خدمات الکترونیکی به شهروندان

دولت الکترونیک بستری برای مدیریت وقت و انرژی

نزدیک به یک دهه بحث دولت الکترونیک و ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان مطرح شده است.
کد خبر: ۹۰۱۹۸۷۹
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ابتدا باید تعریفی از دولت الکترونیک ارائه داد تا این مفهوم به درستی معنا شود؛ دولت الکترونیک یعنی فراهم نمودن بستر ارائه خدمات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با استفاده از فناوری‌های روز و بکارگیری تکنولوژی برای راحتی و رفاه شهروندان به‌ صورت 24 ساعته در تمام روزهای هفته به طوری که تعطیلی ندارد و شهروندان با مراجعه به درگاه‌های هوشمند بتوانند از این خدمات دولتی و نیمه‌دولتی بهره‌مند شوند.

خریدهای اینترنتی، رزرو هتل و بلیط‌های هواپیمایی، قطار و ...، خدمات پستی آنلاین، خدمات بیمه‌ای، بورس اوراق بهادار، خدمات بانکی و پرداخت‌های آنلاین، اطلاعات هواشناسی و .... نمونه‌هایی از ارائه خدمات دولت الکترونیک در راستای رفاه بیشتر شهروندان و رسیدن به توسعه است.

*راه‌اندازی دفاتر پیشخوان دولت

در دهه هشتاد دفاتر پیشخوان دولت با انجام صدور قبوض تلفن‌های همراه و خدمات پستی و مخابراتی کار خود را آغاز کردند و رفته رفته این خدمات افزایش یافت، دفاتر پلیس +10 هم قسمتی از امور قضایی و ثبتی همچون صدور گذرنامه، خلافی خودروها، گواهینامه و ... را انجام داده تا بار مراجعان به مراکز دولتی و بنگاه‌های اقتصادی کاهش یابد که این تجربیات موفق زمینه برقراری و ایجاد دولت الکترونیک را به معنای واقعی خود فراهم آورد.

*راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت ( اینترنت ملی )

ایده اولیه راه‌اندازی اینترنت ملی در سال 84 توسط وزارت ارتباطات و فناوری مطرح شده و بنابه برنامه پنجم توسعه قرار بود تا پایان سال 95 تمام کشور به اینترنت ملی متصل شده و با راه‌اندازی دیتاسنترها و طراحی زیرساخت‌های اساسی تمامی کاربران خدمات الکترونیک به شبکه ملی اطلاعات ایران متصل شوند تا علاوه بر ایجاد امنیت و سرعت بیشتر با ترافیک داده بیشتر از خدمات قابل دسترس بر روی سرورهای داخلی بهره‌مند شوند.

اما با مشکلاتی که دراین مسیر پیش آمد تا پایان دولت یازدهم با صرف هزینه‌ای معادل 910 میلیارد تومان این شبکه بصورت پایلوت و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد تا بتواند خدمات اینترنتی ارزان‌تر و مصون‌تری را به کاربران ایرانی ارائه بدهد.

اتصال بانک‌ها، ادارات و مؤسسات مالی و بنگاه‌های حساس و حیاتی و نیروگاه‌های کشور به این شبکه ملی اطلاعات، اجازه دسترسی و ردیابی از خارج کشور را به بیگانگان نداده و کاربران با خیالی آسوده‌تر می‌توانند از خدمات اینترنتی بهره‌مند شوند.

*ایرادات شبکه ملی اطلاعات

در کنار تمامی مزایای شبکه ملی اطلاعات، این شبکه داخلی ایرادات و نواقصاتی هم دارد که مانع از توسعه و اتمام پروژه شده است؛ نبود نیروی متخصص در راستای تامین امنیت شبکه، عدم تامین مالی در راستای خرید دیتاسنترهای عظیم و وجود تحریم‌ها اجازه خرید دستگاه‌های جدید و ایمن را نمی‌دهد، سانسور اطلاعات و دسترسی دولت به اطلاعات شخصی افراد و بنگاه‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که باید نهادهای مدنی و رسانه‌ای در راستای ایجاد اطمینان خاطر و ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران برای درک و تحلیل درست از پیام‌ها و خدمات الکترونیکی در فضای مجازی بهره گرفت تا کاربران بتوانند به این شبکه اعتماد کرده و براحتی متصل شده و از خدمات الکترونیکی دولت بهره ببرند.

*خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک

در همین راستا بعضی از دستگاه‌های اجرایی که روزانه پاسخگوی مراجعان بوده با راه‌اندازی درگاه‌های هوشمند در جهت ایجاد خدمات الکترونیکی حرکت کرده‌اند تا شهروندان از درون منزل و با داشتن یک دستگاه رایانه و گوشی هوشمند و اینترنت بتوانند براحتی از خدمات الکترونیک دولتی در راستای راه‌اندازی امور روزانه خود اقدام نموده و از مراجعه به ادارات و ایجاد ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هدررفت کاغذ، سوخت و... جلوگیری شود.

در واقع می‌توان گفت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان در جهت ایجاد مدیریت سبز و همگام با محیط زیست است که می‌تواند بسیاری از ریخت و پاش‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی جلوگیری نماید.

در همین راستا شرکت آب و فاضلاب شهری استان هرمزگان در اقدامی نوین و برای اولین بار دست به ارائه 23 خدمات الکترونیک به مراجعان و مشترکان خود زده است تا مشترکان از درون منزل و با کمترین اتلاف وقت بتوانند از خدماتی چون صدور قبوض، تسویه حساب، میزان مصرف و آب بها، درخواست انشعاب جدید و .... بهره‌مندشوند؛ اقدامی سبز در جهت مدیریت سبز به شهروندان در روزهایی که وقت و هزینه برای مردم طلاست.

به میان شهروندان رفتیم و نظرات آن‌ها را در این خصوص جویا شدیم؛ با ما همراه باشید.

*خدمات الکترونیکی خوب است اگر زیرساختش فراهم باشد

خانم مرودی‌زاده که در ایستگاه تاکسی ایستاده است می‌گوید: اگر تمامی خدمات روزانه به دفاتر پیشخوان داده شود خوب است اما باید این دفاتر جوابگوی مردم باشند تا مراجعان دراین هوای گرم مجبور به مراجعه چندین‌باره نباشند؛ برای تعویض دفترچه بیمه وقتی به این دفاتر مراجعه می‌کنیم به علت ازدحام مراجعان دو سه ساعت باید در انتظار بمانیم تا یک دفترچه بیمه تمدید و یا تعویض بشود، اگر تعداد این دفاتر افزایش یابد اقدام خوبی است و مردم راحت‌تر خواهند بود.

*دانشگاه‌ها خدمات دانشجویی را بصورت الکترونیکی ارائه می‌دهند

کامران زاده که دانشجوی رشته برق است می‌گوید: ارائه خدمات الکترونیک اقدامی جدید از سوی دولت است که امروز دیگر باید تمام دستگاه‌های دولتی که با مردم سروکاردارند به شبکه اطلاعات ملی متصل شده و با راه‌اندازی درگاه‌های هوشمند خدمات شهروندی را ارائه دهند؛ مثلا در دانشگاه ما تمامی خدمات دانشجویی از ثبت‌نام گرفته تا انتخاب واحد، حذف و اضافه، تسویه حساب و... بصورت آنلاین انجام می‌شود و این اقدام باعث شده که دانشجویان غیربومی در سراسر کشور بتوانند به راحتی امور دانشجویی و اداری خود را انجام داده و نیاز به مراجعه به دانشگاه هم نیست، اگر شرکتی چون آب و فاضلاب که مردم زیاد به آن مراجعه می‌کنند خدمات عمومی خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهد کمک زیادی به مراجعان کرده است و باید تمام دستگاه‌های دولتی به این سمت بروند.

*مردم از خدمات الکترونیکی  استقبال می‌کنند

خانم جوانی که در یک آژانس فروش بلیط قطار و هواپیما مشغول به کار است هم در این خصوص گفت: مردم از این خدمات به خوبی استقبال می‌کنند کما این‌که مدت‌هاست بسیاری از مشتریان حضوری ما کم شده‌اند و بلیط‌های مسافرتی داخلی و خارجی خود را از طریق اینترنت و سایت‌های فروش آنلاین تهیه می‌کنند و کمتر به آژانس مراجعه می‌کنند، رزرو هتل و خدمات فرودگاهی و ترانسفر و ... هم دیگر از طریق سایت‌ها و آنلاین انجام می‌شود و مردم ترجیح می‌دهند که خدمات مسافرتی را از این طریق انجام دهند، بنابراین اگر خدمات الکترونیک در کشور رایج شود دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز دولتی و نیمه دولتی نیست و شهروندان با ترددهای کمتر در سطح شهرها از هدر رفت وقت و هزینه جلوگیری می‌کنند چه بهتر که تمام ادارات خدمات خود را اینترنتی ارائه دهند.

*خدمات الکترونیک و مدیریت سبز در شرکت آب و فاضلاب

محمد امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان هم در این خصوص گفت: از نیمه خرداد ماه امسال 23 خدمت الکترونیکی شرکت آب و فاضلاب استان در دفاتر پیشخوان دولت در جهت حمایت از حقوق مشترکان و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر و کاهش ازدحام در شرکت آب و فاضلاب با راه‌اندازی درگاه الکترونیکی به متقاضیان ارائه می‌شود.

وی افزود: این خدمات متنوع بوده و از صدور قبوض تا ثبت درخواست‌ها و تسویه حساب و... به صورت آنلاین و اینترنتی در دفاتر پیشخوان دولت به مشترکان ارائه می‌شود و یا مشترکان می‌توانند در منزل با اینترنت شخصی و یا موبایل وارد درگاه پرداخت و سایت شرکت شده و از خدمات متنوع مشترکین بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تاکید کرد: ارائه خدمات الکترونیک می‌تواند زمینه‌ای برای ایجاد مدیریت سبز در جهت کاهش هزینه‌های مشترکان و جلوگیری از اتلاف وقت در امور روزمره باشد.

*دولت الکترونیک و دسترسی آسان به خدمات

ناگفته پیداست دولت الکترونیک موجب می‌شود دسترسی مردم به خدمات دولتی افزایش یابد و شهروندان از دریافت خدمات رضایت داشته باشند، موجب کوچک‌سازی دولت و پاسخگویی به مراجعان می‌شود.

راه اندازی خدمات الکترونیک علاوه پیامدهای مثبت اقتصادی موجب کاهش فساد و اعتماد به دولت و کاهش هزینه‌های دولتی، پیامدهای زیست محیطی و ایجاد حریم خصوصی افراد می‌شود.

در کل می‌توان گفت هدف نهایی دولت الکترونیک ارائه خدمات عمومی با روش کارآمد ومقرون به صرفه و در راستای مدیریت سبز است که باید در جهت ترویج و توسعه آن با فرهنگ‌سازی و کار رسانه‌ای بستر استفاده از آن را در جامعه فراهم نمود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار