اقتصاد مقاومتی

راه اندازی کارگاه هفتاد طرح در کانون فرهنگی هنری مسجد امام صادق(ع)

از دوران دبیرستان علاقه بسیار زیادی به فعالیت در برنامه های فرهنگی هنری داشتم وتوانسته ام با ابتکار و ابداع در مباحث فرهنگی بیش از 200 نفر از بانوان محله را عضو کانون کنم.
کد خبر: ۹۰۲۱۶۴۹
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، انقلاب اسلامی و بعد از آن جنگ تحمیلی جرقه ای برای حضور ویژه زنان در مساجد بود، این مسئله زمینه را برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی دیگر نیز فراهم آورد و امروز خوشبختانه یکی از عرصه های که زنان ایران اسلامی در آن نقش آفرینی می کنند عرصه اقتصادمقاومتی است، در این خصوص گفتگوی را ترتیب داده ایم با یکی از بانوان کارآفرینی مسجدی در استان لرستان که شرح آن را در پی می خوانید.
لطفا خودتان را معرفی کنید؟
من ناهید شعبان هستم مسئول واحد خواهران کانون فرهنگی هنری صادقیه مسجد امام جعفر صادق(ع) و حدوداً 10 سال است که مدیریت مؤسسه قرآنی طاها را برعهده دارم، بنده از دوران دبیرستان با توجه به رشته تحصیلی ام که گرافیک و نقاشی بود علاقه بسیار زیادی به فعالیت در برنامه های فرهنگی هنری داشتم و خوشبختانه امروز توانسته ام با ابتکار و ابداع در مباحث فرهنگی بیش از 200 نفر از بانوان محله را عضو کانون کنم.
چد نمونه از فعالیت های کانون را برای ما بیان کنید؟
فعالیت های فرهنگی کانون ما براساس نیاز مخاطبان، نمازگزاران مسجد و مردم محله برنامه ریزی و اجرا می شود که برگزاری مراسمات اعیاد وشهادت ائمه(ع)، برگزاری برنامه به مناسبت های ملی، برگزاری کلاس های رایگان مشاوره و آسیب شناسی اجتماعی. ترک اعتیاد، مشاوره کودکان و نوجوانان، برگزاری کلاس های آیین زندگی، همسرداری و زندگی اسلامی با همکاری حوزه علمیه خواهران، آموزش احکام و اخلاق اسلامی، آموزش شنا و ورزش های رزمی با همکاری پایگاه مقاومت بسیج مسجد،
برپایی دوره های هنری به جهت کار آفرینی واشتغال بانوان خانه دار و تعامل فرهنگی با کلانتری محله جهت برطرف شدن مشکلات امنیتی و اخلاقی درحومه از مهم ترین فعالیت های فرهنگی کانون ما است.
درخصوص طرح کارآفرینی و اشتغالزایی که در کانون اجرا می کنید قدری توضیح بدهید؟
ما در کانون با هدف ایجاد اشتغال، کمک به تولید داخلی و ضرورت مسئله اقتصاد مقاومتی و پرورش استعدادهای کانونی یک کارگاه تولیدی آموزشی به نام "هفتاد طرح" افتتاح کردیم که در آن بیش از 12 هنر حرفه ای، آموزش داده می شود، که خوشبختانه در طول این یکسال بانوان کانونی وارد عرصه کار شده اند و از این طریق کسب درآمد می کنند.
تولیدات هنری و صنایع دستی بانوان کانون در یک فروشگاه توسط چندنفر از زنان مددجوی خیریه مسجد عرضه می شود و خوشبختانه توانسته ایم ضمن کمک به تولید داخلی و پویا کردن اقتصاد خانواده ها، بخشی از درآمد این محصولات را صرف فعالیت های فرهنگی مسجد کنیم.
مفهوم برکت یکی از مصادیق مهم اقتصاد مقاومتی که ما در کانون به خاطر حرمت و قداست مسجد این مفهوم را به عینه درک کرده ایم و هیچگاه برای فعالیت های دیگر مسجد با مشکل مالی مواجه نشده ایم.
ایده راه اندازی کارگاه تولیدی آموزشی چطور به ذهن شما رسید؟
من با دیدن رومیزی های چهل تکه هندی در بازار ایده فعالیت در عرصه هنری به ذهنم رسید و چون این پارچه ها اکثراً کهنه و آلوده بودند با خودم گفتم، می شود این رومیزی ها را با پارچه های تمیز ایرانی که جذابیت بیشتری هم دارند، به بازار عرضه کرد سپس این فکر را من و همسرم عملی کردیم و در اولین کار خود توانستیم حدود بیست نمونه از این رومیزی ها را در نمایشگاه بفروش رساندیم که بعد از آن طی مراحل قانونی و تایید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مجوز تولید گرفتیم.
خوشبختانه میزان مشارکت زنان مسجدی در این طرح خیلی خوب است و الان در کارگاه 25 نفر از زنان به صورت مستقیم و غیر مستقیم کار خیاطی پارچه ها، دوخت یراق، جمع آوری تیکه پارچه از خیاطی ها. کار چینش ورنگ بندی تیکه پارچه ها بر روی زمینه اصلی، فروش و عرصه محصولات در فروشگاه کانون، آموزش هنری به کار آموزان و روابط عمومی و تبلیغات را انجام می دهند.
قابل ذکر است که کانون ما مربیان هنری آموزش دیده را برای آموزش به مساجد، پایگاه ها و مکان هایی که نیاز به مربی دارند، اعزام می کند و این حرکت نیز قدمی کوچک در راه ایجاد اشتغال است.

چه میزان هزینه ای را برای تولید این رومیزی ها صرف میکنید؟
در واقع این طرح با کمبود امکانات انجام شد و پنجاه درصد این رومیزی ها با پارچه های دور ریز خیاطی ها تولید می شود البته دیگر کارهای هنری ما نیز اکثراً از وسایل دور ریز خانه هاست، که هنرآموزان با شرکت در کلاس های هنری کانون می آموزند که چطور می شود با کمبود امکانات و با استفاده از دور ریزها آثار زیبای هنری خلق کرد.

زنان چطور می توانند با محوریت مسجد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند؟
توانمند سازی و آموزش زنان گام نخست برای حضور بانوان در عرصه اقتصاد شکوفا است و با توجه به کارکردهای مختلف مسجد و حس اعتماد مردم محله به این مکان، می توان با آموزش های مختلف، زنان خانه دار را به تولیدگران اقتصادی تبدیل کرد ضمن اینکه مسجد مکانی برای ترویج سبک زندگی صحیح و اسلامی خصوصاً در مباحث اقتصادی و اجتماعی است.
حمایت مسئولان استان از این طرح چطور بوده است؟
ما با ادارات و ارگان های زیادی مشارکت داشته ایم و آنها نیز از تولیدات هنری کانون برای عرضه در نمایشگاه های مختلف استفاده کرده اند البته امیدوارم با همکاری مسئولان بتوانیم محلی را برای فروش محصولات خود در سطح شهر فراهم کنیم.



ارسال نظرات
آخرین اخبار