خبرهای داغ:
توربین بادی کوچک بدون گریبکس یا ژنراتور شار محوری مغناطیس دائم در بیرجند ساخته شد.
کد خبر: ۹۰۲۱۸۵۰
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
 
به گزارش سرویس  بسیج علمی پژوهشی و فناوری خبرگزاری بسیج، علی بهنام فر مبتکر این طرح، مهم ترین هدف این طرح را بومی سازی این تکنولوژی که در انحصار چند کشور است دانست و گفت: این توربین بسیاری از نیازهای کشور را در حوزه توربین های بادی برطرف و به نوسازی و به روز شدن صنایع مرتبط کمک شایانی میکند. 

وی که دانشجوی کارشناسی ارشد برق قدرت است، با بیان اینکه این نوع ژنراتور بدون گریبکس نسبت به موارد مشابه خود از طراحی خاصی برخوردار است افزود: توربین بادی بومی سازی شده در ایران می تواند در  سرعت باد خیلی پایین شروع به تولید برق با هزینه بسیار کم  کند. 
بهنام فر گفت: هزینه ساخت توربین بادی بدون گیربکس برای تولید 2 کیلووات ساعت برق، 4 میلیون تومان است، این در حالی است که در سایر توربین ها این هزینه  20 میلیون تومان تمام می شود. . 
ضخامت و تجهیزات اضافی کم، کوچک بودن و گشت آوری بالا، از دیگر ویژگی های این توربین بادی است. 
از جمله مزیت های توربین بادی بدون گریبکس  می توان به حذف گیربکس، استهلاک کم ، سبکی، تعمیر، نگهداری و اجرای آسان، قابلیت تولید برق سه فاز، تک فاز،bc  یا (برق باتری ) و درآمد زایی حاصل از فروش  برق تولیدی به اداره برق اشاره کرد.  
بهنام فر افزود: توربین های بادی کوچک در بسیاری از زمینه ها کاربرد دارند که مهم ترین موارد استفاده آنها برای مصارف خانگی و روستایی، تأمین برق دکلهای مخابراتی  برای حذف شبکه انتقال برق به مناطق صعب العبور، کاربرد برای تجهیزات جاده ای مانند دوربینها و علائم هشدار، برای سیستم های امنیتی بانکها، اداره ها، تأمین برق خودروهای هیبریدی ، نصب در هواپیماهای بدون سرنشین و قطارهای شهری است. 
وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در مراحل ثبت اختراع قرار دارد گفت: تولید انبوه این توربین می تواند نقش بسزایی در بی نیازی کشور از توربین های بادی بدون گریبکس داشته باشد.
بهنام فر گفت: با توجه به ویژگی های جغرافیایی کشورمان، در استانهای شرق کشور با پتانسیل وزش باد دائمی در چند فصل سال هم این توربین می تواند کاربرد فراوان داشته باشد.

ارسال نظرات