فرجیان گفت: تشخیص قارچ‌های خوراکی از انواع سمی بر مبنای مشخصات ظاهری آنها نظیر شکل، رنگ، بو و مزه کار مشکلی است که فقط توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۹۰۲۰۰۰۹
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، فرزانه فرجیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها در برابر حرارت مقاوم می‌باشند و در فرآیند پخت و پز قارچ بطور کامل از بین نمی‌روند و راهکار‌های تشخیصی ارائه شده توسط افراد عادی برای تمایز قارچ‌های سمی از نمونه خوراکی معتبر و قابل اعتنا نیست.

وی با اشاره به مسمومیت تعدادی از هموطنان در اثر مصرف قارچ، توصیه کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنند و فقط از قارچ‌های بسته بندی دارای مجوز‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در مراکز مجاز عرضه می‌شوند، استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین تصریح کرد: مصرف قارچ‌های خودرو توسط پرندگان و سایر حیوانات اهلی و وحشی نشانه غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

فرجیان توصیه کرد: در صورت مصرف قارچ و بروز علایم و نشانه‌های گوارشی از قبیل: تهوع، استفراغ و اسهال از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را هرچه سریعتر به بیمارستان یا مراکز درمانی منتقل کنند و در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای بررسی و شناسایی کادر پزشکی بیمارستان به همراه داشته باشند.
منبع: فارس
ارسال نظرات