خبرهای داغ:
مسابقات آزمایشگاهی دانش آموزان در پژوهش سرای دانش آموزی ابن سینا برگزار شد . عوامل برگزاری این مسابقات از نقش آن در پرورش خلاقیت و تقویت مهارت های عملی دانش آموزان صحبت به میان عمل آورده و آن را راهکاری موثر می دانند.
کد خبر: ۹۰۲۱۸۵۹
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

تجربه ملموس کتاب های درسی با انجام آزمایش های عملیتجربه ملموس کتاب های درسی با انجام آزمایش های عملی

مسابقات آزمایشگاهی دانش آموزان در پژوهش سرای دانش آموزی ابن سینا برگزار شد . عوامل برگزاری این مسابقات از نقش آن در پرورش خلاقیت و تقویت مهارت های عملی دانش آموزان صحبت به میان عمل آورده و آن را راهکاری موثر می دانند.

 

به گزارش سرویس خبر بسیج علمی از چهارمحال و بختیاری، مسابقات آزمایشگاهی دوره دوم ابتدایی  در ناحیه دو در حال برگزاری است. 

شهریار خسروی  معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شرکرد هدف از برگزاری این مسابقات را ایجاد انگیزه و رغبت در انجام فعالیت های عملی و شکوفایی قوه خلاقیت و نوآوری  و تقویت روحیه تعاون و همکاری در میان دانش آموزان مطرح کرد. وی در خصوص نحوه برگزاری این مسابقات گفت: مرحله نخست آن در سطح مدارس و در بین دانش آموزان چهارم و پنجم مقطع ابتدایی برگزار شده است و گروه های برتر هر پایه به آموزش و پرورش ناحیه معرفی شده اند. که در این مرحله که در این روزها در محل پژوهش سرای دانش آموزی ابن سینا ناحیه 2 حال برگزاری است گروه های برتر 60 آموزشگاه به رقابت با یکدیگر می پردازند.

ارزانش مدیرت آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرکرد گفت: مسابقات آزمایشگاهی با هدف پرورش خلاقیت دانش آموزان و افزایش تجارب عملی آنان انجام می گیرد و دانش آموزان در محیط آزمایشگاه علاوه بر آشنایی با مواد مختلف از نزدیک با خواص برخی از آنها آشنا می شوند. وی خاطرنشان کرد: یکی از فواید برگزاری این قبیل مسابقات تجربه حس همکاری و تعاون در حین انجام آزمایش ها گروهی است . ارزانش در ادامه افزود: مسابقات آزمایشگاهی در همه مقاطع برگزار می شود و در حال حاضر این مسابقات در سطح دوره دوم ابتدایی برای بالغ بر 540 دانش آموز از  60 مدرسه  برگزارشد.

خادمی دهکردی دبیر بازنشسته مدیر دبستان غیر دولتی خادم نیز ضمن مهم برشمردن آزمایشات کتب علوم تجربی و مهارت های عملی آنها خاطر نشان کرد: هدف این است که در این سری از مسابقات دانش آموزان درگیر مهارت های عملی شوند و آنچه را به صورت تئوری در کتاب های درسی آموزش می بینند بتوانند در عمل نیز تجربه کنند. 

وی نتیجه این کار را در زندگی دانش آموزان موثر دانست و تصریح کرد: در نظام آموزشی کشور ما بسیاری از مسائل روزمره نظیر مضرات و محدودیت های انرژی فسیلی آموزش داده می شود اما زمانی که همین دانش آموزان در عمل با انواع منابع انرژی و خواص آنها ارتباط برقرار می کنند با تعمیم آموزه های خود به فکر جایگزینی دیگر انرژی های پاک افتاده و درصدد پیدا کردن راهکارهایی جهت بهره برداری از انرژی هایی مثل انرژی خورشیدی می شوند. در سال های اخیر نیز به عینه شاهد چنین نتایجی در جشنوراه های دانش آموزی نظیر جشنواره جابر بن حیان بوده ایم که دانش آموزان با خلاقیت و ایده های خود دست بکار ساخت و تولید ابزارهایی شده اند. این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش ضمن تشکر از همکاری معلمان و مدیران ناحیه 2 در انجام این مسابقات، با تکیه بر تجارب چندین ساله خود تاکید کرد: پرورش خلاقیت ها و ابتکارات افراد در دوره دانش آموزی به شدت در آینده این افراد تاثیرگزار بوده است و دانش آموزان نسل های قبل که در حال حاضر در مقاطع بالای تحصیلی مشغول فعالیت های علمی هستند بارها و بارها از اشتیاق ها و انگیزه هایی که در آزمایشگاه های علوم مدارس خود بدست آورده اند یاد می کنند. وی در ادامه گفت : سعی می کنیم که هر سال با توجه به تجربه های سال های گذشته کیفیت برگزاری این برنامه ها را بهبود بخشیم و از ضعف های آن بکاهیم، همچنین در تلاشیم تا با برگزاری مسابقات عملی ریاضی نیز کاربرد آموزه های ریاضی دانش آموزان را برای آنها عملی کنیم تا از فاصله دانش آموزان بین علوم ریاضیات و کاربردشان کم نماییم تا در نتیجه جذابیت ها و کاربرد های این درس نیز برای آنها ملموس تر شود.

ارسال نظرات