بلومبرگ گزارشی از نگرانی شرکتهای حمل نفت از تحریم های جدید و احتمال توقف همکاری آنها با ایران پس از خروج آمریکا از برجام منتشر کرد که نشان می دهد، تضمینی برای برجام اروپایی درکار نیست.
کد خبر: ۹۰۲۰۵۵۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶

 

 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، در حالی که دولت آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده، شرکت هایی که در زمینه حمل نفت ایران فعال هستند، ممکن است همچون اوایل دهه جاری دسترسی خود به سیستم مالی آمریکا را از دست بدهند. به علاوه، به گفته موسسه کشتیرانی برامار ای سی ام، در دور جدید تحریم ها، این شرکت ها همچنین ممکن است از کسب و کار پرسود حمل نفت شیل از میدان واقع در تگزاس و چاه های خلیج مکزیک نیز محروم شوند.
در اواخر سال 2015، یعنی چند ماه پس از انعقاد توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی، دولت آمریکا ممنوعیت صادرات نفت را لغو کرد و موجب شد میزان ارسال محموله های نفتی این کشور از طریق دریا به ارقامی بی سابقه برسد. پس از آنکه دولت ترامپ در ماه جاری میلادی از توافق هسته ای ایران خارج شد، جهش در صادرات نفت آمریکا توجه تانکر داران را به این مسئله جلب کرده که آیا به حمل نفت ایران ادامه دهند، یا اینکه از این بازار خارج شوند.

آنوپ سینگ، تحلیلگر موسسه برامار ای سی ام در این باره گفت: «اگر شما اوپراتور یک تانکر جوان و مدرن باشید که می تواند در بنادر آمریکا پهلوگیری و بارگیری کند، تمایلی برای حضور در بازار ایران نخواهید داشت... کشتی هایی که محموله های نفتی ایران را حمل می کنند، احتمالا برای مدت دو سال از بخش تجارت نفتی ایران محروم خواهند شد و این مسئله اکنون که صادرات نفت آمریکا افزایش یافته، از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

کشتی داران بین المللی در شرایطی باید در مورد ماندن یا خروج از بازار حمل محموله های نفتی ایران تصمیم گیری کنند، که آنها در تلاش اند پس از سال ها مازاد عرضه جهانی خدمات تانکری و پایین بودن حاشیه سود، این صنعت را احیا نمایند. آنها همچنین به دلیل تشدید مقررات دولت ها به منظور کاهش آلایندگی های زیست محیطی با افزایش هزینه ها مواجه اند.

هرچند آمریکا در حال حاضر در بین بزرگترین مشتریان برخی از شرکت های خدمات تانکری قرار ندارد، اما تعداد معدودی از شرکت ها می توانند به بازاری که میزان صادرات نفت و فرآورده های نفتی آن به صورت در حال افزایش است پشت کنند. اکنون که آمریکا نفت خام و فرآورده های نفتی بیشتری برای صادر کردن دارد، تانکرهای بیشتری از کلاس های مختلف در حال سرازیر شدن به بنادر این کشور هستند.

برای مقال، چین، بزرگترین وارد کننده نفت جهان، در سه ماهه نخست سال2018، حدود 3.9 میلیون تن نفت خام از آمریکا خریداری کرده که 8 برابر بیشتر از واردات این کشور از آمریکا در سه ماهه نخست سال 2017 است. کره جنوبی هم در ماه فوریه میزان خرید نفت خود از آمریکا را نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر کرده است.

این در حالی است که پیش بینی می شود به دلیل تشدید تحریم های آمریکا، میزان صادرات نفت ایران در طی ماه های آینده کاهش یابد. این کاهش صادرات، ممکن است شرکت های بین المللی کشتیرانی را که در طی 6 ماه گذشته بیش از نیمی از نفت صادراتی ایران را حمل کرده اند، مجاب سازد تا از حمل محموله های نفتی ایران صرف نظر کنند. در این صورت ایران بیش از گذشته به ناوگان تانکری خود وابسته خواهد شد.
سینگ افزود: «در طی یکی دو هفته گذشته و بعد از تصمیم ترامپ به خروج از برجام، برخی مالکان کشتیها قراردادهای اجاره خود برای حمل نفت ایران را فسخ کرده اند.»
ارسال نظرات