سید ساجد یعقوبی
نماینده، ولی فقیه و امام جمعه اردبیل گفت: هیچ مرتبه معنوی نمی‌تواند به اندازه ادب، معرفت و خضوع در برابر خداوند تبارک و تعالی انسان را به کمال برساند و باید انسان همواره به یاد داشته باشد که با معرفت و خضوع در برابر آفریدگار جهانیان می‌تواند به سعادت و کمال حقیقی دست یابد.
کد خبر: ۹۰۱۹۱۹۹
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

ادب، معرفت و خضوع انسان را در برابر خدا به کمال می‌رساند

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی شامگاه یکشنبه در جمع روزه‌داران در مسجد محمدیه اردبیل اظهار داشت: بزرگترین عنایت خداوند از خلق آدم تا به اکنون رکن تربیتی انسان می‌باشد که به واسطه فرستادن پیامبران این ماموریت را بر دوش آنان نهاد تا انسان را موجودی تکامل‌یافته و راستین پرورش داده و تربیت کنند.

وی با اشاره به اینکه موضوع قرآن کریم در مورد انسان است، افزود: خداوند در تمامی سوره‌های کتاب آسمانی خود به تربیت انسانها اشاره داشته و آنان را به معرفت و طاعت فراخوانده است و از جهت هدایت و از ظلالت، شقاوت و سعادت با آنها سخن گفته است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: تعریف حق و تعریف باطل از جمله دیگر موارد حائز اهمیت در متن قرآن می‌باشد که خداوند در آیات خود به انسان یادآوری کرده است که جنگ بین حق و باطل جنگی پایان ناپذیر بوده و انسان باتقوا و مطیع همواره باید راه حق را به راه باطل ترجیح دهد که علاوه بر خداوند متعال در قرآن از قواعدی که در این جهان حاکم است و سنت‌هایی که این عالم توسط آنها مدیریت می‌شود سخن گفته است.

عاملی ضمن تاکید بر معرفت انسان و رهایی از بند جاهلیت گفت: جاهلیت انسان موجب قصور وی می‌شود و این جاهلیت در صورت تداوم و افراط به تدریج انسان را از آفریدگار خود دور می‌سازد که این مهم در طول تاریخ نیز اثبات رسیده است به طوری که در تاریخ بشر هرچه قدر تاریکی و ظلالت بوده همه از جهالت برخاسته است و بشر همواره به سبب ظلمت و جهالت شکست خورده است.

وی عقل انسان را همواره در حال تکامل و رشد دانست و بیان کرد: در طول زندگی بشر علاوه بر جسم و ذهن احساسات انسان نیز رشد می‌کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر انسان علم فراگیرد به سبب ملائک سنجیده می‌شود و اگر با جهالت انس گیرد همانند حشره ریز و خرد خواهد شد که در این زمینه روایات و احادیث بسیاری از پیامبر و امامان معصوم روایت شده است انسان باید قابلیت داشته باشد.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به مکافات عمل اشاره کرد و افزود: انسان باید در طول زندگی خود از مکافات عمل بترسد و در هنگام هر خوبی و بدی به فکر این باشد که عمل وی مکافاتی هم خواهد داشت همانطور که خداوند می‌فرماید یک عده باسوادی را من با علم گمراه کردم، چرا که این افراد چنان خضوعی در مقابل علم و یا داشته خود نشان می‌دهند که خداوند آنان را به سبب همان گرفتار می‌سازد.

وی ادامه داد: خداوند در آیات قرآنی می‌فرماید که علم اگر شرط لازم باشد،‌اما شرط کافی نیست و انسان نباید نه تنها در بحث علم بلکه در تمامی آلات دنیوی به حدی در مقابل علایق خود خضوع نشان ندهد که سرانجام به وسیله همان علاقه و سلیقه خود گرفتار و گمراه گردد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هیچ مرتبه معنوی نمی‌تواند به اندازه ادب، معرفت و خضوع در برابر خداوند تبارک و تعالی انسان را به کمال برساند و باید انسان همواره به یاد داشته باشد که با معرفت و خضوع در برابر آفریدگار جهانیان می‌تواند به سعادت و کمال حقیقی دست یابد.

ارسال نظرات