خبرهای داغ:
مرتضی امیرحاجلو
در افتتاحیه کلاس های ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام علی ابراهیمی از اساتید حوزه علمیه چادگان، و کارشناس طب سنتی به بیان مطالبی در خصوص طب سنتی ویژه تغذیه در ماه مبارک رمضان پرداخت.
کد خبر: ۹۰۱۸۵۸۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از چادگان، همزمان با شروع ماه مبارک رمضان، جلسه افتتاحیه کلاس های این ماه با آموزش تغذیه سالم برای روزه داری شروع شد.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: خانه بیماری ها معده است و درمان آن هم پرهیز است.

این استاد حوزه، برخلاف سایر کارشناسان که غذای دیر هضم را برای سحر توصیه می کنند گفت: در وعده سحر غذای نپخته یا آب پز بخورید و از خوردن غذاهای پختنی و سنگین بپرهیزید چون انرژی زیادی تا ظهر صرف هضم غذای سنگین می شود و پس از آن ضعف به دنبال خواهد داشت. به خصوص اگر بعد از سحر با غذای سنگین بخوابیم ، دچار سوءهاضمه خواهیم شد.

وی افزود: بهتر است در هنگام سحر شیر گرم به ‌همراه عسل و خرما  مصرف کرد و از غذاهایی همچون ماست، دوغ و سرخ‌کردنی‌ها پرهیز کرد.

با اشاره به تقارن ماه رمضان با فصل گرم و روزهای طولانی سال که بدن مدت زمان زیادی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند به روزه داران توصیه کرد: تحت هیچ شرایطی، آب یخ و نوشیدنی‌های سرد یا هندوانه هنگام افطار نخورند.

وی ادامه داد: به علت کوچک شدن  و از بین رفتن رطوبت معده ‌در ماه مبارک رمضان، هنگام افطار نباید معده به سرعت پر شود، از همین‌رو بهترین روش استفاده از آب‌جوش و خرما است و سپس با گذشت ساعتی، باید غذا را مصرف کرد.

این استاد حوزه در موضوع رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان گفت: برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید در طول شب از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی هم‌چون شربت عسل، سکنجبین و شربت گلاب و خاکشیر یا تخم شربتی ،  استفاده شود و از نوشیدن آب یخ خودداری کرد.

  کارشناس طب سنتی با تأکید بر این که آب، نمک و روغن، شاه کلید تغذیه سالم هستند افزود: اگر آب و نمک و روغن مصرفی در وعده های سحر، افطار و شام، سالم باشد، اصلی ترین موارد تامین سلامتی در ماه رمضان، رعایت شده است. آب، باید بدون کلر و مواد افزودنی باشد آب لوله کشی را بجوشانید تا کلر آن خارج شود و بعد مصرف کنید. آب های معدنی موجود در بازار نیز، استفاده نشود چون حاوی مواد نگهدارنده هستند. و اما روغن‌های خوب  و سالم، عبارتند: روغن کنجد، روغن زیتون، روغن شحم گاو و روغن دنبه گوسفند. برای پخت وپز نمک دریا مصرف کنید.نمک دریا در قبل و بعد از غذا، فراموش نشود که دوای بسیاری از بیماری هاست.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها