خبرهای داغ:
مجموعه «فرهنگ جامع زبان فارسی» به جلد سوم رسید. پیش‌بینی می‌شود که این اثر به بیش از ۴۰ جلد برسد.
کد خبر: ۹۰۲۱۳۶۹
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجموعه «فرهنگ جامع زبان فارسی» به جلد سوم رسید. این اثر فرهنگی تاریخی است که از سال 1386 در گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دست تدوین است. جلد نخست این فرهنگ (حرف آ) در سال 1392 منتشر شده است و جلدهای بعدی به ترتیب حروف الفبا در سال‌های آینده منتشر خواهند شد.

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد فرهنگ جامع زبان فارسی، همان گونه که از نام آن برمی‌آید، اشتمال آن بر تمام ادوار زبان فارسی است. مبتنی بودن بر یک پیکره عظیم رایانه‌ای، تاریخی بودن، در بر داشتن ریشه‌شناسی، در بر داشتن لغات علمی امروز همراه با تعریف موجز و دقیق آن‌ها، در بر داشتن مصوّبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و کاربرمدار بودن، از دیگر ویژگی‌های فرهنگ جامع زبان فارسی است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته این مجموعه احتمالاً در بیش از 40 جلد منتشر خواهد شد، اما پژوهشگران این طرح بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود بودجه و نبود نیروی انسانی کافی، امکان دارد انتشار این مجموعه به طول انجامد.

به دلیل آنکه کامل شدن این مجموعه به زمان زیادی نیاز دارد، فرهنگستان تصمیم گرفته است بخش‌های تدوین‌شده را به‌تدریج در وبگاهی در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده آنلاین از فرهنگ جامع زبان فارسی به ایننشانی مراجعه کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها