وزیر اقتصاد آلمان با بیان اینکه همه تلاش خود را برای حمایت ازشرکت‌های آلمانی فعال درایران انجام خواهد داد،‌گفت: اما این شرکت‌ها به طور کامل از عواقب خروج ترامپ از برجام و تحریم‌های جدید در امان نخواهند بود.
کد خبر: ۹۰۱۹۷۰۵
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶


به گزارش خبرگزاری بسیج، وزیر اقتصاد آلمان گفت: دولت آلمان  تا جایی که می‌تواند برای شرکت‌های آلمانیفعالیت در ایران کمک خواهد کرد اما نمی‌تواند کاملا آنها را از عواقب تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اعمال جدید تحریم‌های آمریکا در امان نگه دارد.

شرکت‌های کمپانی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند.

این مقام اروپایی می‌گوید: راه ساده‌ای برای حفظ شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از گزند تحریم‌های آمریکا وجود ندارد.

از وزیر اقتصاد آلمان درباره اینکه چگونه دولت آلمان از شرکت‌های آلمانی که به دلیل این تصمیم آمریکا بسیار عصبی و غیرقابل کنترل هستند، حمایت خواهد کرد، گفت: برلین برای آنها کمک خواهد کرد تا شرایط و اوضاع را بررسی کنند و تلاش خواهد کرد تا موافقت تحریمی و یا حداقل مهلت از آنها بگیرد.

آلتمایر گفت: «تا جایی که بتوانیم کمک خواهیم کرد» اما راه مطمئنی برای رهایی از عواقب عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا از تحریم‌ها وجود ندارد. با توجه به اعمال تحریم‌های آمریکا درباره تعرفه 25 درصدی روی فولاد و 10 درصدی روی آلومینیوم که کشورهای اروپایی تا اول ماه ژوئن از آن مستثنی هستند مطلوب ما این است که تجارت آزاد باشد و ما به دنبال این هستیم که حداقل تعرفه‌ها کاهش یابد نه اینکه افزایش یابد.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: «زمانی که تعرفه بالا می‌رود بار آن روی دوش شهروندان آن کشور است و اگر کالاها گران‌تر شوند اشتغال به شدت به خطر می‌آفتد».

وی گفت: «در وضعیت اعمال تعرفه و جنگ تجاری برنده‌ای وجود ندارد. اگر شما جواب آتش را با آتش بدهید همه کره خاکی خواهد سوخت و تنها مصرف کنندگان هستند که متضرران اصلی خواهند شد. این برای همه فاجعه‌بار است و به این دلیل است که من بدنبال تجارت آزاد هستم و با تمام تلاش برای آن خواهم جنگید.»

وزیر اقتصاد آلمان همچنین انتقاد شدیدی درباره روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه داشت که طی سال‌های اخیر به شدت خدشه‌دار شده است و معتقد بود که میلیون‌ها مردم در اروپا از این وضعیت متضرر شدند.

آلتمایر گفت: ما همه درباره دولت روسیه جدیدی صحبت می‌کنیم که چگونه مبادلات اقتصادی می‌تواند توسعه یابد و همین مسئله منجر به پویایی اقتصادی خواهد شد البته در این میان تحریم‌ها و تعرفه‌های تنبیهی مستثنی هستند.

وی افزود: البته این تجارت ما را از نگاه‌های متفاوت سیاسی رها نخواهد کرد زیرا اگرچه برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در شرایط فعلی اشتباه است اما دلایلی که منجر به اعمال این تحریم‌ها شده هنوز پابرجاست.

ارسال نظرات