نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران کشور، سخنان ایشان را موجب ترس و واهمه دشمن دانست.
کد خبر: ۹۰۲۱۴۷۰
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت الله سید احمد علم الهدی در هشتمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «فتح» که در محل مهدیه مشهد مقدس برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه شریفه «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَانًا مَعَ إِیمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَکَانَ اللَّهُ عَلِیمًا حَکِیمًا» پرداخت.

آیت الله علم الهدی با بیان این که «آرامش قلب مؤمنان» و «وحشت قلوب کافران» از نصرت های الهی به جریان مؤمن به شمار می آید، گفت: نمونه این اتفاق را می توان در جریان جنگ بدر مثال زد که یکی از سران کفار که لشکری 1800 نفری داشتند، گفت «من می بینم که شترهای مدینه مرگ را با خود به میدان جنگ با ما می آورند»؛ این در حالی بود که تعداد لشکریان کفار به مراتب بیشتر از مسلمانان بود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران کشور، سخنان ایشان را موجب ترس و واهمه دشمن قلمداد کرد و افزود: یک روز پس از سخنرانی رهبر انقلاب، 3 جریان اتفاق افتاد؛ اولا قانونی که کنگره آمریکا برای فعالیت های نظامی پنتاگون تصویب کرده بودند، متممی برای آن تصویب کردند، مبنی بر این که دولت آمریکا مجاز نیست برای فعالیت نظامی علیه ایران از آن قانون استفاده کند. اتفاق دیگر، تغییر موضع وزیر امور خارجه آمریکا بود که اخیرا لجن پراکنی گسترده انجام داده بود. او فردای سخنرانی رهبری گفت «براندازی رژیم ایران در برنامه دولت ترامپ نیست.» وزیر خارجه فرانسه نیز اظهار کرد شرایطی که آیت الله خامنه ای برای آینده برجام اعلام کرده، قابل بررسی است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به سابقه نفوذ کلام رهبر انقلاب در محافل بین المللی، یادآور شد: وقتی عربستان پیکر مطهر شهدای منا را تحویل نمی داد، رهبری فرمودند «اگر بنا باشد بد اخلاقی کنند، جور دیگری برخورد خواهیم کرد.» وزیر بهداشت می گفت تا پیش از این سخن رهبری آن ها حاضر به برگزاری جلسه با ما نبودند اما پس از تهدید رهبری، دنبال ما می گشتند تا زودتر امور پیکر شهدای ایرانی را به انجام برسانند. این همان القای رعبی است که خداوند در دل کفار می اندازد.

وی افزود: آرامشی که خداوند در دل مؤمنان ایجاد می کند نیز نوعی دیگر از کمک الهی است که باعث روحیه گرفتن آن ها و تقویت در برابر دشمن می شود. خود همین آرامش دل مؤمنان یکی از جنود پروردگار است.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: خدا می خواهد بگوید تمام اسباب و علل دنیوی در جایی که اراده خدا وجود داشته باشد، به استخدام اراده الهی در می آید. پس الزاما نباید اجنه و فرشتگان به کمک مؤمنان بیایند. تمام مخلوقات به اراده الهی در استخدام جریان مؤمن در می آید.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: کسی که خدا را باور کرده است، ایمان دارد که همه مخلوقات لشکر خداست و بر اساس این ایمان با دشمنان خدا می جنگد چرا که رعب و وحشتی از آن ها نخواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که «اگرخدا می تواند ریشه دشمنان خود را بکند، به جهاد چه احتیاجی دارد؟» تصریح کرد: خدا به جهاد مجاهدان همانند سایر اعمال عبادی آن ها احتیاج ندارد بلکه این جهاد پیمایشی از این مجاهدین در مسیر عشق به حق است و موجب قرب مجاهد در راه مقامات عالیه می شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: گاهی به ذهن انسان می رسد که «خدایا تو که می دانی ما بر حق هستیم؛ پس چرا به ما دستور می دهی که با آن ها بجنگیم؟» کما این که بنی اسرائیل به موسی گفتند «تو با خدای خودت برو و با دشمنان بجنگ.» این درخواست انسان با حکمت خدا در تضاد است چون دین بر اساس اراده و عشق مردم باید در میان آن ها بماند و اگر مردم دارای چنین عشق و اراده ای نباشند، دین در بین آن ها حاکم نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به دو صفت «علیم» و «حکیم» که در انتهای این آیه شریفه در وصف پروردگار بیان شده، آن را دارای پیامی متناسب با آیه دانست و گفت: خداوند علیم است و انگیزه هر بنده ای را می داند و از همین روست که در دل مؤمن ایجاد سکینه می کند. این یعنی بینش پروردگار قابل نقد نیست چون خدا دچار اشتباه نمی شود.

وی با بیان این که دلدادگی به خدا تمام دارایی یک بنده در زندگی است، خاطرنشان کرد: در منجات شعبانیه می خوانیم « الهی‌ وَ اجْعَلْنی‌ مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ» یعنی «خدایا مرا از کسانی قرار بده که وقتی صدایشان زدی، جوابت را دادند و وقتی آن ها را ملاحظه کردی، به مجرد ملاحظه ات، به حالت صعقه افتادند.» حالت صعقه عارضه ای آنی است که حضرت موسی در هنگام تجلی خدا بر کوه به آن حالت افتاد. انسان در چنین حالتی متمرکز مسأله ای است که حالت عادی را از او می گیرد.

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالروز رحلت حضرت خدیجه(س)، به روشنگری پیرامون برخی شبهات متوجه آن حضرت پرداخت و گفت: این که می گویند ایشان دو فرزند داشته، دروغ است و این که می گویند سن ایشان 40 سال بوده هم دروغ است و ایشان فقط 6 سال از پیامبر(ص) بزرگ تر بودند. علت این که ما می گوییم کسی در ایشان تصرف نداشته، بر اساس اعتقاد ماست که در زیارت وارث که از زیارات مأثوره است، می خوانیم وجود مقدس معصومان از رحم پاکی که برای معصوم حفظ شده، متولد شده اند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی یادآور شد: چند خصوصیت حضرت خدیجه ایشان را متمایز کرده بود؛ اولا ایشان در زیبایی معروف بودند؛ ثانیا اهل ادبیات و شعر بودند و بالای قصر ایشان همواره خیمه حریری نصب می شد و شعرا می آمدند و جلسات شعر و فصاحت در آن محل برگزار می شد. خصوصیت سوم ایشان نیز ثروت و دارایی شان بود که از این نظر بی نظیر بودند و لذا خواستگاران زیادی از میان سلاطین و ثروتمندان داشتند اما وقتی با پیامبر(ص) ازدواج کردند، در جریان این ازدواج همه هستی خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار دادند. این اتفاق فقط در لحظه ازدواج نبود، بلکه در تمام عمر چنین رفتاری داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت خدیجه در تمام عمر پایگاه آرامشی برای پیامبر(ص) بود و تمام سکونت ایشان را تأمین نموده بود. در تمام سختی ها و شدائدی که کفار و مشرکین نسبت به پیامبر(ص) داشتند، پناهگاه ایشان آرامش بخشیِ حضرت خدیجه بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها