سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
پيش‌بيني تاريخي رهبر انقلاب: حتي با قبول ديكته‌هاي دشمن در مساله هسته‌اي، باز هم تحريمها را برنخواهند داشت! - 1393/11/29      
l_marquee
کد خبر: ۹۰۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷- ۴۰: ۰۹
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی:
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: هدف‌گذاری‌ کرده‌ایم در 10 سا ل تعداد تلفات سوانح رانندگی به 9 هزار نفر کاهش یابد که البته این با احتساب نرخ سوخت فعلی است اما قطعا با افزایش نرخ سوخت شاهد کاهش تلفات سوانح رانندگی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری از ابلاغ سند استراتژی حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 26 اردیبهشت ماه امسال خبر داد. 

وی ادامه داد: باید برآیند این کار، ما را به هدف نهایی بخش حمل و نقل سوق دهد. 

وی با تاکید بر اینکه تدوین استراتژی‌های بخش حمل و نقل باید توسط همه سازمان‌های ذی‌ربط اجرا شود گفت: وقتی مبارزه با خودرو محوری و رشد حمل و نقل عمومی را در دستور کار داریم نباید تولید خودرو روز به روز افزایش یابد. در حالی که در کشور ما تولید خودروی شخصی هر سال افزایش می‌یابد اما تولید اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری و واگن‌های قطار افزایش چندانی ندارد. 

تقی‌زاده افزود: باید اختصاص بودجه به بخش‌های مختلف حمل و نقل نیز متناسب با اولویت‌های حمل و نقل باشد نمی‌توان شعار اولویت ریلی سر داد اما بودجه جاده‌ای را بیشتر کرد. 

وی تشریح کرد: در بخش حمل و نقل عمومی ابتدا باید حمل و نقل ریلی سپس هوایی و بعد از آن جاده‌ای در اولویت باشد؛ بنابراین بودجه‌بندی‌ها نیز طبق همین اولویت‌انجام شود. البته بودجه‌ها از طرف وزارت راه پینشهاد می‌شود اما باید نهادهایی نظیر سازمان برنامه و بودجه،‌ مجلس و دولت را هم با خود همراه کنیم. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در این سند استراتژی بخش حمل و نقل،‌94 اقدام استراتژیک پیش‌بینی شد که بیش از 40 اقدام در دست اجرا است و 50 اقدام جزو برنامه‌های آتی قرار گرفت. 

تقی‌زاده افزود: اتخاذ سیاست‌های متناقض در بخش حمل و نقل و عدم همسویی نهادهای حاکمیت در این بخش از ضرورت‌های تدوین سند استراتژی بخش حمل و نقل بود. 

وی ادامه داد: هوشمندسازی حمل و نقل افزایش حداکثری سهم ریل و ارتقاء سطح کیفی خدمات حمل و نقل عمومی از اولویت‌های ما در این سند استراتژی است. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی  مبنی بر برنامه‌ریزی برای جلوگیری از صعودی‌شدن آمار تلفات سوانح رانندگی و متوقف کردن این آمر صعودی گفت: تا سال 84 آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی ما به 25 هزار نفر در سال رسید. که آن سال‌ها با افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی سوخت تعداد تلفات کاهش ناگهانی داشت سپس کمی افزایش داشت که مجددا قانون تشدید جرائم رانندگی پیاده شد و تعداد تلفات ما را در سوانح رانندگی مجددا کاهش داد تا اینکه به تدریج شیب منحنی ما کم شد و  پیش‌بینی کردیم که از سال96 کشته‌های سوانح رانندگی ارتقاء یابد. 

وی ادامه داد: در سال96 تعداد تلفات سوانح رانندگی نسبت به سال 95 ،‌1.7 درصد افزایش داشت. 

تقی‌زاده گفت: بنابراین راهکارهایی در نقشه ایمنی راه و همچنین سند استراتژی حمل و نقل در نظر گرفته شد این موضوعات هفته گذشته در کمیته فنی زیربنایی دولت به تصویب رساندیم و منتظریم در کمیته اصلی نیز به تصویب برسد. 

وی افزود: اگر این موضوع مصوب شود نقشه راهی پیش‌بینی کرده‌ایم که تعداد تلفات سوانح رانندگی از 16 هزار نفر در 10 سال آینده به 9 هزار نفر کاهش یابند. این پیشنهاد با احتساب همین نرخ سود است. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی  گفت: طبق مطالعات جهانی با کاهش نرخ سوخت تعداد تلفات سوانح رانندگی افزایش می‌یابد و بالعکس در ایران با توجه به این نرخ سوخت تعداد کشته‌های سوانح رانندگی ما به ازای یکصد هزار نفر متناسب است و کشوری مثل ونزوئلا که نرخ سوخت ارزان‌تری دارد تعداد کشته‌های آنها بیشتر از کشته‌های سوانح رانندگی ما است و یا کشورهای توسعه یافته که نرخ سوخت آنها 5 برابر قیمت سوخت ما است تعداد تلفات آنها 5 برابر کمتر است. 

تقی‌زاده ادامه داد: در اغلب کشورها قیمت خودرو ارزان اما هزینه استفاده از آن گران است، یک خودروی 300 میلیون تومانی در ایران شاید در کشورهای پیشرفته 100 میلیون تومان باشد اما هزینه‌های استفاده از آن گران است در حالی که در ایران هزینه استفاده از خودروی شخصی ارزان است. 

وی گفت: باید تعرفه واردات خودروهای وارداتی و همچنین قیمت خودروهای داخلی کاهش یابد و چند ماه پس از این موضوع قیمت سوخت متناسب با کاهش تعرفه افزایش یابد. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مکان‌یابی هوایی لجستیک کشور با استفاده از مدل ریاضی خبر داد و گفت: 50 مرکز لجستیک در کشور تایید شد که برخی صنعتی،‌برخی بنادر و برخی پارک لجستیک کشاورزی هستند. 

انتهای پیام/

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar