کامیونداران بخش حمل و نقل برون شهری این روزها مشکلاتشان را در تجمع هایی مطرح کردند؛ هرچند بین 15 تا 20 درصد به مبلغ کرایه آنها اضافه شدسوءاستفاده واسطه ها نیمی از درآمد کامیونداران را به جیب می زنند.
کد خبر: ۹۰۲۰۵۵۱
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

 

 
به گزارش خبرگزاری بسیج، در روزهای اخیر کامیونداران نسبت به آنچه «کم بودن نرخ کرایه ها» می دانند، در برخی شهرستان ها اجتماع و رسیدگی به مشکلات صنفی خود را خواستار شدند.

کامیونداران به افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، حق بیمه رانندگان در سال های اخیر و پایین بودن نرخ کرایه اشاره و تاکید کردند که قیمت حمل بار باید افزایش یابد.

آنان می گویند کرایه حمل و نقل کامیون ها در چند سال اخیر هیچ تغییری نکرده اما تورم باعث افزایش هزینه ها شده و وضعیت معیشتی آنان با مشکل روبرو شده است.

کامیونداران، به مشکلاتی همچون «مبلغ حق بیمه رانندگان، بی عدالتی در توزیع بار در بنادر و میزان دریافت کمیسیون توسط شرکت های حمل ونقل» معترضند اما از دوشنبه این هفته، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بین 15 تا 20 درصد مبلغ کرایه حمل و نقل را افزایش داد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، مهمترین دلیل اعتراض کامیونداران در روزهای گذشته را «افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو» اعلام کرده است.

به گفته «داریوش امانی» با توجه به نوسان های قیمت ارز برخی لوازم یدکی از جمله لاستیک با رشد قیمتی مواجه شده و هزینه های رانندگان را افزایش داده است.

** درآمد هنگفت شرکتها از حق کمیسیون
در این رابطه «محمد خان بلوکی» رئیس اتحادیه انجمن های صنفی رانندگان حمل ونقل کالای کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کرایه حمل کالا در کشور نزدیک به سه سال افزایش نیافته بود که این هفته 15 تا 20 درصد افزایش یافت.

این مقام صنفی اظهارداشت: دلال ها و شرکت های حمل ونقل بارنامه نویس که حتی یک ریال نیز در این بخش سرمایه گذاری نکرده اند از محل کمیسیون بار رانندگان درآمدهای زیادی نصیب خود می کنند. به طور نمونه از کرایه 2 میلیون تومانی، 50 درصد نصیب این شرکت ها می شود.

وی گفت: اگر رانندگان کرایه های واقعی خود را دریافت کنند، نیازی به پرداخت بخشی از هزینه های بیمه های اجتماعی آنها توسط دولت نیست.

رئیس اتحادیه انجمن های صنفی رانندگان حمل ونقل کالای کشور به اعتراض رانندگان حمل ونقل کالا به پایین بودن کرایه اشاره کرد و افزود: هنوز بسیاری از کامیونداران از جمله در استان فارس، افزایش بیش از 20 درصدی کرایه های حمل بار را خواستارند و نسبت به این میزان معترضند.

خان بلوکی تاکید کرد: در کشورهای جهان، شرکت های حمل ونقل کالا صاحب کامیون اند و رانندگان را استخدام می کنند اما در ایران شرکت های حمل ونقل فقط نقش بارنامه نویس را دارند و از محل کمیسیون کامیونداران، درآمدهای هنگفتی را کسب می کنند.

به گفته وی، شرکت های حمل ونقل پس از معرفی بار و صدور بارنامه بلافاصله حق کمیسیون خود را از راننده می گیرند در حالی که راننده باید پس از طی مسافت زیاد، بار خود را تحویل و کرایه اش را با مشکلات متعدد و حتی چند ماه بعد دریافت کند.

** فعالیت بیش از 65 هزار کامیون اضافه در بخش حمل و نقل
خان بلوکی درباره ظرفیت حمل و نقل باری کشور نیز گفت: اکنون به طور متوسط از هر 10 کامیون فعال در حمل و نقل برون شهری در کشور، هفت دستگاه بار دارد که نشان می دهد بیش از 65 هزار کامیون بیش از ظرفیت بار در این بخش فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: دلال بازی شرکت های حمل ونقل اجازه نمی دهد رانندگان و کامیونداران به حق و حقوق قانونی خود دست یابند.
ارسال نظرات