حجت مرتضی اسماعیلی گفت: امام سجاد (علیه السلام ) به دلیل خفقان سیاسی اجتماعی پس از واقعه کربلا با سلاح دعا و راز و نیاز با معبود، هدایت و روشنگری جامعه را در پیش گرفتند.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۰۹
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ کارشناس مسائل مذهبی در جمع کارکنان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان گفت : دوره امام سجاد (علیه السلام ) پس از نهضت عاشورا واقع شده بود، بنابراین ابتدا باید بدانیم این نهضت برای تغییر چه شرایطی بوده و بعد به فلسفه و کارکرد صحیفه سجادیه پی ببریم نهضت عاشورا در شرایطی رخ داد که بی‌اخلاقی در جامعه به اوج خود رسیده بود و از اخلاق هیچ خاستگاه و مبنایی در جامعه باقی نمانده بود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اسماعیلی در ادامه گفت: صحیفه‌ سجادیه توسط امام سجاد(علیه السلام) عرضه شد که بر چند نکته اساسی تأکید داشت، نخست «اخلاق»، زیرا به دلیل انحطاط اخلاقی که جامعه دچار آن بود این صحیفه پس از کربلا با روزنه گشوده ‌شده با طرح عالی‌ترین مکارم اخلاقی توانست نهضت عاشورا را تکمیل کند. در واقع صحیفه سجادیه تکمیل کننده نهضت کربلا برای بازگرداندن اخلاق جامعه از مکر به مسیر صحیح بوده و هست.

وی تصریح کرد: امام سجاد (علیه السلام) این صحیفه طوفانی از اخلاق را با همه مصادیق و تفاسیر در همه ابعاد زندگی اجتماعی، فردی، خانوادگی و غیره به یکباره با شیواترین بیان ارایه کرد، اگر صحیفه سجادیه نبود عمق نهضت عاشورا در تاریخ، تحقق عینی نمی‌یافت و دوباره جامعه به جاهلیت باز می‌گشت، آن هم جاهلیتی نوین.

این کارشناس مسایل دینی خاطر نشان کرد: صحیفه سجادیه فرهنگنامه اخلاق اجتماعی است و امام سجاد (علیه السلام) به دلیل خفقان سیاسی اجتماعی پس از واقعه کربلا با سلاح دعا و راز و نیاز با معبود، هدایت و روشنگری جامعه را در پیش گرفتند.

ارسال نظرات