نیازمندان مسکن جرات تقاضا ندارند

محمودی: نیاز وجود دارد ولی افراد نیازمند به مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید جرات نمی‌کنند که به جمع متقاضیان بپیوندند، تقاضا عملیاتی برای مسکن وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۱۸۴۰۳
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مسکن یکی از دغدغه جدی این روزهای خانواده‌ها است، تامین مسکن یکی از پاشنه‌های آشیل دولت‌ها در ایام انتخابات است، دولت نهم و دهم با طرح مسکن مهر تا حدودی تقاضاها در حوزه مسکن را کاهش داد، در استان مازندران به دلیل مشکلاتی که برای تامین زمین وجود داشت، طرح مسکن مهر حداقل در شهرهای مرکزی چندان موفق نبوده است و به دلیل جانمابی نامناسب مجموعه 2 هزار واحدی میارکلا ساری با معضل عدم مشتری و اسکان نامناسب خانواده‌ها مواجه هست.

دولت یازدهم و دوازدهم با طرح مسکن اجتماعی تا حدودی بسیار زیادی با طرح  ایرادات جدی به مسکن مهر تلاش کردند نگاه‌ها را به سمت خودشان تغییر دهند، اما اقدام اساسی در حال حاضر برای ساخت مسکن اجتماعی در کشور انجام نشده است و استان مازندران هم از این ظرفیت تاکنون بهره‌ای نبرده است.

 در ارتباط با وضعیت ساخت و ساز و اینکه معضلات استان مازندران در این حوزه چه گونه باید رفع شود و اقداماتی که توسط متولیان انجام شده کافی است یا خیر گفت‌وگویی انجام دادیم با احمد محمودی کیاسر رئیس انجمن خیران مسکن ساز مازندران که معتقد است بخشی از مشکلات در حوزه مسکن مربوط به حوزه مدیریت در داخل و بخشی هم در سطح کلان است.

محمودی: در حال حاضر شاهد رکود جدیدی در مسکن هستیم، مردم قدرت خرید و اطمینان مناسبی از نحوه قیمت‌گذاری ندارند و نوسانات قیمتی هم تا حدودی تمایل مردم به خرید مسکن را کاهش داده است، در حال حاضر گردش مالی مناسبی در جامعه انجام نمی‌شود.

پول زمانی در جامعه ارزشمند است که گردش مالی به سرعت انجام شود، در حال حاضر  به دلیل رکود حاکم، پول چندان در جامعه ارزشمند نیست از طرفی نوسانات نرخ سود بانکی و ارزی مردم را مصمم به خرید مسکن نمی‌کند و همیشه در تصمیم‌گیری برای خرید  دچار تردید هستند.

محمودی: نرخ بهره‌های بانکی به سرعت نوسان دارد، به دلیل همین نوسانات بسیاری منابع پولی خودشان را به سمت حفظ منابع مالی در بانک‌ها به صورت سپرده بلندمدت سوق می‌دهند و اعتقاد دارند که بازار حال قابلیت ریسک برای سرمایه‌گذاری را ندارد.

خواب سرمایه در حال حاضر در جامعه بسیار زیاد است، انبوه‌سازی 40 واحد مسکن را می‌سازد ولی برای فروش به شدت دچار مشکل شده و چون منابع مالی مناسب در بازار وجود ندارد، خواب طولانی مدت سرمایه زمینه شروع فعالیت جدید را از سرمایه‌گذار می‌گیرد و با حساب دو دو تا چهارتا سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی ندارد.

از طرفی مردم قدرت خرید ندارند، در جامعه سرمایه‌گذاری مولد صورت نمی‌گیرد، بی‌توجهی به مباحث فنی زمینه رکود در جامعه را فراهم کرده است، برای ایجاد شغل و افزایش رشد تولید ناخالص ملی باید به تولید و خدمات فنی توجه ویژه‌ای انجام شود.

محمودی: بنده بنای بحث درباره دولت‌ها را ندارم و نمی‌خواهم مقایسه‌ای در این ارتباط داشته باشم ولی دیدگاه خودم را مطرح می‌کنم، یک نامه‌ای سه چهار صفحه‌ای به مسؤولان ملی نوشتیم و آسیب‌های ریشه‌ای که در کشور وجود دارد را مطرح کردم.

بخشدار سال‌های دور در مرکز استان مازندران این طور به صحبت‌های خویش ادامه داد: بنده ریشه مشکل کشور را در انتخابات و بعد از آن در انتصابات دیدم.

انتصابات ناشی از انتخابات است، یک نفر رئیس جمهور می‌شود و کابینه معرفی می‌کند و چند نفر از نمایندگان مجلس باید به او رای اعتماد بدهند، چون انتخاب براساس شایستگی نبوده است در شایسته سالاری، تعهد، تخصص، رفتار، تقوا، رفتار سازمانی، کرامت انسانی، سلامت، دیانت و خودکنترلی، خودنظارتی باید داشته باشد که بشود مدیر در شغل مورد نظر وقتی انتخاب  براساس شایستگی و شایسته سالاری نیست، نماینده برای رای اعتماد به وزیر چندین شرط دارد و حتی نسبت به تعین مدیر گام برمی‌دارد.

چون بر اساس شایسته‌سالاری نیست و براساس ضد و بندها انجام می‌شود باعث می‌شود که آسیب‌ها شناسایی نشود.

محمودی که ظاهرا دغدغه جدی در این بحث داشت و موضوع مصاحبه ما هم بحث مسکن بود حتی با این تذکر که از حوزه مسکن خارج نشویم این طور به صحبت‌های خویش ادامه داد: در حوزه مسکن هم به این دلیل که در شایسته‌ سالاری‌ها کم توجهی شده است نتوانستیم توفیقات مناسبی کسب کنیم.

مهم‌ترین مشکل در عدم رونق اقتصادی بخش مسکن، کاهش درآمد، افزایش هزینه و عدم وجود قدرت خرید مردم است که ناشی از عدم شایسته‌سالاری در کشور است، کسادی بازار مسکن زمینه رکود در واحدهای تولیدی را فراهم کرده است و در حوزه‌های مختلف مانند بخش کارگری چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند.

محمودی: حمایت‌های دولت در حد شعار است، دولت تسهیلات مسکن را 80 میلیون تومان اعلام کرده است،کارمندی که بر پایه قانون کار حقوق دریافت می‌کند چه طور می‌تواند نسبت به بازپرداخت تسهیلاتی اقدام کند که ماهانه یک میلیون تومان از یک میلیون و 800 هزار تومان حقوقش را باید قسط بپردازد.

اگر تسهیلات مسکن افزایش پیدا می‌کند، بهره‌های بانکی کاهش و مدت زمان بازپرداخت‌ها متناسب با درآمد افراد جامعه باشد.

خیلی از خانواده‌ها و تولیدکنندگان مسکن به دلیل بهره‌های بانکی با چالش جدی مواجه هستند، بیشترین شغل در بخش مسکن ایجاد می‌شود ولی در حال حاضر با رکود جدی در این بخش مواجه هستیم.

محمودی: کمی فکر کرد و گفت ملموس نیست، نه؛

محمودی: بنده نه!

محمودی: مشکلات اقتصادی به نوعی مثل زنجیره با همدیگر وابسته هستند،.

این سؤوال دوباره به محمودی فرصت داد که از بحث خارج شود و خودش هم به آن اشاره کرد و ادامه داد: اگر به حوزه اقتصادی توجه مناسبی نشود در حوزه بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالی و در سطح جامعه اثرگذار است.

اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌ها در مدیریت مصارف و منابع نداریم، در مدیریت استانی اگر نگاه‌ها به سمت بهره‌وری سوق داده شود نه تنها در بخش مسکن در سایر حوزه‌ها موفقیت‌های مناسبی ایجاد می‌شود.

محمودی در حوزه آموزش هم وارد شده است و این طور بیان می‌کند که آموزش در جامعه رها شده است، در حوزه آموزش و پرورش و حتی در برنامه‌های این سازمان آموزش در حاشیه قرار می‌گیرد.

توسعه زمانی توسعه است که متوازن و همه جانبه باشد و اگر نباشد امکان موفقیت وجود ندارد و امکان ارتقا تولید ناخالص ملی کشور وجود ندارد.

در حال حاضر شاید دولت اعلام کند که در تولید ناخالص ملی  تغییرات مثبتی انجام شده است، اقدام ارزشمند بوده است ولی برای مردم قابل لمس نیست.

محمودی: نیاز وجود دارد ولی افراد نیازمند به مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید جرات نمی‌کنند که به جمع متقاضیان بپیوندند، تقاضا عملیاتی برای مسکن وجود ندارد.

در حال حاضر قدرت خرید توسط مردم وجود ندارد، اقتصاد زمانی پویا هست که مردم بتوانند خرید انجام دهند.

محمودی خودش در مصاحبه با خنده اعتراف کرد که اگر به حاشیه می‌روم دلم از این موضوع پر هست.

محمودی: تصمیم‌گیری داخل استان به دلیل نگاه بسته‌ای که وجود دارد مناسب نیست، به عنوان نمونه مطرح می‌کنم که 120 نفر از پرسنل شرکت صیادی یک تعاونی در بهنمیر لنگ چهار هکتار زمین برای رونق اقتصادی دچار مشکل هستند در کنار این موضوع یک نهاد دیگر هزاران هکتار زمین ساحل را گرفت و یک ریال پول بابت ساخت‌وساز نداده است.

نگاه بسته و کور در داخل استان وجود دارد، مسؤولان مدیران و کارکنان باور ندارند که مردم ارباب آنها هستند، دولت حسابدار مردم است، مسؤولان باید نسبت به ارباب رجوع خودشان نگاه نوکر و اربابی داشته باشند، مردم ارباب و مسؤولان نوکر آنها هستند، این نگاه در حال حاضر در جامعه وجود ندارد، اگر مدیری برای رفع مشکل برای ارباب رجوع از جای خودش بلند شد و برای ارباب رجوع از میز خودش بلند شد می‌تواند درد مردم را تشخیص دهد، ولی چون میز به مدیر ارزش می‌دهد و خودش برای کارش ارزش قائل نیست، نگاه کار راه انداز نیست.

محمودی: وضعیت مناسبی در حوزه شهرسازی مازندران نداریم، ساختمان‌ها باری به هر جهت ساخته می‌شود، عرض خیابان‌ها باید متناسب با نیازهای شهری باشد، در ترسیم افق شهری باید نگاه 100 ساله داشته باشیم.

به هم ریختگی ساخت‌وساز در استان وجود دارد، زیبایی در شهر دیده نمی‌شود، مسکن شهر و سازی در مازندران رها شده است.

عملکرد مسؤولان راه و شهرسازی در استان مازندران مناسب نیست.

محمودی: نظرات کارشناسی تابع ضابطه و رابطه هست، اگر بنده نفوذ داشته باشم نظرات کارشناسی براساس خواسته‌ها فرد داری رابطه و ضابطه عملیاتی می‌شود، معیار، شاخص و غالب نداریم.

محمودی در همه جا رابطه جای ضابطه نشسته است، روابط بر ضوابط ترجیح داده می‌شود.

محمودی: شیوه و روال جریمه ماده 100 تغییر کرده است، نگاه ماده 100 تامین منابع شهرداری است.

مشکل ما در استان این است که مسؤولان تنها 25 درصد به وظیفه سازمانی خودشان عمل می‌کنند و 75 درصد بر اساس ضوابط اجرایی می‌شود.

گرانی مسکن از یک طرف، تسهیلات بانکی از سوی دیگر و جایگزین شدن رابطه جای ضابطه از مشکلات دیگر در حوزه ساخت و ساز مازندران است که مصاحبه‌ها کمتر به آن اشاره شده است از سوی دیگر شهرداری‌ها به دلیل نداشتن منبع درآمدی مناسبی تلاش دارند که ساخت و ساز را به سمت ماده 100 سوق داده و از این شیوه نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز خویش اقدام کنند.

 

 جاوید عباسی/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار