مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلای مازندران:

خطبه متقین دستورالعملی کامل برای رسیدن به خداست/ غالب اشتباهات بشر به ضعف اخلاق و عدم تقوا مرتبط است

حجه الاسلام والمسلمین غلامی خطبه متقین را دستورالعملی کامل برای رسیدن به خدا دانست و آنرا صحنه تاثیر گذاری معلم حقیقی بر شاگرد حقیقی خواند که در پی کسب معرفت برای همیشه قالب تهی کرد و به سوی خدا پر گشود.
کد خبر: ۹۰۱۹۲۹۵
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

   به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا در ادامه سلسله مباحث اخلاق، ویژه ماه مبارک رمضان با استفاده از خطبه متقین یا خطبه همام امیر المومنین(ع)(همام به معنای بسیار غمگین و محزون نام یکی از صحابه امیر المومنین  و برادر زاده خواجه ربیع در مشهد است)  گفت: محور خطبه متقین بر حول "تقوی"، پرهیزگاری و پروا پیشگی در زندگی است که در مباحث اخلاقی کاربرد تقوا در اجتماع و جامعه بخوبی روشن است.

حجه الاسلام والمسلمین یدالله غلامی با اشاره به اظهار تاسف به اینکه برخی در جامعه حتی در بین فضلا  تصور می کنند، "تقوا" امری مستحبی بوده گفت: به تصور برخی  اگر "تقوا" اجرا شود، عملی خوب است و اگر پیشه نشود، کار بدی هم صورت نگرفته! در حالیکه "تقوا" در قرآن امر مستحبی نیست.

این مقام مسئول در سپاه کربلا غالب اشتباهات بشر را به ضعف اخلاق و عدم رعایت تقوی دانست و سرچشمه بسیاری از مشکلات را در فقدان اخلاق و عدم رعایت "تقوی" خواند.

وی عنوان کرد: اگر مسائل اخلاق در جامعه حل شود بسیاری از مشکلات حل شده ، لذا خمیر مایه و ستون زندگی سالم  رعایت اخلاقی است که خالق جهان تعریف و توسط فرستادگانش تبیین شد، زیرا کسی که ما را خلق کرده بهتر به نیازهای ما آشناست، نه اخلاقی که غربیها  از آن تعریف دارند.

 حجه الاسلام والمسلمین غلامی تهذیب نفوس،  تزکیه قلوب و تحکیم مکارم اخلاق را از امور مهم اخلاقی خواند که در متن جا داشته و بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی با اخلاق حل می شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا خطبه متقین را دستورالعملی کامل برای  رسیدن به خدا دانست و آنرا صحنه تاثیر گذاری معلم حقیقی(امام علی ع) بر شاگرد حقیقی (همام) خواند که  در پی کسب معرفت، پس از شنیدنش  برای همیشه قالب تهی کرد و به سوی خدا پر گشود.

حجه الاسلام غلامی با اشاره به تقاضای همام از امیر المومنین مبنی بر موعظه و اندرز و ارائه خطبه متقین گفت: انسان هر چه بیشتر ازعلم و مواعظ بزرگان و ائمه مطلع گردد خطرات بیشتری تهدیدش میکند به گونه ای که حتی اگر علم همراه با تهذیب نفس و تزکیه نباشد خطرناکتر خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه دل انسان آینه نمای خداست و اگر غبار گیرد شیطان نما می شود ادامه داد: سنگ سخت  بعضا ازدرونش چشمه ای را  بیرون می فرستد، اما اگر قلب موعظه پذیر و اندرز خواه نباشد از آن چیزی حاصل نشده  و از سنگ ، سخت تر می شود.  

مقام مسئول در سپاه مازندران با بیان اینکه مولای متقیان در خطبه برای همام 110 وصف از اوصاف  متقین را برشمرد، گفت: امیر مومنین(ع) در ابتدای خطبه متقین به جمله ای کوتاه قناعت کرد و به همام فرمود" بترس از خدا، "تقوی" پیشه و نیکو رفتار باش."

وی ادامه داد: همام که تشنه معرفت ، اندرز و موعظه بود به امام(ع) اصرار داشت تا بیشتر از مواعظ بهره مندش گرداند، اما امام (ع) با حکمت والایشان قدری تامل کرد، که به نظر برخی  این عمل دلایلی همچون؛ حضور افراد کم ظرفیت نسبت به شنیدن اندرزها و پرهیز امام از ادامه پندها بخاطر همین مسئله و خارج شدن آن عده از جلسه بود، همچنین ایجاد شوق و عطش بیشتر برای تشنگان موعظه،  به گونه ای که پس از پایان خطبه، با آه و جان دادن همام، برخی برای شیطنت، معترض به مواعظ مولای متقیان شدند و امام(ع) درسی فراموش نشدنی دادند و در برابر آن با عتاب برخورد نمودند و اشاره داشتند "مرگ و زندگی هر کس دست خداست و زمان  اجل هم نامعلوم است."

حجه الاسلام غلامی  در ادامه "تقوا" را محاسبه نفس و  واژه ای نورانی دانست که در هاله ای قرار داشته و گفت: واژه "تقوا" در قرآن کریم 17 و مشتقات آن بیش از 200 بار تکرار شد لذا این واژه  در نهج البلاغه 45 و مشتقات آن هم بیش از 100 بارآمده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه سپاه کربلا با برشمردن دو گونه "تقوا" افزود:  دسته اول "تقوا" به حساب کشی اعمال انسان می پردازد و هدف آن امساک، روزه و ... و در نهایت لقاء الله است و در دسته دوم ، تقوایی که انسان به دنبال توجیه اعمالش نباشد و با معیار آن خود را به حساب بکشاند.

وی حقیقت "تقوی" را پرهیز از گناه، معصیت و نافرمانی خواند و در معنای "تقوی" به نقل از امام صادق(ع) گفت: خداوند امر کرد تا مومنین در جایی که باید حضور داشته و اعمالی داشته باشند حاضر شده و در جایی که نباید حضور یابند و اعمالی انجام ندهند اجابت امر کنند.

حجه الاسلام والمسلمین یدالله غلامی به نقل از امیر المومنین(ع) در باب "تقوی" کسی که مالک و غالب بر شهوت باشد را  متقی و پرهیزگار دانست و اظهار داشت:شهوت یعنی عمل بر میل و اراده، که در برخی روایات از آن به عنوان شهوت نام برده می شود لذا، هر  عمل بر میل و دستور خدا باشد "تقوی" است، یعنی بدان گونه که اگر عمل در طبق مکشوف حاضر گردد و  شرمساری و خجالت صاحب عمل را در پی نداشته باشد، معنای "تقوا" می دهد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار