امام جمعه اردل:

عیب زدایی با عیب جویی متفاوت است

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، گفت: عیب زدایی با دلسوزی و نصیحت توأم است.
کد خبر: ۹۰۱۹۲۴۶
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبر گزاری بسیج از استان چهار محال وبختیاری؛ جلسه اخلاق در نمازخانه سپاه ناحیه اردل با حضور کارکنان پایور و وظیفه این ناحیه برگزار شد.

امام جمعه اردل در این مراسم بیان داشت: از دلایل پیدایش صفت مذموم عیب جویی در دل انسان از دیدگاه علم اخلاق می توان؛ عداوت و حسد، طغیان قوه ی شهوت و بدگمانی را مثال زد.

حجت الاسلام بهرامی گفت: اعمال و افکار انسان چه خوب و چه بد، هم بر خودش تأثیر می گذارد و هم بر دیگران و هم بر اجتماع.  عیب جویی هم به عنوان یک بیماری اخلاقی آثاری شوم و منفی بر خود عیب جو و بر دیگران می گذارد. از جمله این آثار می توان به؛ رسوایی عیب جو و تجسس در امور دیگران اشاره کرد.

امام جمعه اردل با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم  گفت: آنهایی که از مؤمنان اطاعت کار، در صداقتشان عیب جویی می کنند و کسانی را که برای انفاق در راه خدا جز به مقدار نا چیز توانایی خود دسترسی ندارند، مسخره می نمایند، خدا آنها را مسخره می کند و کیفر استهزاء کنندگان را به آنها می دهد و برای آنها عذاب دردناکی است.

بهرامی در پایان، تفاوت عیب زدایی با عیب جویی را این گونه  عنوان کرد: عیب جویی و عیب زدایی به حسب ظاهر هر دو با یادآوری و باز گو کردن عیوب همراه است؛ ولی اولی با انگیزه تحقیر و تنقیص ذکر می شود و دومی به قصد خیر خواهی و اصلاح. اولی با دشمنی و خصومت و دومی با دلسوزی و نصیحت توأم است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار