حجه الاسلام والمسلمین فرخی: معرفت الهی داشتن خشیت الهی است یعنی در پیشگاه خدا و هنگام ایستادن در نماز رنگ رخساره تغییر کند.
کد خبر: ۹۰۲۱۱۲۶
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجه الاسلام والمسلمین روح الله فرخی در سلسله مباحث تفسیر سوره مومنون قرآن کریم سربلندی بشر را  در سایه ایمان به خدا دانست و گفت: فلاح دنیوی در بقاء، عزت و ثروت خلاصه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه بقاء بشر بدون ثروت و عزت فلاحی ندارد، افزود: بقا و عزت  بشر  بدون ثروت موجبات فلاح دنیوی را میسر نمی کند به گونه ای که امیر المومنین(ع) از خدا توانگری را برای حفظ آبرو طلب می کند.

 

مفسر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان در ستاد سپاه کربلا با یادآوری اینکه گرچه توانگری و ثروت موجب فلاح بشر است اما، دل بستن به دنیا مزموم است، زیرا دلبستگی به ثروت و مال گاها ایمان را از انسان می گیرد.

 

حجه الاسلام والمسلمین فرخی همچنین فلاح  آخروی بشر را در سایه بقاء بدون فنا، بی نیازی بدون فقر، عزت بدون ذلت و علم تهی و مبرا از جهل خواند  و با اشاره به اینکه خشوع در بعضی افراد ظاهری و در بعضی باطنی است، به نقل از پیامبر(ص)گفت: اگر قلب خاشع باشد جوارح هم خشوع خواهد داشت لذا در این صورت بروز حالت درونی، خشیت الهی  اثر خود را نمایان خواهد کرد.

 

وی با اشاره به بیرون کشیدن تیر از پای مبارک امیر المومنین(ع) آنرا  خشیت الهی و خشوع بندگان در برابر خدا دانست و  قضا ی نماز صبح  در بین برخی افراد را به جهت عادی شدن خشیت درونی خواند.

مفسر قرآن به استناد حکایتی از رسول خدا، خشوع در نماز را نظر انداختن به سجده خواند و راهکار کسب خشوع را در سه موضوع معرفت الهی، خشوع  و توجه دانست و تشریح کرد: شناخت خدا با عمق وجود خشوع  را پدیدار می کند، لکن شناخت شناسنامه ای خدا معرفت نخواهد داشت.

حجه الاسلام والمسلمین فرخی با اشاره به اینکه معرفت الهی داشتن خشیت الهی است یعنی در پیشگاه خدا و هنگام ایستادن در نماز رنگ رخساره  تغییر کند، اظهار داشت: برای کسب خشوع ، هم نشینی و همراهی قلبی با خاشعان واقعی لازم است زیرا هنگامی که رسول خدا به نماز می ایستاد از خشیت الهی رنگ مبارکشان می پرید و قطعا کسانیکه با ایشان همراهی داشتند اینگونه بودند.

مسئول سابق بسیج طلاب و روحانیون سپاه کربلا توجه را موضوعی یادکرد که در نماز کمتر مورد اهمیت قرار می گیرد و به عنوان راهکار افزایش توجه  به خدا، به نقل از امام صادق(ع) ادامه داد: "تامل به قدرت عرشی خدا موجب به وجود آمدن خشیت الهی است"  لذا، عرش کنایه از قدرت خداست.

وی ایمان را دارای شرایطی دانست و بیان کرد:نماز در راس برنامه اسلامی است و اساسا هیچ دینی بدون نماز اهمیت نداشته زیرا بر مبنای آیه "الذین فی صلاتهم خاشعون"حالت و کیفیت حالت نماز مهمتر از مقدار آن است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها