رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل،با ظهور فضای نوپدید روابط چهره به چهره در همه جای جهان به ویژه در کشور اسلامی ایران به شدت در معرض آسیب و خطر جدی است که این مهم یکی از معایب افراط در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و سایبری می‌باشد.
کد خبر: ۹۰۱۹۱۰۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲

با ظهور فضای نوپدید روابط چهره به چهره در کشور‌های اسلامی در معرض خطر است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عصر دیروز نخستین همایش مدیریت فضای مجازی در حالی در استان برگزار شد که حاضران و شرکت‌کنندگان در این همایش باری دیگر به اهمیت آموزش و فراگیری سواد رسانه‌ای جمعی پی بردند که در طول این همایش با پخش کلیپ،‌ سخنرانی و بخشهای دیگر به برخی فرصتها و چالشهای فضای مجازی و افراط در استفاده از این فضا اشاره شد.

این همایش که با هدف آموزش جمعی و همگانی سواد رسانه‌ای و با شرکت فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه در سالن ولایت اردبیل برگزار شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان همچون پلیس فتا، سازمان بسیج رسانه و سازمان فضای مجازی سراج تدارک دیده شده بود و در طی این همایش به برخی معایب، محاسن و نیز فرصتها و چالشهای فضای گسترده مجازی اشاره و پرداخته شد.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل در ابتدای این همایش با اشاره به اهمیت جایگاه فضای مجازی در جامعه امروزی اظهار داشت: از زمان بدو تولد آدم در زندگی انسان جدال بین حق و باطل امری غیرقابل کتمان بوده به طوری که هم‌اکنون این مسئله با ظهور و بروز فضایی کاملا مجازی و دروغین شدت یافته به طوری که در کنار رزم بین حق و باطل حمله به ارزشها و اعتقادات دینی و اسلامی افراد جامعه بیش از سایر مشکلات جلب توجه می‌نماید.

سرهنگ پاسدار علی لطفی ادامه داد: هم‌اکنون فضای سایبری به کلی بزنگاه حمله به ارزشهای فردی و اجتماعی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبدل شده است به طوری که اگر بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری با این موضوع کارشناسانه و آگاهانه برخورد نکرده و به آن نپردازیم در آینده به مشکلات اجتماعی گسترده دامن خواهیم زد چرا که هم‌اکنون حملات فراوانی از سوی قدرتهای بزرگ زورگو در جهان به کشور ما تحمیل می‌شود.

وی با تاکید بر پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور کلی از سال 1368 و پس از تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اجتماعی در کشور به مسئله اینترنت و فضای سایبری به کرات تاکید کردند که این موضوع هم‌اکنون نیز به قوت باقی است و ایشان در سخنان خود به مسئله امنیت ملی و ارتباط سالم افراد در این فضا به شدت تاکید دارند.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: با اذعان به اینکه فضای مجازی معایب و محاسن فراوانی دارد باید در کنار این مسئله نگاه و دید سفید یا سیاه مطلق به این موضوع نداشت و در کنار معایب به محاسن آن نیز اشاره کرد چرا که باید با در نظر داشتن این نکات خرد و کلان بتوان در مسیر انقلاب جهانی و بین‌المللی که هم‌اکنون توسط شبکه‌های اجتماعی در جامعه ایجاد شده است عاقلانه و آگاهانه حرکت کرد.

لطفی با اشاره به برخی معایب و محاسن فضای مجازی اظهار داشت: هم‌اکنون با ظهور فضای نوپدید روابط چهره به چهره در همه جای جهان به ویژه در کشور اسلامی ایران به شدت در معرض آسیب و خطر جدی است که این مهم یکی از معایب افراط در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و سایبری می‌باشد.

نشر اکاذیب و سرقت‌های اینترنتی بالاترین آمار جرایم سایبری در اردبیل

رئیس پلیس فتای استان اردبیل گفت: هم‌اکنون در استان اردبیل استفاده از اعتماد کاربران، هک حیثیت، نشر اکاذیب، سرقتهای اینترنتی و نیز مزاحمتهای اینترنتی بالاترین آمار جرایم و تخلفات سایبری را به خود اختصاص می‌دهند.

سرگرد علی قهرمان طالع با اشاره به اینکه طبق آمارگیری و مطالعات انجام شده در فضای مجازی طی سال گذشته در استان اردبیل معلوم شد که جرایم سایبری در این استان نسبت به سالهای گذشته در دو شبکه اجتماعی پرکاربر به ترتیب با رشد 36 و 86 درصد مواجه بوده است، افزود: متاسفانه در این زمینه باید گفت که نشر اکاذیب و سرقتهای اینترنتی بالاترین درصد جرایم را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ضمن تاکید بر مسئولیت اجتماعی هر یک از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: هر کاربر در واقع یک مسئولیت اجتماعی در شبکه‌های سایبری بر عهده دارد که علاوه بر خودصیانتی و خودآگاهی باید به این وظیفه اجتماعی نیز به خوبی عمل کرد.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پلیس فتای استان اردبیل در رابطه با حفظ امنیت در فضای سایبری در سطح استان اظهار کرد: مهمترین رویکردی که پلیس فتا هم‌اکنون در راستای مقابله و مبارزه با جرایم سایبری در این فضا به کار بسته است رویکرد پیش‌بینی و در واقع اندیشه‌های هوشمندی در مبارزه با جرایم سایبری است.

قهرمان‌طالع یادآور شد: در شبکه‌های مجازی موردی که بارها و به کرات برای مورد گوش‌زد شده است بحث صیانت و حفظ حرمت خانواده در این شبکه‌ها و فضا می‌‌باشد که در واقع هدف‌گیری در این فضا کانون خانواده است و باید توجه داشت که با فعالیت حدودی خود در این فضا و شبکه‌های اجتماعی نقش خود را در آسیب‌رسانی هرچه کمتر به خانواده و نیز حفظ و صیانت از این کانون و حفظ حرمت آن به کار ببندیم و به خوبی ایفا کنیم.

تا بستری فراهم نباشد آسیب‌زایی اتفاق نخواهد افتاد

داوود عبداللهی، کارشناس و جامعه شناس‌ نیز در پایان این همایش با اشاره به برخی بسترهای حاضر و آماده برای رشد و بسط انواع آسیبهای اجتماعی در کشور گفت: در یک کشوری تا زمانی که بستری برای رشد و بسط یک خلا اجتماعی فراهم نباشد در آن کشور به هیچ عنوان آسیب‌زایی اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون مردم ایران در طول شبانه‌روز حدود 9 ساعت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که این در حالی است که میانگین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به شکل عامیانه پرسه زدن در فضای مجازی در کشور 16 ساعت در بازه زمانی یک ماه می‌باشد و این در قیاس با کشور ما فاجعه‌ای اجتماعی را شکل می‌دهد که نباید مقابله با این فاجعه از نظرها پنهان بماند.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه ارتباط کلامی در کشور ایران در طول یک شبانه‌روزی در بین افراد یک خانواده روز به روز کمتر و کمتر می‌شود، افزود: متاسفانه هم‌اکنون ارتباط کلامی در بین اعضای یک خانواده در طوی 24 ساعت حدود 20 دقیقه می‌باشد.

داوودی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما مردم بیشترین فعالیتی که در شبکه‌های اجتماعی دارند مربوط به فعالیتهایی همچون شوهریابی و از آن دسته می‌شود که باید بدانیم که در این فضا از 100 درصد روابط شوهریابی جاری در شبکه‌های اجتماعی تنها 10 درصد منجر به ازدواج می‌شود که بحث پایداری و ناپایداری ازدواج نیز سوای این مسئله می‌باشد.

وی آمار طلاق در کشور را نیز آماری نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: متاسفانه هم‌اکنون در کشور ما از مجموع آمار مربوط به طلاق و زندگی اجتماعی 17 درصد طلاق‌های اتفاق افتاده در کشور مربوط به فضای مجازی است که در این زمینه پرونده‌های زیادی روزانه در کشور تشکیل و روانه دادگاه خانواده می‌شود.

جامعه شناس بیان کرد: متاسفانه در کشور ما آنقدری که به فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اهمیت داده می‌شود به مطالعه پرداخته نمی‌شود و این در حالی است که مردم کشورهای دیگر من جمله کشور فرانسه بالاترین سرانه مطالعه را دارند و در نقطه مقابل آن در کشور ما کمترین و پایین‌ترین نرخ مطالعه دیده می‌شود که باید با یک فرهنگ‌سازی خوب به فکر بهبود این وضعیت بود.

ارسال نظرات