جایگاه ویژه‌ کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای در کشور

رئیس نظارت برامور حیات وحش استان کردستان گفت: کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.
کد خبر: ۹۰۱۹۸۵۷
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، سازمان ملل متحد روز ۲۲ می‌را در خصوص افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسایل مربوط به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند در راستای حفظ این گنجینه گرانقدر و ارزشمند بردارند، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است.

تنوع زیستی بستر و زیرساخت حیات ما را حفظ می‌کند به هنر ما الهام می‌بخشد و موجب تقویت و پیشرفت اقتصاد مملکت می‌گردد و سرانجام موجب حفظ سیاره ما و توانایی انواع گونه‌ها را در زمینع افزایش کارآیی، مقاومت و سازگارشدن در برابر محیط را افزایش می‌دهد.

رئیس نظارت بر امور حیات وحش استان کردستان ضمن گرامیداشت بیست و پنجمین سال کنوانسیون تنوع زیستی، اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌هایی است که دارای تنوع آب و هوایی و گیاهی و جانوری متفاوتی است و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری شرق و غرب استان با هم تفاوت دارد.

حیدر ویسی به نمونه‌هایی از حیات وحش استان اشاره کرد و گفت: گربه وحشی، قوچ و ۱۳ گونه خفاش در استان از این جمله هستند که متاسفانه به دلیل محدویت آموزش در خصوص محیط طبیعی و حفاظت از آن مردم در بخش حیات وحش اطلاعات کافی ندارند، همانند شایعه‌ای که امسال میان مردم در خصوص خفاش و لانه آن پخش شد در حالی که خفاش اصلا لانه ندارد و با جستجوی مردم برای لانه آن، خسارت‌های زیادی به این گونه وارد شد.

وی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای که تنوع زیستی داشته باشد، آن جامعه پایدارتر است، بیان کرد: در طبیعت اگر شاخه‌ای قطع، زنجیره یا گونه‌ای گیاهی و جانوری نابود و یا آسیب ببیند به کل سیستم لطمه وارد می‌شود.

ویسی در ادامه سخنان خود به عوامل موثر بر تنوع زیستی گریزی زد و گفت: عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، عمق، عوامل اقلیمی و قدمت اکوسیستم از جمله این عوامل است.

وی به تنوع زیستی در جهان و ایران اشاره کرد و افزود: بر اساس برآورد‌های محیط زیست سازمان ملل متحد سال ۱۹۹۵، مجموع گونه‌های شناسایی شده در جهان حدود ۱۳۶ میلیون گونه است، در ایران ۱۰ هزار گونه گیاهی وجود دارد که ۲۰ درصد آن بومی است لذا در ایران معادل کل اروپا گونه گیاهی وجود دارد.

به گفته این مقام مسوول، در ایران ۱۶۰ گونه پستاندار، ۵۰۰ گونه پرنده، ۱۷۴ گونه ماهی، ۱۹۶ گونه خزنده و ۲۲ نوع دوزیست وجود دارد.

ویسی بیان کرد: در استان ۱۷۷ گونه پرنده، ۲۲ گونه دوزیست، ۲۵ گونه خزنده و ۳۹ گونه پستاندار وجود دارد.

ویسی در ادامه افزود: یوزپلنگ، گوزن زرد، تعدادی از خانواده سمندر‌ها از جمله سمندرخال زرد کردستانی، آتشین و لرستانی، ماهی کوه غاز و تعدادی از خزندگان از جمله گونه‌های در معرض انقراض کشور هستند.

رئیس نظارت بر حیات وحش استان کردستان با بیان اینکه مساحت کردستان ۲۹ هزار و ۱۳۷ کیلومتر مربع است که ۱/۷۰ درصد خاک کشوررا به خود اختصاص داده است، اذعان کرد: کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

ویسی تاکید کرد: تخریب، عامل اصلی تنوع زیستی است.

وی مناطق حفاظت شده استان کردستان را چهار منطقه عنوان کرد و گفت: اولین منطقه حفاظت شده استان با مساحت ۳۱۷۶۹ هکتار در سال ۵۴ دارای تنوع گیاهی و جانوری غنی و قوچ و میش ارمنی به عنوان گونه شاخص این استان، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز با وسعت ۴۳۹۵۰ هکتار، منطقه حفاظت شده بدر و پریشان در جنوب قروه با ۳۷۵۰۰ هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با ۵۷۲۳۵ هکتار در غرب استان که دارای مناطق برجسته طبیعی و فرهنگی است.

ویسی به پناهگاه حیات وحش زریوار که در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی سنندج و ۳ کیلومتری غرب مریوان واقع شده اشاره کرد و افزود: این تالاب بهشت پرندگان در غرب کشور و محل زمستان گذرانی و جوجه‌آوری پرندگان مهاجر است.

یکی از محیط‌بانان استان کردستان هم در ادامه این مراسم عنوان کرد: در بحران محیط زیستی دو عامل فقر و کمبود آموزش نقش بسزایی دارند.

سعدی حسینی خاطرنشان کرد: استان کردستان از سال ۱۳۷۰ تا کنون سیر قهقرایی در خصوص حفاظت از محیط زیست را طی کرده است.

وی خطاب به شهروندان تاکید کرد: از کیسه‌های نایلونی موجود در منزل برای خرید‌های بعدی استفاده و تا جایی که امکان دارد کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین نایلونی کنید.

به گفته این محیط‌بان اگر فرهنگ استفاده از دوچرخه میان مردم جامعه ما رواج یابد جدا از درمان بعد افسردگی مردم ایران که اکنون با این بیماری خاموش درگیر هستند، از لحاظ زیست‌محیطی هم از آلودگی هوا کاسته می‌شود.

کارشناس مسوول پایش و آزمایشگاه محیط زیست استان ایلام در این مراسم اظهار کرد: ایلام استانی کردنشین و در غرب کشور با ۲۰۱۵۰ کیلومتر مربع حدود ۲/۱ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

احسان گلابپاش مناطق حفاظت شده استان ایلام را منطق کولگ، کبیرکوه، دینارکوه و منطقه حفاظت شده مانشت و فلارنگ اعلام کرد.

وی در پایان به عوامل تهدید کننده تنوع زیستی استان ایلام اشاره کرد و گفت: خشکسالی، گردوغبار، تخریب زیستگاه، آتش‌سوزی و شکار و صید غیرمجاز از جمله این عوامل است.
 
انتهای پیام/7727
 
منبع فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار