روایت خبرگزاری بسیج از سنت افطاری دادن بسیجیان آستانه‌اشرفیه

روزه به رنگ ایمان و افطاری دادن با طعم عشق/ مؤمنانی که مشتاقانه و عارفانه به خدمت روزه‌داران مشغول‌اند

برادران و خواهران بسیجی محله جسیدان آستانه‌اشرفیه هرروز مشغول طبخ طعام افطار و مشتاقانه و عارفانه آن را بین روزه‌داران رهگذر توزیع می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۲۰۰۶۸
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آستانه‌اشرفیه، ماه رمضان ازجمله ماه‌های مسلمانان است که پرداختن به عبادت‌های اجتماعی در کنار عبادت‌های شخصی همچون نماز و روزه از جلوه‌های بسیار زیبایی برخوردار است.

یکی از جلوه‌های خاص ماه مبارک رمضان سنت افطاری دادن و توجه به مستضعفان و نیازمندان است که هرساله این سنت در بین مردم رواج بیشتری به خود می‌گیرد و مؤمنان در افطاری دادن و شریک شدن در عبادات و تمنای دعا خواستن از دیگران، گوی سنت افطاری را از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

حضرت محمد (ص) می‌فرمایند اگر کسی به روزه‌داری افطاری دهد ثواب عمل روزه و هر عمل نیکی که در آن روز توسط روزه‌دار انجام‌شده است را بدون آنکه از اجر روزه‌دار چیزی کم شود، برای خودکرده است، پس افطاری دادن یک نوع رندی در عبادت است.

به فرموده امام صادق علیه‌السلام کسی که به مؤمنی افطاری بدهد کفاره یک سال گناه او شمرده می‌شود و کسی که دو مؤمن را افطاری بدهد خداوند بهشت را بر وی واجب می‌کند.

با توجه به منویات امام خامنه‌ای مبنی به برپایی سفره‌های افطاری ساده و خیابانی در طی سال‌های اخیر، پایگاه شهید مطهری نیز هم‌زمان با این تاکید رهبر معظم انقلاب شروع به کارکرد.

بسیجیان این پایگاه هرساله با توجه به ظرفیت و کمک خیران شب‌هایی از ماه مبارک رمضان را در جوار بارگاه حضرت سید جلال‌الدین اشرف علیه اسلام اقدام به برپایی سفره افطاری ساده خیابانی می‌کنند تا این دغدغه فرهنگی مذهبی رهبری زمین نماند و از طرفی همه‌روزه‌داران بر یک سفره و یک نوع غذا اطعام کنند.

این خادمان رمضان و فعالان بسیجی که با همراهی هیئت‌امنای مسجد آل محمد (ص) جسیدان این امور را هرساله پیش می‌برند، معتقدند که هرچه دارند از خداست و هرچه که در توان دارند برای خدا باید خرج کنند و این را نوعی ادب خاص خود برای ماه میهمانی خدا می‌دانند.

در ادامه یکی از فعالان بسیجی و خادمان این حرکت عظیم مردمی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: ماه رمضان بوی خوش قرآن و شوق دل‌انگیز مناجات را در خود دارد و لازم است ما از این ماه نهایت استفاده را بریم.

فاطمه پور نعمتی با اشاره به سنت قدیمی و خداپسندانه افطاری در این شهر افزود: ماه رمضان ماه بیداری ما انسان‌ها است و کسی در این ماه سربلند خواهد بود که دل مؤمنان را شاد کند و به لقمه‌ای که شده روزه‌ای را از برادر و خواهرش افطار کند.

وی با بیان اینکه ما در مرداب غفلت دوری از خدا قرارگرفته‌ایم و ماه رمضان ما را بیدار کرده گفت: همه دست‌اندرکاران این نوع خدمت با خلوص دل ساعت‌ها در مسجد گرد هم می‌آیند تا لقمه‌ای را برای نیازمندان و رهگذاران آماده کنند.

علی سحرخیز یکی از بردارانی است که در تهیه و توزیع افطاری در این حرکت منسجم و تجلی‌بخش همکاری می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در آستانه با اشاره به اینکه این کار را عشق می‌داند افزود: از ماه‌ها پیش بود که خود را برای ماه رمضان آماده کرده و نذر کرده تا در این اطعام شرکت داشته باشد.

این فعال بسیجی با بیان اینکه باید این نوع از سنت‌ها که به کمک سبک زندگی اسلامی می‌آید و در جامعه ترویج شود گفت: زیبایی که در افطاری دادن ماه رمضان و آن‌هم ساده و خیابانی وجود دارد بسیار لذت‌بخش است و حتی برخی از برادرانی که به افطاری دادن مشغول هستند تا ساعت‌ها روزه خود را افطار نمی‌کنند.

سحرخیز خدمت به هم نوعان و دست‌گیری از نیازمندان را عشق دانست و گفت: کسی که در چنین فضایی قرار می گرد متوجه می‌شود که خدمت به هم نوعان و پذیرایی از روزه‌داران علاوه بر اجر معنوی چه حس و حالی قشنگ و دل‌پذیری به خود افراد می‌دهد.

یکی از بانوانی که در تهیه و طبع کوکوی افطار فعالیت می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: ما خودمان روزه می‌گیریم و قرار گرفتن در کنار آتش اجاق‌گاز و پختن صدها قطعه کوکو کار آسانی نیست اما عده زیادی از افراد هستند که برای پختن یک روز کوکو باید از قبل وقت بگیرند.

سمیه سادات میر حسینی در رابطه با تهیه و توزیع افطاری ساده افزود: سال‌ها هست که افطاری دادن و توزیع آن‌ها در بین مردم و رهگذاران از سوی خیران و فعالان پایگاه بسیج محله جسیدان رواج دارد و از استقبال پر شوری برخوردار‌است.

وی با اشاره به حضور جوانان و نوجوانان در تهیه و توزیع افطاری ساده پایگاه بسیج شهید مطهری جسیدان گفت: علیرغم اینکه برخی‌ها فکر می‌کنند که حضور جوانان و نوجوانان در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی کم است اما همه‌ساله حضور جوانان بیش‌ازپیش حس می‌شود و در این فعالیت بزرگ اجتماعی نقش دارند.

فرمانده پایگاه شهید مطهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در آستانه‌اشرفیه اظهار کرد: هرساله با یاری خداوند و کمک خیران عزیز توانستیم شب‌هایی را میزبان روزه‌داران باشیم.

امیر ندیمی با بیان اینکه در سال گذشته شب اول را به تعداد ۴۲۶ بسته و مزین به نام مبارک شهدای شهرستان شروع و در ادامه به مدت هفت شب به تعداد ۳۱۳ بسته ادامه دادیم افزود: امسال نیز با همین نیت از شب چهارم ماه مبارک رمضان برپایی سفره افطاری ساده خیابانی با توجه منویات هرساله امام خامنه‌ای و تاکید ایشان بر عدم اسراف و ساده زیستی و سبک زندگی اسلامی با کمک مردم خیر عزیز آغاز کرده‌ایم.

وی گفت: بنا داریم تا آخرمان مبارک رمضان در پیاده‌رو جوار حرم مطهر هر شب افطار سفره افطاری ساده خیابانی داشته باشیم و این عمل شایسته جز با همراهی همه عزیزان و خیران گرامی میسر نمی‌شود.

تهیه و توزیع طعام افطاری ساده در بین رهگذاران تنها فعالیت‌های برادران و خواهران بسیجی در مسجد محله جسیدان نیست بلکه آن‌ها به‌صورت پنهانی بسته و سبد غذایی را با کمک خیران تهیه می‌کنند و نزد مؤمنان آبرومند می‌برند که در نوع خود بی‌نظیر است.

تهیه غذا از پول حلال و توزیع بین مؤمنان روزه‌دار از سوی روزه‌داران و بندگان خالص خدا از دیگر جلوه‌های زیبای آن‌ها است که دل هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و سیر مشتاقان را به خود می‌بیند.

افطاری دادن در ماه مبارک رمضان درواقع تمرینی برای کمک به فقرا و اطعام دادن در سایر ماه‌های سال است که اگر این امر پسندیده به سنتی همیشگی تبدیل شود می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر جامعه بگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار