خبرهای داغ:
بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و تحول اساسی در این کشور تاریخ جدیدی برای روی کار آمدن گروه های شیعه در ساختار سیاسی پیش آمد که به دلیل همسایگی و مشترکات زیاد با ایران دشمن درصدد ایجاد تفرقه بین گروه های شیعی عراق با ایران است.
کد خبر: ۹۰۱۹۹۵۵
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، تاریخ سیاسی و اجتماعی عراق و حکومت های فراوانی که در این کشور حکم فرمانی کردند، با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده و در برهه ای از تاریخ آن کودتا ها و انقلاب های زیادی در مدت زمان های بسیار کم به وقوع می پیوست، که مهمترین آنها پس از اشغال عراق توسط آمریکا و تغییر اساسی در ساختار سیاسی این کشور بوده است.
چهارانتخابات پارلمانی با ویژگی های متفاوت ولی با یک وجه مشترک در انتخاب حداکثری شیعیان در این کشور از سال 2005 تا کنون چشم جهانیان را به خود جلب کرده است که می توان گفت آغاز فصل جدیدی از ارتباط و مناسبات دیپلماسی دوستانه با همسایگی ایران، از ویژگی ها و رویدادهای مهم بوده است.
در انتخابات 2018 میلادی که آمار مشارکت در آن به 44% می رسید، و به قول برخی کارشناسان سیاسی با استقبال کمتری نسبت به انتخابات گذشته داشته است، دلیل آن نا امیدی مردم از سیاسیون و فساد موجود در این کشور است.
روی کار آمدن ائتلافی شیعی به نام " سائرون" که با رویکردی اصلاحی و تکنو کرات، و در جهت مبارزه با فساد، به رهبری سید مقتدی صدر، با 54 کرسی پیروز انتخابات شد، و دیگر ائتلاف ها و احزاب و گروه های سیاسی در جهت تشکیل دولت جدید با جریان موسوم به صدر، در حال رایزنی هستند، که می توان گفت دلیل اصلی انتخاب حداکثری آن، مردمی بودن و شعار مبارزه با فساد است.
در بسیاری از تحلیل ها و گفتگو هایی که اخیراً در این زمینه رسانه ها به آن می پردازند، اینکه سید مقتدی از ایران روی برگردانده و یا با آن به اختلاف رسیده است و در مقابل با عربستان و آمریکا هم پیمان شده است، که در این رابطه گفتگو با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق منتشر شد که بیان داشت: «روابط حسنه با سید مقتدی صدر همچون دو شهید سید محمدباقر صدر و سیدمحمد صادق صدر پدر و عموی ایشان هم چنان پا برجاست، و هیچ گونه اختلاف با ایشان وجود ندارد» و لذا دشمن درصدد ایجاد اختلاف و تفرقه بین گروه های شیعی در عراق با ایران است.
سفارت عربستان در عراق با افتتاح ورزشگاهی در این کشور و در جهت ادامه بازگشایی پروژه های خدماتی و رفاهی در این کشور درصدد ایجاد محبوبیت بین شیعیان است تا منافع و برنامه های خود را عملیاتی کند.
پیروزی های خط مقاومت و شکست داعش که با هدایت و راهنمایی کارشناسان نظامی جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه رقم خورد، محبوبیت ایران را در چند سال اخیر بیشتر کرده است، ولی دشمن با هزینه کرد بالایی توسط عربستان درصدد آن است تا با تهییج قومیت عربی و اختلاف بین این دو کشور، سلطه و نفوذ خود را اعمال کند.
حال باید منتظر ماند تا چه گروه هایی با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد و دولت جدید را تشکیل می دهند؛ با وجود اینکه تعداد کرسی های بدست آمده بین دیگر احزاب و گروه های سیاسی به یکدیگر نزدیک است و کار را کمی سخت تر می کند، ولی جمهوری اسلامی ایران از تمام گروه های پیروز و منتخب مردم حمایت می کند.
سید حسن احمدی/ خبرنگار بسیج

ارسال نظرات
پر بیننده ها