اجرای طرح پی.وی.اس برای نخستین بار در مزارع کهگیلویه

طرح پی.وی.اس باهدف افزایش تولید گندم و جو آبی برای نخستین بار در مزارع کهگیلویه اجرا شد.
کد خبر: ۹۰۲۱۶۳۶
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
رییس جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به نقش تحقیق و پژوهش در پیشرفت و توسعه کشاورزی گفت: در طرح پی. وی. اس بذر محصول در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی آزمایش و نمونه برداری‌های مختلفی برروی بذر‌ها انجام می‌شود.
سید عمران تقوی با اشاره به اینکه این طرح با هدف افزایش تولیدگندم و جو آبی اجرا شده است افزود: با توجه به محدود بودن مزارع آبی، افزایش تولید در واحد سطح از مهمترین اهداف این طرح است.
رییس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه نیز گفت: مهمترین مزایای این طرح شناسایی ارقام مرغوب گندم و جو آبی و بالابردن تولید در واحد سطح است که هم اکنون میزان ارقام کشت شده قدیمی در شهرستان در هر هکتار ۴ تا ۵ تن است که انتظار می‌رود با کشت ارقام جدید این میزان به بیش از ۷ تن برسد.
سید غفار گنجی با بیان اینکه ۱۳ رقم گندم و ۸ رقم جو در ۴ مزرعه پی. وی. اس شهرستان کشت شده است افزود: این ارقام در مناطق دستگرد، کلاچو، جاورده و درغک کشت شده که مهمترین ارقام گندم آبی سیروان، آفتاب، چمران ۲، شبرنگ، برات و کریم و مهمترین ارقام جو کشت شده نیز ویلما، اکسین، خرم، ماهور و زهک است.
وی ادامه داد: پس از پایان فصل برداشت، طرح تحقیقاتی و جواب آزمایش‌های انجام شده اعلام و پرمحصول‌ترین ارقام برای توسعه و افزایش تولید گندم و جو آبی برای کشت جایگزین ارقام قدیمی می‌شوند.
ارسال نظرات