حمید رسایی بابیان اینکه دست آورد نگاه امیدوارانه دولت‌مردان به غرب و اعتماد آن‌ها به آمریکایی ها نابودی صنعت هسته‌ای و پایمال شدن عزت ملی بود، افزود: برخلاف وعده‌های برخی مسئولین تحریم‌ها به قوت خود باقی ماند و حتی افزایش یافت.
کد خبر: ۹۰۲۰۶۷۴
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
حمید رسایی عصر امروز در نشستی با عنوان «برجام نافرجام» در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یزد، با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای از اوایل دهه هشتاد تا کنون، عنوان کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران را می‌توان به سه دوره تقسیم کرده، دوره که از اوایل دهه هشتاد شروع شد و به توافقنامه سعدآباد ختم شد، دوره‌ای از سال‌های ۸۴ تا ۹۲ و دوره‌ای از سال ۹۲ که به توافق برجام ختم شد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در اوایل دهه هشتاد که صنعت هسته‌ای ایران آن‌چنان پا نگرفته بود، عده‌ای از مسئولین وقت و دولتمردان اعتقاد داشتند که کشور باید صنعت و فناوری هسته‌ای را فراموش کند چراکه پرداختن به آن برای کشور هزینه‌ساز است، اظهار داشت: پاسخ رهبر انقلاب به این اظهارات این بود که هسته‌ای برای دشمنان ما بهانه است و اگر در این قضیه عقب‌نشینی کنیم و کوتاه بیاییم، دشمنان و استکبار دست از سر ایران برنخواهند داشت و همچنان و با هر شرایطی به دشمنی‌ها و فشار‌های خود ادامه خواهند داد.
وی ادامه داد: مذاکرات آن دور با کشور‌های اروپایی به توافق سعدآباد ختم شد، توافقی در آن ایران تعهداتی را پذیرفت که چارچوب کاملاً معلوم و مشخص بود، اما طرف مذاکره‌کننده اروپایی عهده‌دار تعهداتی شد که مبهم بود.
رسایی دراین‌باره عنوان کرد: مثلاً در آن تعهد ایران متعهد شد ساخت‌وساز مراکز هسته‌ای را متوقف کند و در طرف مقابل اروپا برای افزایش فروش نفت ایران تلاش کند، این در حالی بود که ایران به تعهدات خود پایبند بود، اما اروپایی‌ها به این تعهدات که ابهامات فراوانی هم داشت بی‌تفاوت بودند و در این خصوص می‌گفتند که ما تلاشمان را کردیم، اما آمریکا مانع شد و عملاً سر ایران کلاه رفت.
این فعال سیاسی بابیان اینکه در همان دولت وقت با بدعهدی‌های آمریکا، فعالیت‌های هسته ایران که از قبل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را پذیرفته بود مجدد آغاز شد، افزود: پس‌ازآن با روی کار آمدن دولت جدید در سال ۸۴، فعالیت‌های هسته ایران شتاب بیشتری گرفت و دست آورد‌های بزرگی در این عرصه کسب شد و هم‌زمان دور جدید مذاکرات نیز آغاز شد.
سردبیر روزنامه ۹ دی تصریح کرد: در این مقطع هم تحقیقات و پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه داشت و هم مذاکرات صورت می‌گرفت.
برجام دست آورد رقم زنندگان توافق سعدآباد بود
وی در ادامه با اشاره به روند تحریم‌های هسته‌ای علیه کشور، یادآور شد: مهم‌ترین تحریم‌ها علیه کشور پس از فتنه ۸۸ و در سال ۸۹، اعمال شد و در آن برهه مقامات آمریکایی اعتقاد داشتند که با توجه به شرایط کشور در آن دوران و نارضایتی‌ها و آشفتگی‌های داخلی فرصت مناسبی برای اعمال فشار جدی و بیشتر به ایران برای از پای درآوردن نظام به وجود آمده است.
رسایی با تأکید بر اینکه در انتخابات سال ۹۲ همان افراد کلیدی که مذاکرات اوایل دهه هشتاد را انجام می‌دادند و معتقد بودند که صنعت هسته‌ای برای کشور هزینه‌دار است و با آن مخالف بودند؛ بابیان این شعار که «کاری می‌کنیم که هم چرخ سانتریفیوژ‌های بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور» توانستند پیروز انتخابات شوند، بیان داشت: این افراد برای منافع حزبی و سیاسی خود تلاش کردند که به جامعه القا کنند که مشکل ما با آمریکا این است که مانتوانیم به‌خوبی با آن‌ها گفتگو کنیم و به‌طور مثال برای مذاکراتی که آمریکا مذاکره‌کنندگانی در سطح وزیر می‌فرستد ما افرادی در سطح کارشناس در نظر می‌گیریم که مواردی از این قبیل باعث ایجاد مشکلات و معضلات و به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی آن‌ها معتقد بودند که اروپایی‌ها از آمریکایی‌ها حرف‌شنوی دارند و پیرو آن‌ها هستند و با این تعبیر که «بهتر است برای رفع تحریم‌ها با کدخدا مذاکره کنیم» به سراغ آمریکایی‌ها رفتند.
دولتمردان حل همه معضلات کشور را درگرو توافق با آمریکا می‌دیدند
وی اضافه کرد: دولتمردان و مسئولین بهبود شرایط اقتصادی مردم و حل معضلات گوناگون کشور را به مذاکره با آمریکا گره زدند و از همان ابتدا همه تلاش و توان خود را برای توافق با آمریکا و طرف‌های غربی هزینه کردند و کلید حل مشکلات کشور را در توافق با آن‌ها دیدند.
رسایی با اشاره مجدد به اینکه این مذاکرات توسط همان افرادی که مذاکرات ابتدای دهه هشتاد را پیگیری می‌کردند و توافق سعدآباد را رقم زند، صورت گرفت؛ افزود: خروجی مذاکرات جدید توافق برجام بود که همچون توافق سعدآباد پر از ابهامات بود.
وی با تأکید مجدد بر اینکه ابهامات موجود در متن برجام، در قرارداد سعدآباد نیز وجود داشته؛ بیان کرد: رهبر انقلاب نیز در شروط نه‌گانه خود پیرامون پذیرش برجام به این مهم اشاره کردند که برجام توافقی پر از ابهامات است که خواسته‌های ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها و... را عملی نمی‌کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هرکس یک‌بار متن برجام را بخواند متوجه می‌شود که برجام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، عنوان کرد: این در حالی است که عالی‌ترین مقامات دولت ما پس از توافق و در روز‌های اول مدعی بودند که تمام تحریم‌ها با توافق برجام لغو می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، صنایع موشکی و صنعت هسته‌ای بهانه‌های آمریکایی‌ها و استکبار برای تحریم ایران است، عنوان کرد: آن‌طور که مشهود است با برجام تنها ۵ درصد از تحریم‌های هسته‌ای کشور تعلیق شد و طرف آمریکایی و غربی به‌راحتی می‌تواند همان ۵ درصد را نیز بازگرداند.
توجیه نقض مکرر برجام و بدعهدی‌های غربی‌ها توسط دولت‌مردان
رسایی بابیان اینکه در حین مذاکرات طرف‌های مذاکره‌کننده علیه ایران تحریم‌های جدید تصویب می‌کردند و بافاصله اندکی از برجام، توافق را نقض کردند و تحریم‌های اصلی گذشته را مجدد تمدید کرده و فشار‌های جدیدی به کشور وارد کردند، خاطرنشان کرد: بااین‌وجود برخی مسئولین کشور مرحله‌به‌مرحله این نقض‌ها و بدعهدی‌ها را با عباراتی همچون روح برجام نقض نشده و با نقض فاحش برجام فاصله‌داریم و ... توجیه می‌کردند.
نماینده سابق مجلس تصریح کرد: بدعهدی‌های آمریکا در قبال برجام از همان دولت اوباما شروع شد و بی‌ثمر بودن برجام از همان روز‌های اول مشهود بود و این در حالی است که برخی مسئولین و جریانات برای منافع حزبی و سیاسی خود و با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌هایی که در اختیاردارند در تلاش هستند تا این‌طور القاء کنند که برجام توافق خوبی بود و ترامپ فرد بدی است که آن را نادیده می‌گیرد.
این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه با برجام هرچند فروش نفت ایران قدری افزایش یافت، اما مشکلات ورود ارز حاصل از فروش نفت و مبادلات بانکی همچنان پابرجا است، بیان داشت: رئیس بانک مرکزی پیش‌ازاین اعلام کرده بود که برجام دست آورد قابل‌توجهی برای کشور نداشت و مواردی ازاین‌دست در این مدت بار‌ها مورداشاره مسئولین قرار گرفته است.
عالی‌ترین مقام اجرایی کشور معترف است که همچنان با گونی پول جابجا می‌کنیم
رسایی ادامه داد: چند ماه گذشته نیز عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به این موضوع اشاره کرد که همچنان با گونی پول جابجا می‌کنیم و محدودیت‌های بانکی و ارزی کشور پابرجا است.
وی افزود: رئیس‌جمهور کشور در آبان ماه سال گذشته در مجلس، مذاکره با آمریکا را دیوانگی دانست؛ و حال سؤال ما از دولتمردان این است که ما پیش‌ازاین بار‌ها بدعهدی‌های آمریکا و غربی‌ها را دیده بودیم و تجربه مذاکره با آن‌ها را داشتیم چرا به مذاکره و توافقی این‌چنینی رضایت دادیم.
مسئولین نسبت به توصیه‌های رهبری در خصوص مذاکرات و برجام بی‌تفاوت بودند
سردبیر روزنامه ۹ دی در بخش دیگری از سخنان خود به مواضع رهبر معظم انقلاب پیش از شروع دور جدید مذاکرات در سال ۹۲ اشاره کرد و بیان داشت: رهبر انقلاب در آبان آن سال در سخنانی فرمودند که به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستند.
وی تصریح کرد: این عدم خوش‌بینی به این دلیل بود که هم طرف‌های غربی و آمریکایی امتحان خود را پس داده بودند و هم طرف‌های مذاکره‌کننده ایرانی در توافق سعدآباد خود را نشان داده بودند و از طرفی اصرار دولتمردان و اینکه آن‌ها سفره مردم و حل معضلات را به نتیجه مذاکرات گره‌زده بودند باعث شد تا رهبری اجازه مذاکرات مشروط را به آن‌ها بدهند، اما بار‌ها به مذاکره‌کنندگان کشور توصیه کردند که نسبت به فریب‌کاری و حیله‌های آمریکایی‌ها و غربی‌ها هوشیار باشند و هر موقع از مذاکره با آن‌ها ناامید شدند بازگردند.
رسایی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب برای پذیرش برجام نیز شروط نه‌گانه‌ای مطرح کردند، عنوان داشت: مسئولین نسبت به این شروط نه‌گانه نیز بی‌تفاوت بودند و به‌جای آن امضای کری را تضمین دانستند.
با خروج آمریکا از برجام، هیچ اعتباری برای برجام باقی نمانده است
این فعال سیاسی در ادامه بابیان اینکه مطابق قوانین بین‌الملل اگر یکی از طرف‌های توافق از توافقی خارج شود، آن توافق فاقد ارزش است، عنوان کرد: با خروج آمریکا از توافق برجام که صریحاً بسیاری از بند‌های این توافق مربوط به‌طرف آمریکایی است، در حقیقت توافقی وجود ندارد که برای ادامه آن بخواهیم با اروپایی‌ها مذاکره کنیم.
وی با تأکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام و مواضع طرف‌های غربی در خصوص برجام تکمیل‌کننده یکدیگر و بخش‌هایی از یک پازل است، عنوان کرد: همه آن‌ها به دنبال محدود کردن صنایع موشکی ایران، جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای کشور و به مذاکره کشاندن مسئولین کشور در خصوص بهانه بی‌اساس حقوق بشر هستند.
تصویب FATF شرط اروپا برای مذاکره با ایران
رسایی با انتقاد از اینکه باوجود تجربه‌های گذشته و اتفاقات اخیر و مشهود بودن بدعهدی‌ها طرف‌های غربی همچنان عده‌ای به مذاکره با اروپا امید دارند و حل معضلات را درگرو ادامه این توافق بی‌فایده با اروپا می‌دانند، بیان داشت: اروپا هم به دنبال گرفتن امتیازات جدید و اعمال فشار و محدودیت‌های بیشتر به کشور است و مجدداً برخی مسئولین به دنبال ایجاد شرایطی برای پذیرش این محدودیت‌ها هستند.
عضو سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب FATF در کشور، که در روز‌های اخیر پروسه آن در مجلس پیگیری شد نیز از شروط و مقدمات اروپایی‌ها برای مذاکره با ایران است که تصویب آن باعث می‌شود تا شرایطی به‌مراتب بدتر از برجام به کشور تحمیل شود و معضلات دوچندان شود.
وی در پایان دلیل معضلات و مشکلات امروز کشور را دور شدن از روحیه انقلابی و عزم جهادی در مدیریت کشور دانست و عنوان کرد: در این سال‌های دولتمردان ما به‌جای تکیه به توان داخلی و فعالیت با عزم جهادی، همه تلاش خود را متوجه توافق با غرب و آمریکا کردند که درنتیجه آن نه‌تن‌ها تحریم‌ها لغو نشد، بلکه عزت و غیرت ملی کشور نیز خدشه‌دار شد و صنعت هسته‌ای کشور که حاصل تلاش‌ها و مجاهدت‌های ایثارگونه جوانان دانشمند کشور بود نیز تعطیل شد.
تغییر اساسی در سیاست‌های اجرایی کشور راه‌حل برون‌رفت از بحران‌ها
رسایی تغییر در سیاست خارجه کشور را از ضروریاتی دانست که باید موردتوجه قرار بگیرد و یادآور شد: مواجه با غرب با شیوه و سیاستی که منجر به برجام نافرجام شد، مشکلات و معضلات را افزایش می‌دهد و فشار‌ها و محدودیت‌ها را برای کشور بیشتر می‌کند.
این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه تغییر تیم مذاکرات و مواجه و برخورد قاطعانه و باعزت با زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها امری لازم است، عنوان کرد: تاریخ نشان داده که هر جا در برابر زیاده‌خواهی غرب و استکبار ایستادگی کردیم، آن‌ها عقب‌نشینی کردند و فشار‌ها کمتر شده.
وی در پایان افزود: معضلات و مشکلات اقتصادی و معیشتی امروز کشور نتیجه سیاست‌ها غلطی است که در این سال‌ها در دستور کار قرارگرفته و تداوم آن مشکلات را افزایش خواهد داد که بازنگری در این سیاست‌ها امری ضروری جهت برون‌رفت از بحران‌ها است.
پایان پیام/
ارسال نظرات