شنبه انقلاب (۵) / استاد موسوی در کمیته قرآن کریم جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب:
موسوی گفت: شیعه بنیان گذار تلاوت در دنیا است اما در برهه‌ای از زمان این موضوع از دست شیعیان رها شد. اما با عنایت به انقلاب اسلامی بعد از گذشت 40 سال از انقلاب مجددا این جایگاه به دست شیعیان رسید.
کد خبر: ۹۰۱۹۴۸۴
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  استاد سید محسن موسوی بلده مؤلف کتاب حلیه القرآن عصر امروز در پنجمین شنبه انقلاب با موضوع قرآن کریم که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار داشت: جامعه امروز جامعه قرائی است که در آن جریان تلاوت جاری و ساری است.

وی افزود: بعد از انقلاب در تفسیر، کار فرهنگی قرآنی و کتابت قرآن کارهای بسیار مهمی انجام گرفته است و برخی از جامعه قرآنی پویایی و پایایی انقلاب را بر عهده گرفته اند.

این استاد شاخص تجوید تاکید کرد: بحث تلاوت و استماع توسط پیامبر مکرم اسلام آغاز شد و ایشان اولین کسی بودند که قرآن را تلاوت کردند.

موسوی با اشاره به اینکه نباید بحث تلاوت قرآن را در یک شاخه و حوزه فن و هنر محدود کرد بیان کرد: مساله تلاوت قرآن بسار مهم است و حتی به پیامبر اسلام هم واجب بود.

این مؤلف کتاب در مورد جامعه اسلامی و تلاوت قرآن در آن گفت: مردم یک جامعه اسلامی باید هم قرآن را بخوانند و هم به آن گوش فرا دهند.

وی ادامه داد: تلاوت توسط پیامبر مکرم اسلام پایه گذاری شد و این مسیر تلاوت توسط ایمه اطهار به نتیجه والایی رسید.

این پژوهشگر قرآن گفت: به جرات می توان ادعا کرد که استمرار تلاوت و قرائت قرآن کریم توسط علمای شیعه تجلی پیدا کرده است. امروز کتابت هایی که توسط شیعیان در حوزه تلاوت و قرائت نوشته شده است جزء کتب برتر دنیا محسوب می شود.

موسوی با اشاره به دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی گفت: شیعه بنیان گذار تلاوت در دنیا است اما در برهه‌ای از زمان این موضوع از دست شیعیان رها شد. اما با عنایت به انقلاب اسلامی بعد از گذشت 40  سال از انقلاب مجددا این جایگاه به دست شیعیان رسید.

این استاد تجوید قرآن همچنین با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: حضرت امیر (ع) می فرمایند که من روزی را می بینم که در مسجد کوفه عجم هایی در حال آموزش تلاوت قرآن کریم هستند.

موسوی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کارهایی که در حوزه قرآنی انجام می شد فقط در حد قرائت قرآن کریم توسط عبد الباسط قاری قرآن بود و یا صرفا برنامه ای در شب های جمعه از رادیو؛ تا اینکه جرقه جریان تعلیم و تلاوت قرآن کریم توسط استاد محمد تقی مروت زده و تلاوت قرآن کریم به صورت جدی در کشور آغاز شد و به یاد دارم در دوران کودکی که جلسات محلی محفل ا نس با قرآن کریم برگزار می شد.

وی به تحول در حوزه موضوعات قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: جریان تلاوت و قرائت قرآن کریم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد خوبی به خود گرفت و مهم ترین مراکز جلسات قرآن کریم اکنون تشکیل می شود و در استان های تهران و مشهد شاهد ظهور قاریان قرآن کریم بودیم و می توان گفت بحث تلاوت قرآن در این دو استان گستره وسیعی پیدا کرد.

این استاد شاخص قرآن گفت: بعضی از بزرگان و قاریان مصری بعد از انقلاب اسلامی به ایران سفر کردند و آنها هم تاثیر زیادی در بحث ترویج قرآن کریم در کشورمان گذاشتند.

ارسال نظرات