طرح شهید رهنمون در دهگلان اجرا می‌شود:

ارائه خدمات مستمربهداشتی و ویزیت رایگان در ۳ روستای محروم دهگلان

طرح ملی شهید رهنمون به همت کانون بسیج جامعه پزشکی در ۳ روستای محروم دهستان بلدستی شهرستان دهگلان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۰۲۱۷۳۰
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عصر امروز نشست توجیهی طرح شهید رهنمون که طرح ملی و در راستای ارائه خدمات بهداشتی فعالیت می‌کند در ۳ روستای محروم دهستان بلدستی شهرستان دهگلان با همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان و شبکه بهداشت ودرمان توسط کانون بسیج جامعه پزشکی اجرا و برگزار شد.

در این نشست سرهنگ پاسدار محمد امانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه دهگلان هدف از اجرای این طرح را  همکاری شبکه بهداشت ودرمان در راستای محرومیت زدایی وارائه خدمات بهداشتی درمانی به محرومین وارتقاء سلامت در سطح بهداشت جامعه عنوان کرد.


وی افزود:این طرح درواقع همان طرح اعزام تیم پزشکی به مناطق محروم است وتنها وجه تمایز با آن مشخص شدن جامعه هدف و ارتباط مستمرو دائم تا پایان یافتن ماموریت طرح می‌باشد.


فرمانده سپاه دهگلان گفت: مناطقی که به عنوان منطقه هدف انتخاب می‌شوند تیم‌های پزشکی در عرصه‌های مختلف فعالیت خود را تا رفع کامل مشکلات بهداشتی برای جامعه هدف خود اجرا می‌کنند.


وی در ادامه گفت: دهستان بلدستی که جزو قرارگاه پیشرفت وآبادانی است ۳ روستای پرجمعیت محروم انتخاب و به مدت ۳ سال  هر ماه اکیپ پزشکی به این منطق اعزام می‌شوند.


رئیس شبکه بهداشت و درمان دهگلان

دکتر اسماعیلی مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهگلان درادامه با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات در منطقه، بحث بهداشت عمومی و بهداشت محیط است، اظهار داشت: بعد شاخص ومهم بهداشت عمومی و بهداشت محیط است که برای حل این مشکل باید از بضاعت وتوانایی این طرح استفاده شودو محدودیت وخلاء در بهداشت محیط بوده که باید به نوعی خلاء‌ها پر شود.


وی با اشاره به  ۳ روستای دور از مرکز دهستان گفت: روستای شاهبلاغی با جمعیت ۱۵۹ نفر و ۴۰ دقیقه فاصله با مرکز دهستان مشکلات عدیده دارد که بحث ویزیت رایگان درآنجا کاربردی‌تر است، چونکه قبلا هم ازنظر بهداشتی تحت پوشش شهرستان بیجار بوده که به صورت کامل خدمات ارائه داده نشده است.

اسماعیلی گفت: روستای بریا خان هم با جمعیت ۱۴۹ نفر و ۳۰ دقیقه فاصله با مرکز دهستان و روستای قشلاق خداکرم که ضعیف هستند مد نظر قرار گیرند.

رحیمی کارشناس شبکه بهداشت و درمان دهگلان


فرزاد رحیمی کارشناس شبکه بهداشت و درمان دهگلان با اشاره به اینکه بحث آب شرب روستا‌های تحت پوشش دهستان بلدستی با مشکل مواجه است خواستار دقت بیشتر دراین زمینه شد.

وی افزود: روستای قشلاق خداکرم یکی از روستا‌های قمر بریا خان است که از نظر بهداشتی مشکلات فراوان دارد و آب شرب این روستا غیر بهداشتی ومتولی خاصی ندارد که مردم هم ضعیف هستند و نمی‌توانند آنرا مدیریت کنند.

رحیمی مشکل دیگر روستای قشلاق خداکرم را عدم فاضلاب و فرسودگی سیستم لوله کشی آب شرب عنوان کرد که نیاز به تعویض دارد.


کارشناس شبکه بهداشت ودرمان دهگلان گفت: روستای اسلمرز یکی دیگر از روستا‌های مشکل دار این دهستان است که در زمان احداث سد قوچم با عوض شدن مسیر آب شرب روستا با مشکل کم آبی روبرو شد و وضعیت خروجی فاضلاب روستا هم به معضلی برای روستا تبدیل شده است.

رحیمی افزود: روستا‌های بلدستی به علت مشکلاتی که دارند متاسفانه جمعیت آنان روز بروز کمتر می‌شود ونسبت به ۱۰ سال گذشته ۳ روستای " سی وسه مردان"، "چشمه دراز" و" بایه " خالی از سکنه شده که تنها درفصل کشاورزی به روستا باز می‌گردند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات