خبرهای داغ:
مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: در سال ۹۶ بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در زندان‌ها فقط در زمینه حفظ موضوعی قرآن کریم فعالیت داشته‌اند.
کد خبر: ۹۰۱۹۶۲۶
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
فعالیت ۷۵۰۰ زندانی در حوزه تفسیر موضوعی قرآن در سال ۹۶/پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به زندانیان آزادشده
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام سیدعلی تهامی دوشنبه شب در چهل و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با بیان اینکه زندانیان استان کسانی هستند که به جرایم مختلف وارد زندان شده و دوره محکومیت را سپری می‌کنند اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار نفر خانواده زندانیان زیر پوشش مجموعه اداره کل زندان‌ها هستند که سربازان وظیفه نیز در این مجموعه در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی آمار ملاقات کنندگان زندان‌ها در سال ۹۶ را ۷۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: کسانی که در زندان‌ها نگهداری می‌شوند عمدتا از حقوق شهروندی محروم هستند؛ ۶۰ هزار نفر تردد بین شهر قم و زندان لنگرود داشتیم که هیچ سرویس حمل و نقلی به این افراد ارائه نمی‌شود.

تهامی با اشاره به زندانیان ارجاع شده به مراجع قضائی گفت: این افراد مکرر باید به مراجع قضایی آورده شده و جابجا شوند که امکانات حداقلی حمل و نقلی برای آن‌ها داریم.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه امکانات فضای سبز و ورزشی زندان‌ها نزدیک به صفر است تصریح کرد: از نظر فضای نگهداری با مشکلاتی مواجه هستیم و از معدود استان‌هایی هستیم که با تامین حداقل امکانات در زندان با مشکل مواجه هستیم.

تهامی با بیان اینکه خانواده‌های زندانیان اکثرا آسیب‌دیده یا در معرض آسیب و آسیب‌زا هستند خاطرنشان کرد: ۴۲ درصد از زندانیان کل کشور برگشت مجدد به زندان دارند که این آمار در استان قم حدود ۳۸ درصد است.

وی گفت: در یکی از استان‌ها کار ویژه صورت گرفت و ۴۲ درصد به ۲ درصد رسید و در قم در یک بند کار ویژه صورت گرفت و ۳۸ درصد به هشت درصد رسید.

مدیرکل زندان‌های استان قم با اشاره به مشکلات اعتباری این اداره کل گفت: نیازمند کمک و حمایت از این مجموعه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه زندانیان باید به عنوان شهروندان قم تلقی شوند تصریح کرد: درخواست داریم تمام خدماتی که بناست شهرداری به شهروندان بدهد زندان‌ها را نیز شامل آن‌ها کنند با فرض اینکه زندانیان در معرض آسیب هستند.

تهامی با بیان اینکه تاکنون از سوی شهرداری هیچ گونه کمکی به زندان‌ها نداشته‌ایم خاطرنشان کرد: انجمن حمایت از زندانیان بیش از ۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و در حد توان کمک به آن‌ها داریم.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۷ بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با حداقل سود به زندانیان خارج شده از زندان پرداخت شده است افزود: تلاش کردیم در زندان بحث حرفه‌آموزی جدی گرفته شود و اکثر زندانیانی که تمایل داشته باشند در این دوره‌ها می‌توانند شرکت کنند.

مدیرکل زندان‌های استان قم اظهار کرد: ۹۰ درصد زندانیان اگر مورد اقدامات اصلاح و تربیت قرار گیرند قابل بازگشت هستند.

وی با بیان اینکه قم از معدود استان‌های کشور است که زمینه اشتغال بالایی در حوزه زندان‌ها دارد گفت: ظرفیت اشتغال در زندان‌ها وجود دارد و با وجود اینکه وضعیت خوبی در این زمینه داریم باید بیش از این از استعداد‌ها استفاده شود.

تهامی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر فقط در زمینه حفظ موضوعی قرآن کریم فعالیت داشته‌اند تصریح کرد: در حوزه حبس جایگزین هنوز در کشور به جایگاه مناسبی نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه جرم اول در کشور مواد مخدر است که قم نیز استثناء نیست گفت: خوشبختانه آمار زندانیان خانم نسبت به دیگر استان‌ها بسیار پایین‌تر است و به نسبت دیگر استان‌ها آمار کانون اصلاح و تربیت بیشتر است.

مدیرکل زندان‌های استان قم با بیان اینکه ۱۳ رمضان گلریزان زندانیان جرائم غیرعمد در قم برگزار می‌شود افزود: سال گذشته برای نخستین بار این کار انجام شد و ۳۲۹ میلیون تومان جمع‌آوری شد و از آن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آزادی صورت گرفت که شامل ۶۹ نفر می‌شد.

وی گفت: شهرداری رقم زیادی به زندان بدهکار است و به همین خاطر ما با کسری مواجه شدیم و دچار مشکلات زیادی هستیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها