رسالت جبهه مؤمن انقلابی،خسارت بزرگ‌تر،نقش دلارهای نفتی در انتخابات آمریکا، واردات از چین باز هم رکورد زد،از عناوین نشریه اخبار و تحلیل‌ها 30 اردیبهشت ماه می باشد.
کد خبر: ۹۰۱۸۹۲۹
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
 به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج،رسالت جبهه مؤمن انقلابی،خسارت بزرگ‌تر،نقش دلارهای نفتی در انتخابات آمریکا، واردات از چین باز هم رکورد زد، از عناوین نشریه اخبار و تحلیل‌ها 30 اردیبهشت ماه می باشد.
 
▼ حرف روز
رسالت جبهه مؤمن انقلابی
همواره یکی از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب حفظ استقلال کشور و امنیت ملی بوده است؛ اما جریان‌های سیاسی، برخی از روشنفکران غرب‌زده و مسئولان کم‌ظرفیت با تفاسیر نادرست از این موضوعات، خدشه‌هایی را به جنبه‌های عینی آن وارد کرده و پای ناتوان دشمن را به حوزه‌هایی از امنیت ملی باز کرده‌اند که اگر سال‌ها با ابزار جنگی و قواعد بین‌المللی خود تلاش می‌کرد، نمی‌توانست آنجاها را متصرف شود.
شکی نیست که دولت در حل معضلات فرهنگی و اجتماعی در سطح نازلی از شناخت و معرفت نسبت به انقلاب و ارزش‌های آن قرار دارد و از این نظر بسیار پایین‌تر از سطح توقعات و انتظارت امام و رهبری عمل می‌کند و با برداشت‌ها و نمایش‌های لیبرالیستی خود از فرهنگ، این عرصه را کاملاً در اختیار جریان نفوذ فرهنگی غرب در عرصه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب، نشریات و فضای مجازی قرار داده است. وضعیت فرهنگی امروز جامعه گویای این واقعیت است که دولت یک ایده انقلابی برای امور فرهنگی ندارد و به راحتی این عرصه مهم و حیاتی را با شرکت‌های تجاری خارجی و داخلی تسهیم کرده است. اینکه دولت خود را مدافع مردم و آزادی بداند و نسبت به وضعیت فرهنگی جامعه و تلاش برای اعتلای آن بی‌تفاوت باشد، نوعی تسلیم شدن، انفعال و تن دادن به خشونت خاموش و پذیرش تحمیل فرهنگ غرب است که سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تذکر داده‌اند.
یکی از مواردی که ولنگاری فرهنگی را در سالیان اخیر سرعت بخشیده، جابه‌جایی زندگی مجازی و واقعی است؛ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در طول یک دهه اخیر به دلیل ضعف قوانین، عدم حمایت و حتی برخی از رابطه‌ها و توافقات محرمانه حزبی با بیگانگان توانسته‌اند قاچ بزرگی از زندگی مردم را ببلعند و بسیاری از نابهنجاری‌ها را در اجتماع دامن بزنند.
امام خامنه‌ای از سال ۷۱ وقوع یک نوع قتل عام فرهنگی را هشدار داده‌اند و فرمودند: «اگر چه دولت‌ها در این زمینه رفتار متناسب با شجاعت علوی در عرصه فرهنگی ندارند؛ اما اگر مسئولان و جبهه مؤمن و انقلابی به وظیفه خود در این زمینه عمل می‌کردند؛ اکنون از لحاظ فرهنگی آن‌گونه غارت‌زده نبودیم که یک جوان بی‌هویت و فاقد شناسنامه، فرهنگ و اعتقادات اسلامی و هویت ایرانی را به باد تمسخر بگیرد.»

▼ گزارش روز 
خسارت بزرگ‌تر
«به نظرم نکته قابل توجه در سخنان ترامپ این است که علاقه‌مند است با ایران به مذاکره بنشیند، مذاکره‌ای برابر و به نظرم به دور از حضور سران اروپایی. این موضوع از سوی مسئولان باید جدی گرفته شود... ترامپ از جایگاه ایران در منطقه باخبر است. بهتر از اروپا و دیگر سران آمریکا می‌داند که منطقه بدون حضور ایران و نقش ایران هدایت نمی‌شود. می‌داند که ایران نه تنها پیشینه قدرتمند که دولت و ملت قدرتمندی نیز در حال حاضر دارد. می‌داند که ایران به لحاظ استراتژیک و حتی اقتصادی نیز وضعیتش از دیگر کشورهای منطقه بهتر است. حتی این ایران است که امنیت را به عراق و سوریه و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه برده است. به همین دلیل ترامپ خود را نیازمند موفقیت در حل مسائل منطقه و مسائل هسته‌ای ایران می‌بیند.» این جملات برای روزهای پیش از توافق هسته‌ای نیست! و از آرشیو منتشر شده در روزهای پیش از خروج آمریکا از برجام هم استخراج نشده است، بلکه متعلق به همین روزهاست که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از هیچ دروغ و تهمتی به جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کند و بی‌شرمانه و به صورت یکجانبه از توافق جامع هسته‌ای خارج شده است. این اظهارات، گفته‌های حسین مرعشی از چهره‌های کارگزارانی است که در روزهای اخیر، که عمق دشمنی و عداوت سران و دولتمردان آمریکا برای ساده‌لوح‌ترین و خوش‌بین‌ترین افراد نیز روشن شده است، مطرح و در روزنامه «سازندگی» منتشر شده است! جملاتی عجیب که همچنان با وجود تجربه برجام و اعلام صریح آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌ها و تهدید ایران اسلامی بیش از آنکه نشانی از خطا در تحلیل و فهم  موقعیت کشور و  چگونگی برخورد با آمریکا باشد، خیانت به نظر می‌آید! چرا که عادی‌سازی دوباره مذاکره با آمریکا و تجویز نشستن با آمریکایی‌ها دور یک میز برای مذاکره می‌تواند خسارتی بزرگ‌تر از برجام را به بار آورد، خسارتی که شاید دیگر جبران آن ممکن نباشد.
 
▼ اخبار ویژه
 نقش دلارهای نفتی در انتخابات آمریکا
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی از دیدار محرمانه‌ای پرده برداشته که چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان فرستادگان امارات و عربستان و فرزند ارشد «دونالد ترامپ» نامزد وقت انتخابات انجام شده است. در آن نشست یک صهیونیست متخصص راه انداختن موج‌های تبلیغاتی و روانی هم حضور داشته است که هدف اصلی این دیدار ارائه کمک مالی به تیم ترامپ در انتخابات و برقراری روابط با افراد و نزدیکان وی بود که پس از انتخابات تقویت شد. این گزارش همچنین از تلاش‌های افراد وابسته به امارات و عربستان برای پیشبرد طرحی به منظور خرابکاری اقتصادی در ایران و ایجاد بی‌اعتمادی بین مسئولان ایرانی پرده برداشته است که هدف نهایی آن براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
واردات از چین باز هم رکورد زد
بر اساس گزارش گمرک، در سال ۱۳۹۶ ایران پذیرای 13/2 میلیارد دلار کالای چینی بوده که نسبت به سال پیش از آن ۲۳ درصد و نسبت به میانگین یک دهه اخیر ۸۸ درصد افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۵، واردات اجناس چینی به کشور 10/7 میلیارد دلار گزارش شده بود. مطابق آمارهای رسمی، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ میانگین واردات ایران از چین سالیانه ۷ میلیارد دلار بود. واردات 13/2 میلیارد دلار اجناس چینی در سال ۱۳۹۶ بالاترین رکورد تاریخی در واردات از این کشور محسوب می‌شود. پیش از این رکورد مربوط به سال ۱۳۹۳ بود که در آن سال 12/7 میلیارد دلار جنس چینی به ایران وارد شد.

▼ اخبار
1ـ تمرکز بر سیاست خارجی اشتباه بود
عباس عبدی از تحلیلگران اصلاح‌طلب گفت: موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است؛ زیرا شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملاً با آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس‌جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند؛ اما مشکل اصلی دولت و اساساً دولت در ایران، فقط ضعیف شدن نیست؛ بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد. وی همچنین افزود: استراتژی دولت در محور قرار دادن سیاست خارجی و سپس اقتصاد و فراموشی سیاست داخلی از ابتدا اشتباه بوده است و این، ربطی به اکنون هم ندارد. به این معنا که همان طور که از روز اول پیروزی این دولت هم گفتم، استراتژی دولت مبنی بر تمرکز بر سیاست خارجی و اقتصاد، در ایران جواب نخواهد داد.
 
2ـ فعالیت «مرسک» کمتر از 2/5 درصد عملیات کانتینری ایران است
محمد‌علی حسن‌زاده، معاون بندری سازمان بنادر در واکنش به توقف فعالیت «لاینر مرسک» در بنادر ایران گفت: کل فعالیت مرسک در سال ۹۶ در بنادر ایران ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با تخلیه و بارگیری دو میلیون و ۶۵۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی در سال قبل، کمتر از 2/5 درصد عملیات بندری است. وی در ادامه بیان کرد: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان می‌دهد جا‌به‌جایی بار از طریق بندر شهید رجایی به وسیله ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکت‌های لاینری (‌خطوط مستقیم کشتیرانی)‌، فیدری (شرکت‌های کوچک کشتیرانی)‌، باکس اپراتورها (‌شرکت‌هایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و‌ SOC (شرکت‌هایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام می‌شود که نشان‌دهنده تنوع ارائه‌کنندگان حمل‌ونقل کالاهای کانتینری است‌. گفتنی است، پس از خروج آمریکا از برجام شرکت «لاینر مرسک» گفته است فعالیت‌هایش را در ایران متوقف می‌کند.
 
3ـ برجام دیگر به فرجامی نخواهد رسید
پرویز سروری از چهره‌های اصولگرا درباره تلاش دولت برای حفظ برجام با همراهی اروپا گفت: به نظر می‌رسد ما بر سر تابوتی ایستاده‌ایم که در آن مرده‌ای وجود ندارد؛ از این رو به هیچ عنوان تضمینی از سوی اروپا وجود نخواهد داشت که بخواهیم با آنها وارد مذاکره شویم. به تعبیری دیگر اروپا در پی آن است که به واسطه لاشه برجام امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرد و باید توجه داشت که مشکل اساسی ما در امر تحریم‌ها آمریکا بود وگرنه مذاکره کردن با اروپا محلی از اعراب ندارد. وی تأکید کرد: حتی اگر اروپا تضمینی به ایران بدهد، باید بدانیم که برجام دیگر نفعی برای ما نخواهد داشت؛ چرا که اتحادیه اروپا قادر نیست خلاف اراده آمریکایی‌ها عمل کند.
 
4ـ آمریکا و اروپا اتفاق نظر دارند
«بریان هوک» مشاور ارشد پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: دولت ترامپ توقف توافق جامع هسته‌ای را فرصت می‌داند، نه یک آسیب خودخواسته که دیگر سران کشورهای جهان ادعا می‌کنند. وی با ناقص خواندن برجام گفت: ما به چارچوب جدیدی نیاز داریم که کنترل و محدودسازی همه تهدیدهای ایران را شامل شود. ما فرصتی داریم که یک سازوکار بازدارندگی و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای بهتر برای ایران و منطقه ایجاد کنیم. هوک همچنین مدعی است، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در بیشتر حوزه‌ها نظیر موشک‌های ایران، آمارهای حقوق بشری و نیاز به نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران اتفاق نظر دارند و معتقدند باید کارهای بیشتری انجام شود.

▼ اخبار کوتاه
مراسم عروسی سلطنتی نوه ملکه بریتانیا «هنری چارلز البرت دیوید» با «مگان مارکل» بازیگر دو رگه آمریکایی برگزار شد. این مراسم عروسی با هزینه حدودی 32 میلیون پوند یکی از پرخرج‌ترین مراسم‌ها در نوع خود بود؛ آن هم در زمانی که دولت انگلیس چند سال است سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته است. با اینکه هزینه هنگفت مراسم عروسی سلطنتی نوه ملکه بریتانیا با اعتراضات گوناگون در داخل و خارج این کشور مواجه شده؛ اما رسانه‌های انگلیسی سکوت عجیبی را در برابر این ریخت‌وپاش میلیونی در پیش گرفته‌اند.
نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس با اشاره به اظهارات مجید انصاری مبنی بر اینکه نهاد سپاه، نهادهای مؤثر و مقدس انقلاب، بیش از هر جای دیگری در معرض نفوذ عناصر رژیم صهیونیستی یا منافقین هستند، گفت: برخی جوالدوز جلوی چشم خود را نمی‌بینند و دنبال سوزن می‌گردند. وی با بیان اینکه سپاه یک نهاد مقدس و انقلابی در کشور است و همان‌طور که امام راحل فرمودند «اگر سپاه نبود، کشور نبود»، افزود: امنیت امروز کشور مدیون فداکاری‌های نیروهای انقلابی سپاه است.
محمدباقر قالیباف در گفت‌وگویی با بیان اینکه يک حرکت منسجم حتماً نيازمند گفت‌وگو است و اين گفت‌وگو در اردوگاه اصولگرايي خيلي کم است، اظهار داشت: کسانی که در اردوگاه اصولگرایی در مرکزیت قرار دارند، احساس می‌کنند نیازی ندارند حرف بقیه را گوش کنند. بعضی‌ها فکر می‌کنند می‌‌توانند و حتی وظیفه دارند برای جمع تصمیم بگیرند و بقیه هم وظیفه دارند از تصمیم اینها حمایت کنند!
در پی تهدید مقامات آمریکایی نسبت به تحریم آلمان در صورت واردات گاز از روسیه، مقامات آلمانی به این تهدید آمریکا پاسخ دادند و گفتند چنین اقداماتی افزایش صادرات LNG آمریکا به اروپا را تضمین نمی‌کند. گفتنی است، آمریکا به تازگی آلمان و روسیه را تهدید کرده است در صورت ساخت خط لوله انتقال گاز «نورداستریم ۲» احتمال تحریم این دو کشور وجود خواهد داشت.
طبق اخبار دریافتی، رؤسای ستادهای استانی جوانان و دانشجویان روحانی در ۳۱ استان کشور طی اقدامی هماهنگ به منظور اعلام اعتراض خود به عملکرد دولت دوازدهم و بی‌توجهی نسبت به دغدغه‌ها و مطالبات جوانان، در ضیافت افطاری نهاد ریاست‌جمهوری حضور نیافتند.
رئیس‌جمهور در سالروز پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، پیام معناداری به حامیان خود داد و در صفحه شخصی خود نوشت: ما راهی را با هم شروع کرده‌ایم و تا پایان باید با هم ادامه دهیم.

 
ارسال نظرات