وزیر خارجه لبنان ضمن هشدار درباره عواقب جنگ جدید در منطقه، اعلام کرد تحریم‌های اخیر آمریکا علیه حزب‌الله بر چگونگی تشکیل دولت جدید لبنان هیچ تأثیری نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۱۹۳۰۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان (دبیر حزب التیار الوطنی الحر/ جریان ملی آزاد) در گفت‌گویی با روزنامه «الاخبار» به برخی سوالات درباره آخرین تحولات لبنان و منطقه پاسخ داد.


وی گفت تحریم‌های آمریکایی-سعودی بر حزب‌الله هیچ تأثیری بر روند مشارکت حزب‌الله در دولت جدید نخواهد داشت.

باسیل افزود عده‌ای که گمان می‌کنند خروج آمریکا از برجام ممکن است بر اوضاع داخلی لبنان تأثیر بگذارد، بر «توهم» تکیه کرده‌اند.

بخشی از این گفت‌وگو به شرح زیر است:
الاخبار: آیا پس از تحریم‌های آمریکایی و سعودی اخیر علیه حزب‌الله پیش‌بینی می‌کنید در تشکیل دولت جدید لبنان تاخیری به وجود بیاید؟

باسیل: از زمان انتخابات ریاست‌جمهور در یک سال و نیم قبل موفق شدیم تمام شایستگی‌های داخلی را به دستاوردی ملی تبدیل کنیم که از جمله آنها تشکیل دولت، تصویب قانون انتخابات و برگزاری انتخابات بود. این مسیر در راستای منافع کشور ادامه دارد زیرا تمامی طرف‌ها ، منفعت را در آن می‌بینند. از نظر منطقی ما خودمان قادر به توافق بر سر این امور هستیم و در حل گره‌های بسیاری مربوط به اوضاع داخلی و دور کردن آن از ابعاد خارجی موفق می‌شویم.



واقع‌نگر باشیم؛ ارتباط اقدامات اخیر علیه حزب‌الله با هدف منع آن از ورود به دولت یا تاثیر بر تشکیل دولت، امری غیرواقعی است، در این موضوع برای کشور منفعتی وجود ندارد ، مبرهن و واضح است که حزب‌الله باید در دولت جدید حضور داشته باشد و در این موضوع، بحثی نیست.

الاخبار: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، امید برخی بر تغییر مداخله داخلی را زنده کرد، نظر شما چیست؟
باسیل: از سال 2005 برخی رویایی در سر می‌پرورانند؛ رویایی تغییر معادلات خارجی به نحوی که بر داخل لبنان تاثیر بگذارد، یکبار این رویا بر سقوط نظام سوریه تکیه داشت، یکبار بر جنگ‌ اسرائیل علیه لبنان، سوریه و ایران و یکبار بر ساقط کردن برنامه هسته‌ای ایران. امروز با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ، این رویا بار دیگر بازگشته و من معتقدم آنها بر توهم تکیه کرده‌اند.

الاخبار: تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر لبنان و منطقه چیست؟
باسیل: جنون سیاسی آشکاری در دولت کنونی آمریکا دیده می‌شود و ما را به یاد زمان «جرج بوش» (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) می‌اندازد، این باعث می‌شود پیش‌بینی هر چیزی را کنیم. اما هیچ عاقلی امروز در راستای به راه انداختن جنگ اقدام نمی‌کند، زیرا هر جنگی که به راه افتد مرز آن فقط ایران و اسرائیل نخواهد بود بلکه دامنه آن فراتر از اینهاست، حتی اگر هم در این مرزها باقی بماند خسارت آن برای هر دو طرف بسیار بالا خواهد بود. تا کنون درگیری‌هایی رخ داده اما سریع به آن خاتمه داده شد معتقدم هر آنچه اتفاق می‌افتد همچنان در راستای بازی آمریکا و روسیه است.

الاخبار: پس از انتخابات، گشایشی در روابط با «نبیه بری» رئیس پارلمان به وجود آمد آیا در جلسه آینده برای انتخاب رئیس‌ پارلمان جدید به او رأی خواهید داد؟

باسیل: اصل مبارزه ما همواره این بوده که قوی‌ترها باید کنترل امور را در دست بگیرند به همین دلیل رأی دادن به نبیه بری امری طبیعی است.

الاخبار: واضح است که انتخابات پارلمانی منجر به وارد شدن خدشه در روابط با حزب الله شد.

باسیل: هر خدشه‌ای که درباره آن صحبت می‌شود به اینکه لطمه‌ای وارد نمی‌کند که ما درباره مسایل مربوط به وضعیت خارجی با یکدیگر تفاهم داریم و این مهم‌تر است. امادر موضوع داخلی، ما و حزب‌الله نسخه‌ای برابر اصل نیستیم، هر خدشه‌ای وارد شه باشد با تلاش مشترک و در راستای منافع کشور آن را حل می‌کنیم. قبل از انتخابات با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دیدار کردم و بر مبارزه با تروریسم و فساد توافق کردیم، لبنانی‌ها امروز می‌توانند ببینند که این امر بخشی از تفاهم‌های مستمر ما از 2006 تا کنون است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها