رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی:

13 نفر بر اثر مصرف قارچ در آذربایجان شرقی مسموم شدند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی از مسموم شدن 13 نفر در این استان بر اثر مصرف قارچ سمی خبرداد و گفت: از این تعداد، یک نفر در بخش مراقبت های ویژه ( آی سی یو ) و سه نفر در بخش عمومی بستری هستند و بقیه از بیمارستان ترخیص شدند.
کد خبر: ۹۰۱۹۳۷۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی مرکز فوریتهای پزشکی استان، فرزاد رحمانی با بیان اینکه مسمومیت قارچی که mycetism هم نامیده می شود در اثر خوردن مواد سمی موجود در قارچ ها ایجاد می شود، اظهار داشت: طیف علایم ناشی از مسمومیت می تواند از گاستروانتریت ساده تا مرگ گسترده باشد.
وی با اشاره به این‌که علایم جدی به دنبال مصرف قارچ سمی بلافاصله رخ نمی دهد و ممکن است چند روز تا یک هفته طول بکشد، خاطرنشان کرد: سموم قارچ ها با حرارت از بین نمی روند، در نتیجه پخت و پز، کنسرو، انجماد، خشک کردن، و یا روش های دیگر برای از بین بردن سموم قارچ ها موثر نیست.
رحمانی با بیان اینکه هنوز معیار مناسبی برای شناسایی قارچ های سمی براساس شکل یا ظاهر آن ها وجود ندارد، اظهار کرد: طبق آمارهای موجود بیش از 100 هزار گونه قارچ در دنیا شناسایی شده که 100 گونه آن برای انسان سمی است و بیشتر موارد مسمومیت منجر به مرگ در زمینه مصرف قارچ آمانیتا فالوئیدس می باشد.
رحمانی با اشاره به این‌که مسمومیت قارچ به دو نوع سمیت اولیه (در عرض 2 ساعت پس از مصرف) و سمیت تاخیری (6 ساعت تا 20 روز بعد مصرف) تقسیم می شود، یادآوری کرد: اگر مسمومیت در عرض دو ساعت از مصرف قارچ آغاز می شود، دوره بالینی مسمومیت بیمار خوش خیم خواهد بود و همچنین در صورتی‌که علائم 6 ساعت پس از مصرف آغاز شود، سیر بالینی بیمار جدی و به طور بالقوه کشنده خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: مسمومیت با قارچ در کودکان و نوجوانانی که به صورت غیر عمدی اقدام به خوردن قارچ می کنند، جستجو کننده های قارچ های وحشی، مصرف در زمینه اقدام به خودکشی و مصرف به دلیل ایجاد اثرات توهم زایی برخی قارچ ها رخ می دهد.
وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز علائم ناشی مسمومیت با قارچ های سمی سریع به مرکز درمانی مراجعه کرده و یا با اورژانس 115تماس بگیرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار