معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد
مرادی گفت: کاهش بار ترافیکی در روز، تراکم ترافیک حوالی افطار و افزایش احتمالی بار ترافیکی در ساعات پایانی شب از جمله تغییرات در درالگوی رفتارهای ترافیکی در ماه مبارک رمضان است.
کد خبر: ۹۰۲۱۵۷۹
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، سرهنگ مراد مرادی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در یاداشتی اعلام داشت:«مطالعات ترافیکی نشان می دهد که نحوه رانندگی در فصول مختلف سال و همچنین در مناسبت های ویژه به دلایل گوناگون از جمله دگرگونی در الگوی ترافیک درون شهری و برون شهری تغییر کرده و به تبع آن میزان تخلفات و تصادفات رانندگی تغییرات محسوسی پیدا می کند.

در جوامع اسلامی، یکی از این مناسبتهای جمعی، روزه داری در ماه مبارک رمضان است که طی آن فضای ویژه­ای بر جامعه حاکم شده و تغییرات فراوانی در زندگی فردی و اجتماعی افراد، ایجاد می شود.

در این ماه خاص با توجه به تغییرات بارزی که درشیوه زندگی افراد حاصل می‌شود موجب تغییر درالگوی رفتارهای ترافیکی نیز می شود که می‌­توان به کاهش بار ترافیکی در ساعات روز، تراکم ترافیک در ساعات حوالی افطار و افزایش احتمالی بار ترافیکی در ساعات شب اشاره کرد.

همچنین عواملی از قبیل تغییر در میزان رعایت قوانین و مقررات رانندگی، تغییر احتمالی در زمان واکنش و توانایی تشخیص الگو و مانند اینها ممکن است میزان تصادفات را در این ماه در مقایسه با ماه های دیگر کاهش یا افزایش دهد.

یافته های پزشکی نشان می دهند، روزه ­داری منجر به کاهش قند خون به ویژه در ساعات پایانی روز و معمولاً بعد از ظهرها می گردد که تأثیر مستقیمی بر افزایش زمان واکنش (کاهش سرعت عمل در حین مقابله با خطر) و کاهش توانایی تشخیص افراد شده و در نتیجه ممکن است موجب بروز رفتارهای پرخطر همراه با خشونت در رانندگی می شود .

کاربران ترافیکی باید با بهره گیری از آموزه های دینی و اخلاقی، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نموده و بدین ترتیب به حقوق اجتماعی همدیگر احترام بگذارند.بر اساس روایات متعدد از ائمه معصومین (ع) ماه رمضان،‌ ماه تمرین صبر و شکیبایی است و پاداش آن بهشت است. بنابراین هرچه در این ایام در رانندگی صبر و حوصله بیشتری به خرج دهیم،‌ علاوه بر افزایش ایمنی عبور و مرور در معابر اجر و پاداش عظیمی (همچون بهشت) نزد خداوند خواهیم داشت.

توصیه می شود در ماه مبارک رمضان رانندگان گرامی با عنایت به افزایش تراکم ترافیک در ساعات غروب و نزدیک به افطار با صبر و حوصله بیشتری رانندگی کنند.

- سفرهای درون شهری خود را با برنامه ریزی به ساعات پیک ترافیک موکول نکنند.

- به حقوق دیگران احترام گذاشته و اولویت‌های عبور سایر کاربران ترافیکی و وسایل نقلیه را مد نظر قرار دهند.

- در زمان­‌هایی که معابر از سطح سرویس مناسبی (خلوتی معابر) برخوردار بوده، سعی کنند با سرعت مجاز و مطمئن تردد کرده و از عجله و شتاب بیهوده بپرهیزند.

- در مقابل صنوف مختلف از پارک غیرمجاز و دوبله و هر نوع توقفی که از روانی ترافیک کاسته و منجر به کندی عبور و مرور می شود بپرهیزند و با توجه به اینکه این قبیل تخلفات مصداق بارز تضییع حق الناس بوده،‌ بنابراین سعی کنند به حقوق اجتماعی روزه داران گرامی احترام گذاشته تا همگی از ترافیکی ایمن و روان بهره مند شوند»
منبع: فارس
ارسال نظرات