که برای تعریض محور سوادکوه در جاده منتهی به تالار کریمی، احداث شد باعث جلوگیری از هدایت آب و آب‌گرفتگی منازل و معابر و آسیب به جاده دسترسی را فراهم کرد.

ابوذر مراد‌پور به پُر‌شدن دهنه پل با گِل‌و لای بعد از بارندگی اخیر اشاره‌کرد و افزود: پنج منزل مسکونی و تجاری آسیب دید که یکی از آن منازل قابل‌ سکونت نیست و در بقیه موارد شاهد آب‌گرفتگی، انتقال گِل‌و لای به محل‌زندگی، آسیب به دیواره‌ها و واحد‌های تجاری و دامداری هستیم و آب، برق و گاز یکی از واحد‌های مسکونی هم قطع است.

مراد‌پور خاطر‌نشان کرد: مسؤولانی که برای بازدید در منطقه حاضر‌ شدند، شرکت راه‌سازی را به دلیل فعالیت غیر‌کارشناسی در احداث پل‌زیر‌گذر مقصر دانستند و البته این شرکت راه‌سازی هم برای کمک به حادثه‌دیدگان در محل حادثه حاضر‌ شد.

 

یکی از شهروندان ساکن منطقه آیت‌الله کاشانی شهر زیراب از خسارات بارندگی اخیر در این منطقه خبر‌ داد و گفت: بارندگی اخیر به واحد‌های مسکونی و پل‌های این منطقه آسیب وارد‌کرد.

موسی رسولی افزود: پل‌بتنی به سمت «سید‌مهدی» و در منطقه راه‌بندی آسیب‌دید و دو واحد مسکونی هم به دلیل نفوذ آب در دیواره‌های آن در معرض خطر قرار‌ گرفت.

رسولی خاطر‌نشان کرد: شهرداری زیراب اقدام به تمیز‌کاری و جمع‌آوری لجن‌های منطقه کرد و اداره آب هم برای ترمیم لوله آب در حال تلاش است و انتظار آن است که راه‌ دسترسی به سمت «سید‌مهدی» در اولویت تعمیر قرار‌ گیرد و احداث سد‌ها و پل‌ها هم با اولویت کارشناسی مورد توجه قرار‌ گیرد.

 

یکی از اهالی روستای «اتو» هم از آسیب بارش باران و سیل روز‌های اخیر به زمین‌های شالیزاری دهستان کِسِلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه خبر‌ داد و گفت: حدود 15 هزار‌ متر از زمین‌های کشاورزی روستای «اتو» در دهستان کِسِلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه آسیب‌ دید و در روستا‌های دیگر هم شاهد آسیب‌دیدگی به زمین‌های کشاورزی هستیم.

رضا رستمی افزود: نشا برنج در زمین‌های کشاورزی روستای «اتو» در زیر گِل‌و لای مدفون‌ شد.

وی خاطر‌نشان کرد: سر‌دهنه‌های آب با همکاری دهیاری ترمیم‌ شد و جاده دسترسی با کمک اداره راهداری به صورت موقت بازگشایی‌ شده است.

 

یکی از اهالی روستای شیر‌دره بخش مرکزی شهرستان سوادکوه از ریزش سه دیوار سنگی در این روستا خبر‌ داد و گفت: در گذشته با بخشدار و کارشناسان بخشداری نسبت به جمع‌آوری آب‌های سطحی که احتمال تخریب سازه‌های با نفوذ آن آب‌ها وجود‌ داشت اعلام کردیم ولی اقدامی انجام‌ نشد و همان آب‌های سطحی عامل اصلی برخی تخریب‌ها در بارندگی اخیر‌ شدند.

قهرمان فرهادی با بیان اینکه جاده دسترسی به روستا با همکاری ماشین‌آلات البرز‌ مرکزی بازگشایی موقت‌ شد تا مراسم افطار در روستا برگزار‌ شود، افزود: کانال‌های آب‌روی روستا پُر‌ است و پایه‌ آسفالت خالی شد که نیاز به اقدام سریع‌ است.

وی با بیان اینکه شورای گذشته سه نقطه حادثه‌خیز در روستا را برای اقدامات تعمیری اعلام‌ کرد که اگر شاهد اقدام مناسب در آن بودیم، خسارات هم نداشتیم، خاطر‌نشان‌کرد: دو سد، پل، دیوار مسکونی تخریب‌ شد و زیر‌ آسفالت‌ها هم خالی شد که با فشار می‌شکند.

 

معاون فرماندار سوادکوه با اشاره به هماهنگی لازم با ادارات و نهاد‌های مرتبط برای بر‌آورد خسارت‌ها و برنامه‌ریزی برای کمک به حادثه‌دیدگان، گفت: امکانات و تجهیزات ادارات و نهاد‌های مختلف شهرستان سوادکوه برای پشتیبانی از اقدامات لازم بسیج‌ شدند.

عین‌الله طالبی افزود: بارندگی و سیل روز‌های گذشته به حوزه‌های روستایی دهستان‌های ولو پی، سرخ‌کلا و کِسلیان و حوزه شهری زیراب خسارت وارد‌کرد.

وی خواستار توجه لازم کشاورزان به بیمه کشاورزی برای جبران خسارات احتمالی شد.


بارش باران‌های سیل‌آسا از رخداد‌های مترقبه به دلیل اعلام هوا‌شناسی و در برخی موارد غیر‌مترقبه است که با پیش‌بینی برخی برنامه‌ریزی‌های عمرانی می‌توان خسارات احتمالی را کاهش‌داد.

 

گزارش از عمران اکبرنژاد

ارسال نظرات
پر بیننده ها