خبرهای داغ:
معاون سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قزوین:

منطقه گردشگری باراجین باید به سمت بازارهای پولی هدایت شود

معاون سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری قزوین گفت: چشم‌انداز پروژه‌ها در منطقه گردشگری باراجین باید به سمت بازارهای پولی باشد.
کد خبر: ۹۰۱۸۹۱۴
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، علی‌رضا ترابی در جلسه بررسی بسته‌های سرمایه‌گذاری در بوستان باراجین که با حضور نائب رئيس هيات مديره شرکت دهکده طبيعت، رئیس دهکده طبیعت و مدیرمنطقه گردشگری برگزارشد،افزود: منطقه گردشگری باراجین، یکی از ظرفیت‌های بالقوه و محرک شهرداری به سمت درآمد پایدار است.
وی افزود: یکی از دلایل توسعه نیافتگی شهرها‌، به دلیل درآمد‌های ناپایدار است که شهرداری به آن‌ها اتکا کرده‌است، باید اتکا شهرداری‌ها از درآمد حاصل از عوارض و تراکم کاسته شود و به سمت تولید ثروت حرکت کند.
ترابی معتقد است؛ باید با تعریف جدید، منطقه گردشگری باراجین و کامان و زرشک، به برند تفریحی- گردشگری تبدیل شود تا دیگر مردم قزوین برای گذراندن اوقات فراغت، شهرهای تبریز و شیراز و... را مقصد گردشگری انتخاب نکنند.
معاون سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین با طرح این سئوال که «چرا باراجین در مدت حدود بیست سالی که از تاسیسش می‌گذرد، رشد فزاینده‌ای که مستعد آن است، نداشته» گفت: با این وجود، پروژه باراجین با همراهی، گشاده دستی و صبوری مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه های صاحب زیرساخت می‌تواند به یک برند تبدیل شود.
ترابی تاکید کرد: چشم‌انداز پروژه‌ها در باراجین باید به گونه‌ای باشد که درآمدهای حاصل از آن، این منطقه را به سمت بازارهای پولی هدایت کند.
به گفته معاون سرمایه گذاری شهرداری قزوین، قزوین باید شهر تبریز را الگوی خود قرار دهد؛ درحالی که در طول 6 سال گذشته، حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در بخش سرمایه‌گذاری خارجی و 12 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی جذب کرده‌است.
ترابی با بیان اینکه نباید مطلق نگر باشیم، افزود: صِرف اینکه پارک باراجین؛ باغ وحش و سافاری و ... دارد، جذابیت توریستی ایجاد نمی‌کند. اگر جذابیت دو چندان شود، نه تنها تصادفات؛ بلکه از بار ترافیکی در جاده رشت- قزوین می‌کاهد که می‌توان از نگاه ملی دید.
وی با اشاره به وضعیت کشورهای توسعه یافته در مورد جانمایی مناطق گردشگری این سئوال را مطرح کرد و گفت: چرا در کشورهای توسعه یافته در قلب کوهستان، در کنار حیات وحش، هتل‌های بین‌المللی وجود دارد؛ اما در باراجین به بهانه تغییر بافت طبیعت، مانع ایجاد شود؟.
این مقام مسئول تاکید کرد: اجرای طرح‌ها در باراجین باید به صورتی باشد که به طبیعت منطقه آسیب نزند که با مطالعات کارشناسی امکان پذیر است.
طرح‌ها آب بر نباشد
در ادامه، امید رحمانی، مدیرحوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین هم با اشاره به کارگروه نمونه منطقه گردشگری باراجین گفت: بهتر است، طرح‌هایی که اکنون برای منطقه نمونه گردشگری باراجین مشخص شده‌، در کنار طرح‌های اولویت‌دار معاونت سرمایه‌گذاری دیده‌شود تا با بررسی بیشتر، طرح‌های شاخص شناسایی شود.
بابک محمدی، مدیر منطقه گردشگری هم با تاکید بر اینکه خواسته‌ها با داشته‌ها باید مطابقت داشته‌باشد و دوباره اولویت‌بندی جدیدی صورت گیرد، افزود: شاید در حدود 8 سال گذشته، طرح‌هایی در اولویت قرار گرفته‌است که اکنون با گذشت زمان، اهمیت چندانی ندارد.
به گفته او،آنچه که برای باراجین قرار است پیش بینی شود، باید با منابع موجود همگام سازی شود. در واقع باید با توجه به آمایش سرزمینی و ظرفیت‌ها و منابعی که وجود دارد، وارد عمل شد.
محمدی بر این نکته تاکید کرد: طرح‌هایی که در منطقه باراجین ارائه می‌شود باید به صورت مجموعه باشد؛ درواقع مناطق زرشک و کامان و باراجین به صورت یک مجموعه دیده شود.
مدیرمنطقه گردشگری هم با توجه به اقلیم قزوین، پیشنهاد داد: طرح‌هایی اجرا شود که آب‌بر نباشد. همچنین طرح‌ها با نگاه به وضعیت توپوگرافی منطقه و براساس مساحت منطقه باشد.
باراجین پتانسیل خاص دارد
نادررضا نوری، مدیرعامل دهکده طبیعت در مورد ویژگی منطقه باراجین هم به پروژه‌های در دست اقدام بوستان باراجین اشاره کرد و گفت: منطقه نمونه گردشگری باراجین، ویژگی خاصی نسبت به بقیه مکان‌هایی از این دست، حتی متفاوت در دنیا دارد. به دلیل وجود طبیعت کم نظیر‌ الموت شرقی و غربی، این مناطق، پتانسیل سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را دارد.
وی در ادامه به پروژه‌های این منطقه اشاره کرد که سرمایه گذار می‌تواند در آن مشارکت داشته‌‍ باشد.
نوری گفت: رستوران خزندگان در مرحله نازک کاری؛کافی شاپ کبوترخان در مرحله نازک کاری؛ تکمیل و تجهیز احداث اولین بیمارستان و درمانگاه حیات وحش کشور؛ مهیا شدن زمین باغ وحش کودک در مساحت 5 هزار متر؛ طرح باغ خزندگان؛ طرح اولیه باغ کاکتوس‌ها و پیست دوچرخه‌سواری که با توجه به دریاچه‌هایی که برای ایجاد آن برنامه‌ریزی شده، احداث کرد، از پروژه‌ها و طرح‌هایی هستند که می‌تواند مناطق نمونه گردشگری را متحول کند.
داود میراشه، مدیر منطقه گردشگری هم در این جلسه گفت: براساس تعریف بین‌المللی، منطقه گردشگری باید به گونه‌ای باشد که دست کم گردشگر 12 ساعت حضور داشته‌باشد.
با تعریف او، شاخص‌های منطقه گردشگری، امنیت، زیرساخت، اسکان و... است که باید در باراجین دید.
این مسئول تاکید کرد که در منطقه باراجین، باتوجه به ویژگی‌های آن نباید سازه‌های بتنی ایجاد کرد تا چهره آن به مانند شهر شود؛ بلکه باید طرح‌هایی را برای آن تعریف کرد که با طبیعت آن همخوان باشد؛ تاکیدی که معاون سرمایه‌گذاری هم برآن تاکید کرد.
1005/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار