خبرهای داغ:
تعدادی از مخترعین جوان همدانی موفق به ساخت نوعی زنجیر چرخ پلاستیکی شده اند که نسبت به نوع مشابه فلزی خود دارای قابلیت های بسیار بالایی می باشد.
کد خبر: ۹۰۲۱۸۵۷
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
 
ساخت زنجیر چرخ پلاستیکی برای خودرو
به گزارش سرویس خبر بسیج علمی از همدان – شاید بارها برایتان پیش آمده که در زمستان و در هنگام بارش شدید برف در حین رانندگی احتیاج به بستن زنجیر چرخ داشته اید، اما به دلیل مشکل سخت بودن بستن زنجیر چرخ ها و یا ناتوان بودن از بستن آن قید وصل کردن آن را زده اید و مجبور بوده اید که یا بدون زنجیر چرخ به حرکت خود ادامه بدهید و یا در برف منتظر قطع شدن بارش برف و باز شدن جاده شده اید. در این بین تعدادی از جوانان فارغ التحصیل و مخترع همدانی موفق به ساختن زنجیر چرخ پلاستیکی شده اند که به راحتی می توان آن را در هر شرایط آب و هوایی و در مدت زمان کوتاهی بر روی خودرو نصب کرد.

هدف از ساخت زنجیر چرخ پلاستیکی

مهندس مهر علی پور مدیر پروژه ساخت زنجیر چرخ پلاستیکی در گفت و گو با سرویس خبر بسیج علمی در مورد هدف از ساخت این زنجیر چرخ گفت: زنجیر چرخ ها از جمله وسایل ایمنی لازم برای حرکت اتومبیل­ ها در زمستان هستند که نوع فلزی و سنتی آن به دلیل مشکل بودن آن در نصب و همچنین کاهش سرعت اتومبیل به دلیل ایجاد ضربه و پله­ بعد از نصب و در حین حرکت و آسیب رساندن به جلوبندی و لاستیک اتومبیل حتی در شرایط اضطراری کمتر مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل زنجیر چرخ لاستیکی را طراحی و ساختیم که با استفاده از آن، افراد دیگر مشکلات فوق را نخواهد داشت.

روش ساخت زنجیر چرخ

مهر علی پور در مورد مواد تشکیل دهنده این زنجیر چرخ گفت: ما برای ساخت این زنجیر چرخ به جای استفاده از فلزات، مواد پیزوالکتریک و ضایعات پلیمری را جایگزین آن نموده ایم. پلیمر ماده‌ای با مولکول‌ های بزرگ است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که مونومر نامیده می‌شود، ساخته می شوند. این ماده از لحاظ قدرت و سختی (بر اساس نوع  grade پلیمر) با آهن نیز برابری می کند و حتی برتری نیز دارد اما بسیار سبک و با کاربردی آسان و همگانی می باشند.

روش نصب و استفاده از زنجیر چرخ پلاستیکی

مخترع همدانی در مورد روش نصب و استفاده از این زنجیر چرخ گفت: شکل ظاهری این زنجیر چرخ بسیار شبیه به کمربند می باشد و در هنگام بارش برف به راحتی می توان در کوتاه ترین زمان با عبور دادن آن از سوراخ های رینگ خودرو آن را نصب و مورد استفاده قرار داد. استفاده از این زنجیر چرخ ها محدودیتی برای خودروها ندارد و با توجه به سایز لاستیک خودرو می توان زنجیر چرخ مناسب آن را نیز طراحی کرد.

 مهمترین مزیت های استفاده از زنجیر چرخ پلاستیکی به جای زنجیر چرخ فلزی

مهر علی پور در مورد مزیت های استفاده از زنجیر چرخ پلاستیکی در مقابل زنجیر چرخه های فلزی گفت: استفاده از زنجیر چرخ های فلزی علاوه بر اینکه باعث آسیب رساندن و از بین بردن تایر خودرو می شود باعث از بین رفتن آسفالت جاده ها نیز می گردد به همین دلیل استفاده از این زنجیر چرخ ها در بسیاری از کشورهای اروپائی ممنوع بوده و غیر مجاز شمرده می شود. از آنجا که جنس این زنجیر چرخ از پلاستیک می باشد دیگر مشکلات فوق را نداریم چرا که زنجیر چرخ های معمولی و فلزی تایر خودرو را از داخل فرسوده و عمر مفید آن را کوتاه می نماید اما با استفاده از زنجیر چرخ پلیمری علاوه بر جلوگیری از آسیب های وارده به بدنه خودرو می توانیم از آسیب رسیدن به تایر ها، جلوبندی خودرو و آسفالت جاده ها نیز جلوگیری کنیم.

وی افزود: این زنجیر چرخ همچنین به روش خاصی طراحی و ساخته شده است که علاوه بر راحتی در نصب، باعث جلوگیری از سر خوردن خودرو بر روی سطوح برفی و یخی می گردد. این عملکرد مزیت بسیار بزرگی است، زیرا سایر زنجیر چرخ ها در برف های عمیق و یا نرم بیشتر باعث فرو رفتن خودرو در داخل برف می گردند، در صورتی که این نوع زنجیر چرخ با ایجاد اصطکاک با سطح برف مانع از فرو رفتن خودرو به داخل آن می گردد. از دیگر مزیت های این زنجیر چراخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از آنجا که جنس این زنجیر چرخ از پلیمر فشرده می باشد برخلاف زنجیر چرخ های معمولی و فلزی دارای طول عمر بالایی هستند و بعد از یک سال دچار زنگ زدگی نمی شوند.
  • استفاده از این زنجیر چرخ پلاستیکی به سیستم ترمز ABS خودرو آسیب نمی رسانند زیرا در نوع فلزی ممکن است در حین رانندگی از دور چرخ باز شده و با محور ترمز درگیر شود .
  • سرعت رانندگی نسبت به نوع فلزی آن کاهش نمی یابد .
  • عدم ایجاد حالت پله و ضربه به خودرو و راحتی سر نشین هنگام حرکت
  • جلوگیری از بین رفتن لاستیک و خراب شدن جلوبندی خودرو

کلام آخر ....

مهر علی پور در پایان با اشاره به اینکه توانسته این زنجیر چرخ را به تولید برساند گفت: الحمدالله توانسته ایم این زنیجر چرخ را نسبت به نمونه های مشابه خود با کیفیت بسیار بالاتر و همچنین قیمت بسیار ارزان تر تولید نماییم و تنها درخواستی که از مسئولین داریم این است که مسئولین محترم استانی در سالی که مقام معظم رهبری به نام حمایت از تولید و کالای ایرانی نام گذاری کرده اند با حمایت از این وسیله بتوانیم این زنجیر چرخ را به تولید انبوه برسانیم و بتوانیم تعداد از جوانان همدانی را مشغول به کار نماییم .

ارسال نظرات