از دلایل آزادسازی خرمشهر می‌توان به ایمان، وحدت کل نیروهای مسلح و مردم، قدرت ولی فقیه و قدرت رهبری، همچنین مردم آموزش‌دیده و سازمان‌یافته که یار نیروهای مسلح بودند و طراحی خوب فرماندهان جنگی اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۱۹۳۲۱
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر روز تاریخی در دفاع مقدس است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت چرا که در این حماسه وسعت منطقه آزاد شده 5 هزار و 400 کیلومتر بوده است، تلفات دشمن 16 هزار کشته و مجروح و 19 هزار اسیر بود.

همچنین انهدام تجهیزات جنگی دشمن به تعداد 550 هزار تانک و نفربر و 53 فروند هواپیما، سه هلی‌کوپتر و سه خودرو جنگی بوده است.

خرمشهر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر و بندری بود که با 220 هزار نفر جمعیت با تقدیم 6 هزار شهید در سخت‌ترین شرایط آزاد شد.

 در حماسه خونین‌شهر 10 گردان از 100 گردان شامل منطقه مازندران و گیلان در سه تیپ بیت‌المقدس و تیپ 27 نور و تیپ 25 کربلا حضور داشتند و در مجموع  مازندران 280 شهید داشته است.

سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران صبح امروز در نشست خبری درباره فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر و برنامه‌های گرامیداشت این روز اظهار کرد: هر ساله طی ابلاغیه‌ای که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به همه استانداری‌ها ارسال می‌شود برنامه گرامیداشت آزادسازی خرمشهر کلید می‌خورد.

وی افزود: امسال در سه روز چهارشنبه دوم خرداد با شعار درس‌ها و عبرت‌های حماسه سوم خرداد و حماسه‌سازان و فخرآفرینان، روز  پنج‌شنبه  سوم خرداد  با شعار عملیات و پیروزی  پیشکسوتان و رزمندگان و شهیدان روز مقاومت ایثار و پیروزی پیشکسوتان فرماندهان و شهیدان و در روز جمعه چهارم خرداد با شعار مقاومت و پایداری و روز دزفول ولایت‌مداری، معنویت در پشت جبهه‌ها برنامه‌ها اجرایی می‌شود.

ملکی با بیان اینکه در آزادسازی خونین‌شهر، که به‌صورت کلی تخریب شده بود پاسداران سپاهی خرمشهر همه شهید شدند، تصریح کرد: شهیدان بارزی برای آزادساری تقدیم شد که حتی کودک 13 ساله در این آزادسازی نقش داشتند، جنگیدند تا این حماسه خلق شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه بعد از 575 روز اسارت حماسه آزادی با شعار ما آمدیم بمانیم خلق شد و خونین‌شهر خرمشهر شد،گفت: از دلایل این آزادسازی می‌توان به ایمان، وحدت کل نیروهای مسلح و مردم، قدرت ولی فقیه و قدرت رهبری، همچنین مردم آموزش‌دیده و سازمان‌یافته که یار نیروهای مسلح بودند و طراحی خوب فرماندهان جنگی اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش مازندران در آزادسازی خرمشهر اضافه کرد: 10 گردان از 100 گردان شامل منطقه مازندران و گیلان بود که  در سه تیپ بیت‌المقدس و تیپ 27 نور و تیپ 25 کربلا حضور داشتند و در مجموع 280 شهید داشتیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران تصریح کرد: درس مقاومت در هشت سال دفاع مقدس شور و شعوری است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود و باید بگوییم که جوانان ما با تمام سختی‌ها چه حماسه‌ای آفریدند.

وی با اعلام اینکه شعار امسال درباره آزادسازی خرمشهر ما توانسته‌ایم است، گفت: کار اجرایی در سطح استان با تشکیل هفت کمیته فرهنگی که هر کدام دارای دبیر و رئیس است شروع می‌شود که شامل کمیته تبلیغاتی فرهنگ و ارشاد، کمیته فضای مجازی و مطبوعات، کمیته ایثارگران، کمیته اوقاف، کمیته بانوان، نیروهای مسلح، کمیته ورزش و جوانان است  همچنین ستاد شهرستانی هم با ریاست فرماندار تشکیل شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران با اشاره به اینکه در این سه روز اجرای 3 هزار برنامه را  در رده‌های مختلف داریم، اظهار کرد: این برنامه‌ها در سراسر استان با سخنرانی فرماندهان در نماز جمعه سراسر استان دیدار با تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس و عملیات فتح خرمشهر آغاز می‌شود.

وی برپایی نشست بصیرتی و روشنگری با حضور رزمندگان، به صدا درآمدن سوت در راه آهن، مسابقات فرهنگی و ورزشی، مسابقات قرآنی را نیز جر برنامه‌های این روز برشمرد و گفت: طرح آموزش ملی توسط کمیته بانوان و کارگاه آموزشی تهدیدات و آسیب‌های اجتماعی،کمیته فرهنگی، همایش شعر و خاطره با عنوان روز مقاومت، نمایشگاه کتاب و اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی در مساجداست.

ملکی با بیان اینکه همایش جنگ نرم، اجرای تئاتر خیابانی توسط شهرداری شهرستان ساری، دیدار با خانواده شهدا تجلیل از مربیان و جانبازان ورزشکار و آزاده، عطرافشانی گلزار شهدا در  روز آزادسازی در دستور کار قرار دارد، گفت: آذین‌بندی ادارات و دستگاه‌ها و ملی کردن این جشن، مسابقات ورزشی در شب‌های ماه مبارک، اجرای برنامه‌ها در امامزادگان و برپایی خیمه‌های معرفت ویزیت رایگان بیماران در امامزادگان توسط اداره کل اوقاف و برنامه‌های دیگر در دستور کار قرار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها