امام جمعه گناوه با استناد به آیات قرآنی و روایاتی از پیامبر اکرم(ص) و همچنین علم پزشکی، دلایل گرفتن روزه را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۰۱۸۷۳۵
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه ضیافت و مهمانی خداوند سبحان، فرصتی دوباره برای مومنان و خداجویان پیش آمده است تا بار دیگر در این مهمانی عظیم الهی حضور یابند و زنگار گناه را از دل‌های خود بزدایند و در چشمه زلال رحمت و غفران الهی به سوی سعادت ابدی گام بردارند.

امام جمعه گناوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گناوه پیرامون فلسه روزه و روزه‌داری با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق بهره‌مندی از فیوضات این ماه ، اظهار داشت: در آیات نورانی قرآن کریم به فلسفه روزه‌داری اشاره شده از جمله این آیه که می فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ» ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزگار شوید.

وی افزود: بر اساس این آیه روزه‌گرفتن و روزه داری مختص امت اسلام نیست بلکه در امت‌های پیشین نیز از سوی خداوند این امر مطرح بوده است.

حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی‌حسینی افزود: در این آیه شریفه هدف از گرفتن روزه رسیدن به تقوا الهی ذکر شده و لذا ماه مبارک رمضان فرصتی است که انسان خود را به خدا نزدیک‌تر کند.

وی بیان کرد: با توجه به گرفتاری‌های مختلف در زندگی ، انسان‌ها نیاز به زمانی برای خلوت با خود و خدای خود و برگشت به فطرت الهی خود  دارند که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای این امر است.

امام جمعه گناوه تصریح کرد: خداوند در این ماه مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) را به عنوان قاصد و قرآن کریم را به این مهمانی عظیم  و به سوی بندگان خویش فرستاده و آنها را به مهمانی بزرگ دعوت کرده است.

رکنی‌حسینی ادامه داد:در این ماه همه مسلمان از سوی ذات کبریایی حق به سفره خان گسترده الهی  دعوت شده‌اند که باید از این فرصت بسیار مناسب به نحو احسنت متنعم شد.

وی اظهار کرد: دعوت الهی در این ماه مبارک با دعوت‌های معمولی متفاوت بوده و محور این دعوت الهی و ذات کبریایی حق، در ماه مبارک رمضان معنویت و رسیدن به قرب الهی برای انسان است.

امام جمعه گناوه گفت: حالا که بناست در این مهمانی به میزبانی خداوند بزرگ، کریم، رحیم و غنی مهمان باشیم باید  آداب و شرایطی را رعایت کنیم کما اینکه در مهمانی‌های معمولی تمام نکاتی که باعث حفظ حرمت میزبان است انجام می‌دهیم در این ماه و مهمانی نیز باید نکاتی که لازمه احترام به صاحب سفره و میزبان است باید به نحو احسن رعایت شود.

وی بیان کرد: در روایت اسلامی فلسه دوم روزه  سلامتی و صحت است و در روایات نیز آماده است که « صُومُوا تَصِحُّوا روزه بگیرید تا سالم بمانید.» و امروزه در علم پزشکی نیز به این نتایج رسیده‌اند که روزه بسیاری از امراض را برطرف می‌کند.

رکنی‌حسینی با اشاره به این که دلیل این که به ماه مبارک رمضان ، ماه خدا گفته می‌شود و  مگر ماه‌های دیگر سال متعلق به خداوند نیست، گفت: ماه مبارک رمضان به تعبیر پیامبر(ص) ماهی است که ویژگی‌های خاصی دارد و این به دلیل ویژگی‌های خاصی که خداوند برای بندگان خود قائل شده است و به خاطر اهمیت آنها این ماه را ماه خدا نامیده‌اند.

وی تصریح کرد: به تعبیر کلام پیامبر گرامی اسلام(ص) از ویژگی‌های این ماه بزرگ، همراه بودن آن با مغفرت و بخشش و آمرزش بندگان است و خداوند در این ماه عظیم برای بندگان خود عفو و رحمت و بخشش قرار داده و عنایت بیشتری بر بندگان خود دارد.

امام جمعه گناوه افزود: این ماه بزرگ الهی به قدری بزرگ است که  شب‌های قدر در آن قرار گرفته است که هر شب از آن برابر با 90 سال عمر انسان است و انسان می‌تواند با درک یک شب قدر راه صد ساله را یک شبه بپیماید.

وی افزود: این ماه به تعبیری، ماه نزول قرآن است که می‌فرماید «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» ماه رمضان [همان ماه‏] است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است و براى هر چیز بهارى است و ماه رمضان ماه بهار قرآن است  و به تعبیر روایات لِکُلِّ شَىْ‏ءٍ رَبیعٌ وَرَبیعُ الْقُرآنِ شَهْرُ رَمَضان.
 

رکنی‌حسینی بیان کرد: لذا اگر در یازده ماه سال از این کلام نورانی وحی دور بوده‌ایم در این ماه باید بکوشیم خود را به قرآن و کلام وحی الهی بیشتر نزدیک کرده و دستورات نورانی آن را در زندگی فردی و اجتماعی خود بکار برده و اجرا کنیم.

امام جمعه گناوه گفت: قرائت قرآن در این ماه بسیار مورد تاکید و دارای اجر و ثواب فراوان است که امام رضا (ع) در این باره فرموده‌اند: اگر کسی یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان تلاوت کند ثواب آن با یک ختم کامل قرآن در غیر این ماه برابر است و شب‌های قدر نیز قرآن را بر سر می‌گذاریم که یکی از فلسفه‌های این کار نزدیکی بیشتر با این کلام وحی الهی است.

 وی تصریح کرد:در ماه مبارک رمضان و  با توجه به تاثیرات آن بر انسان ، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد و آمارها نیز آن را تایید می‌کند که این هم از آثار و برکات بزرگ این ماه الهی است که انسان را به خدا نزدیک‌تر و از معاصی دورتر می‌کند که به تعبیر پیامبر گرامی اسلام(ص) در این ماه شیطان در غل و زنجیر است و انسان‌ها کمتر به سمت گناه می‌رود.

رکنی‌حسینی با اشاره به قسمتی از خطبه شعبانیه که پیامبرعظیم الشان اسلام(ص) مفصل پیرامون ماه مبارک رمضان سخن فرموده‌اند و آنجا که حضرت امیرالمومنین(ع) می‌پرسند که بهترین عمل در این ماه چیست ؟ پیامبر(ص)  در پاسخ فرمودند:« بهترین عمل در این ماه اجتناب از محرمات الهی و دوری از گناه است».

 انتهای پیام/

ارسال نظرات