رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی:
رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی بیان داشت: برجامی که منافع ملت ایران را محقق نکند و حقوق تضعیف شده جمهوری اسلامی را بر نگرداند، نمی‌تواند کارساز باشد.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۶۴
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ غلامرضا کحلکی در سمینار «برجام و پسابرجام» که به همت مرکز آموزش ضمن خدمت کارکنان آستان قدس رضوی برگزار شد، به ویژگی‌های توافقنامه برجام اشاره کرد و گفت: برجام اختصاری از کلمه برنامه جامع اقدام مشترک است.

وی با بیان اینکه یک توافق بین المللی مبتنی بر خواست طرفین آن است، عنوان کرد: هیچ تعهد و توافقی در حقوق بین الملل محقق نمی‌شود، مگر طرفین با رضایت کامل به توافق برسند.

کحلکی عنوان کرد: در توافقنامه برجام طرف مقابل که ایالات متحده آمریکا است به راحتی آن را برهم زده و خارج می‌شود، این امر نشان از ضعف توافقنامه دارد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی ادامه داد: برجامی که منافع ملت ایران را محقق نکند و حقوق تضعیف شده جمهوری اسلامی را بر نگرداند، نمی‌تواند کارساز باشد.

وی با بیان این سوال که چرا ترامپ تصمیم می‌گیرد علی‌رغم اینکه خروج برجام برای آمریکایی‌ها هزینه دارد از برجام خارج شود، گفت: دولت امروز آمریکا دولت اقتصادی است و مبتنی بر بده و بستان‌های اقتصادی عمل می‌کند. ترامپ امروز به این جمع بندی رسیده که از برجام چیزی به دست نمی‌آورد.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌مداران آمریکایی یک قاعده درباره ایران دارند و آن تغییر وضع موجود و رژیم است، عنوان کرد: ترامپ به جمع‌بندی می‌رسد که ایران با برجام قدرت پیدا می‌کند و می‌تواند در سیاست‌های جهانی موثر باشد از آن خارج می‎شود.

وی ابراز کرد: دشمنان اقتصاد ایران را هدف قرار داده‌اند، چرا که از این طریق می‌توانند نارضایتی مردم را به همراه بیاورند. حمایت از کالای ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تاکید شده و امسال را نیز به همین نام نامگذاری کرده اند، یک شعار نیست بلکه مقاومتی در برابر برنامه‌ها و توطئه‌های بیرونی دشمنان است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی یکی دیگر از اهداف خروج آمریکا از برجام را عصبانی کردن ایران دانست و گفت: آن‌ها با خروج از برجام می‌خواستند ایران را عصبانی کنند تا دست به کار‌ها و اقدامات نسنجیده‌ای بزند. ایران در تعاملات بین المللی ثابت کرده در هر جایی که نفوذ داشته، موفق بوده است از این رو آن‌ها با برنامه‌ریزی می‌خواهند ما را به سمت کنش‌‎های غیر عقلانی سوق دهند.

وی با بیان اینکه برجام از ضعف‌های درونی رنج می‌برد، عنوان کرد: یکی از ضعف‌ها ورود عجولانه بود. سوابق و تلاش‌های مذاکرکننده‌های قبلی در نگارش متن توافقنامه برجام در نظر گرفته نشد. مقام معظم رهبری در زمان تواقفنامه در سخنان خود تاکید کردند: «توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است».

کحلکی یکی دیگر از مشکلات برجام را تنظیم متن توافقنامه به زبان انگلیسی و حذف زبان فارسی دانست و افزود: عدم اطمینان به آمریکا باید در روح حاکم بر هیئت مذاکره کننده نمود پیدا می‌کرد، این در حالی است که شبهه ایجاد می‌شد ما به طرف مقابل اعتماد داریم.

وی به ضعف ساختاری متن برجام اشاره کرد و گفت: متن برجام یک سری ایراد‌های ساختاری داشت. در برجام تحریم‌ها به دو دسته هسته‌ای و غیر هسته‌ای تقسیم شده بود. همچنین آمریکا از حق وتو برخوردار است، یعنی با کوچکترین خللی طرف توافق می‌تواند تمام آن چیزی را که توافق کرده است برگرداند.

وی با بیان اینکه آمریکا دشمن ۳۸ ساله ایران است، گفت: آمریکا در طول تاریخ ثابت کرد که به دنبال تغییر رژیم جمهوری اسلامی ایران است از این رو خوش بینی به طرف مقابل ظلم به خود ما است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها