خبرهای داغ:
آفت سن گندم در میامی مهار شد
'سن ' یکی از آفت های مهم گندم و جو است که هر ساله بخش زیادی از مزارع کشور دچار آن شده و موجب کاهش راندمان محصول می شود.
کد خبر: ۹۰۱۹۷۲۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴

به گزارش خبرنگار بسیج از میامی،این آفت امسال به خاطر شرایط جوی فصل بهار در استان سمنان و بویژه قطب تولید گندم آن یعنی شهرستان میامی زودتر از هر سال شیوع یافت و همین امر موجب شد تا کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی ، گندمکاران را برای مبارزه زودهنگام با آن فرا خوانند.
به عقیده کارشناسان امر ، اگر با این آفت به هنگام مبارزه نشود، به سرعت شیوع یافته و خسارت های فراوان به بار می آورد.
عامل آفت سن یک حشره است که به نسبت شرایط رشد آن میزان خسارت ها افزایش می یابد.
مدیر جهاد کشاورزی میامی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: امسال مبارزه با آفت سن در یک هزارو 770 هکتار انجام شد تا گندم با کیفیت تری تولید شود.
علی اصغرمحمدی افزود: با انجام عملیات مبارزه ، آفت سن در مزارع این شهرستان مهار شد اما لازم است کشاورزان با بکارگیری برنامه های ترویجی از شیوع آن در سال آینده جلو گیری کنند.
وی گفت: آیش گذاشتن زمین ها و رعایت تناوب کشت یکی از بهترین روش های مبارزه با این آفت است که هم هزینه ها را کاهش می دهد و هم سموم شیمیایی کمتری استفاده می شود.
مدیرجهاد کشاورزی میامی ، زمین های زیرکشت غلات این شهرستان را 22هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار 14هزارو900هکتار گندم و6هزارو900 هکتار هم جو می باشد.
وی از حضورو اقدام موثر کشاورزان در مبارزه با آفت سن قدردانی کرد و گفت : 13 گروه فنی از کارشناسان این مدیریت هم با کشاورزان همکاری کرده و بر عملیات مبارزه با سن غلات در مراحل مختلف نظارت کرده و راهنمایی های لازم را ارایه نمودند.
محمدی به تاثیر بارش های یک هفته گذشته بر افزایش راندمان تولید هم اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود از مجموع سطح زیرکشت غلات شهرستان میامی 47هزارتن گندم و12 هزارو 400 تن جو برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته 18هزارتن افزایش عملکرد خواهد داشت.
نام علمی آفت سن Eurygaster integriceps است ، از آن جا که این آفت از جوانه گندم و جو در مراحل مختلف رویش تغذیه می کند موجب کاهش راندمان و کیفیت محصول می شود به طوری که کیفیت نان حاصله بسیار پایین بوده و موجب نارضایتی مصرف کنندگان می شود.
طول حشره کامل آفت سن حدود هشت و عرض آن نیز پنج تا هشت میلی متر است و2 شیوه زندگی دارد.
در شهرستان میامی 62 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، به خاطر آب و هوای مناسب و بارش های جوی مطلوب ، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند ، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد .
میامی در شرق استان سمنان ، با 2 بخش مرکزی و کالپوش و 40 روستا بیش از 40 هزار تن جمعیت دارد که 90 درصد آن ها در روستاها به کشاورزی ، باغداری و دامداری اشتغال دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها