دبیرکل اوپک در واکنش به توئیت ترامپ:

آمریکا نباید بر کشورهای اوپک فشار وارد کند/طرح جدید اوپک بر تنظیم بازار طلای سیاه

دبیر کل اوپک در واکنش به توئیت اخیر ترمپ که گفته بود کشورهای اوپک به طور مصنوعی قیمت را بالا نگه داشته‌اند،‌ گفت:این غیرمعمول است ایالت متحده آمریکا بخواهد بر اوپکی‌ها فشار وارد کند.
کد خبر: ۹۰۲۱۹۳۳
|
۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹


به گزارش  خبرگزاری بسیج،‌ منابع آگاه اعلام کردند: عربستان و روسیه در حال مذاکره برای افزایش تولید کشورهای عضو اوپک و غیراوپک تا یک میلیون بشکه در روز هستند. این اقدام پس از آ‌نکه رئیس جمهور آمریکا در پیام توئیتی اعتراض کرد که کشورهای عضو اوپک به صورت مصنوعی قیمت را بالا می‌برند صورت می‌گیرد. 

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: در حال حاضر ریاض و مسکو آماده می‌شوند تا از طرح کاهش تولید نفت را که پیش از این برای تنظیم بازار بین کشورهای تولیدکننده عضو اوپک و غیراوپک تصویب شده بود عقب نشینی کنند. 

در این میان خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان هم گفته است این اقدام به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت تا شوکی بر بازار وارد نسازد. طرح کاهش تولید نفت که 17 ماه است اجرا می‌شود با هدف تنظیم بازار و متعادل کردن عرضه و تقاضا و بالا بردن قیمت نفت انجام شد که توانست قیمت طلای سیاه را به بیش از 80 دلار در هر بشکه برساند و رکورد بالاترین قیمت از سال 2014 تاکنون را ثبت کند. 

ترامپ ماه گذشته در توئیتی اعلام کرد: اوپک به طور مصنوعی قیمت نفت را بالا نگه داشته است.

در این میان محمد بارکیندو دبیرکل اوپک گفت: «ما در نشست جده بودیم که توئیت ترامپ را دریافت کردیم.» 

بارکیندو در پنلی با حضور وزرای انرژی روسیه در نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام کرد: من فکر‌ می‌کنم که لازم باشد پاسخی به توئیت ترامپ داده شود. ما در اوپک همواره به دوستانی نظیر ایالات متحده آمریکا افتخار می‌کنیم. 

البته بارکیندو این را هم گفت: لازم است مقامات اوپک به جای اقدام در برابر توئیت ترامپ تنها پاسخی به ایشان بدهند. کشورهای صادرکننده نفت اوپک و هم‌پیمانانش طرح کاهش تولید نفت را تصویب کردند که تولید روزانه این کشورها 1.8 میلیون بشکه کاهش یافته است و قرار بود این طرح تا پایان سال 2018 ادامه یابد اما در حال حاضر حجم ذخایر به هدف از پیش تعیین شده اوپکی‌ها نزدیک شده است. 

در ماه آوریل در پی افت تولید ونزوئلا میزان پایبندی کشورهای اوپک به طرح کاهش تولید نفت 52 درصد بیشتر از رقم تصویبی بود. 

منابع آگاه اعلام کردند: افزایش یک میلیون بشکه‌ای نفت در حال حاضر خواهد توانست میزان پایبندی اعضا را به همان 100 درصد برساند. 

بارکیندو همچنین گفت: که این غیرمعمول است ایالت متحده آمریکا بخواهد بر اوپکی‌ها فشار وارد کند. این در حالی است که برخی مسئولان انرژی آمریکا از کشورهای تولیدکننده نفت در گذشته خواسته بودند تا به کاهش قیمت نفت کمک کنند. 

براساس این گزارش، قیمت نفت پس از نشست اخیر عربستان و روسیه دو درصد کاهش یافت و به 77 دلار در هر بشکه نزدیک شد. 

* چشم‌انداز کوتاه مدت 

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرد که در حال حاضر میزان کاهش تولید نفت در واقع 2.7 میلیون بشکه در روز است چرا که میزان تولید ونزوئلا هم با کاهش جدی روبرو است؛ یعنی مفهوم آن این است که کشورهای تولید کننده نفت یک میلیون بشکه بیش از آنچه که در طرح تولید نفت توافق کرده بودند تولیدشان را کاهش دادند. 

البته در این میان نواک اشاره ‌ای نکرد که آیا اوپکی‌ها و روسیه در نشست آتی در ماه ژوئن به افزایش یک میلیون بشکه‌ای تصمیم خواهند گرفت؟

منابع آگاه اعلام کردند: نواک در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: سقف افزایش تولید پس از بررسی‌هایی درباره خروج از طرح کاهش تولید به صورت تدریجی خواهد بود. مذاکرات اولیه در حاشیه نشست سن‌پترزبورگ که این هفته در روسیه برگزار می‌شود بین وزرای انرژی عربستان،‌ روسیه و امارات متحده عربی انجام می‌شود. 

منابع آگاه اعلام کردند. وزرای کشورهای اوپک و غیراوپک در 22 و 23 ژوئن در وین اتریش گرد هم می‌آیند تا تصمیمات نهایی گرفته شود. بحث‌های فعلی با هدف تعیین میزان پایبندی اعضا به طرح کاهش تولید نفت انجام می‌شود. طرحی که طی نزدیک به دو سال گذشته توانست قیمت نفت را از 30 دلار به 80 دلار در هر بشکه برساند. 

نور بکری وزیر انرژی چین ابراز امیدواری کرد که عربستان اقداماتی را برای تضیمن بازار نفت انجام دهد در حالی که روسیه و اوپک از افزایش تولید نفت بهره‌مند می‌شوند و طرح کاهش داوطلبانه آنها توانست دروازه‌های جدیدی را برای دیگر تولیدکنندگان نظیر نفت شیل بگشاید. آنها به دنبال تعدیل دوباره قیمت هستند. 

نگرانی آنها از این است که افزایش بیش از اندازه قیمت باعث تقویت تولیدکنندگان نفت شیل شده و بازارشان را از دست بدهند. 

منابع اعلام کردند که هنوز سقف نهایی تولید قطعی نشده است  و در حال حاضر تنها مذاکرات بر اجرای 100 درصدی پایبندی به توافق اوپک است که معتقدند در حال حاضر این پایبندی 150 درصد است. 

منابع اوپک اعلام کردند که احتمالا این کشورها در ماه ژوئن به دنبال نگرانی از تحریم ایران و کاهش نفت ونزوئلا تصمیم به افزایش تولید نفت کنند یعنی در حقیقت «طرح کاهش تولید نفت»که 17 ماه است اجرا می‌شود احتمالا لغو خواهد شد. 

پیش از این تصمیم گرفته شده بود تا این طرح تا پایان سال 2018 ادامه یابد اما پیش‌تر نواک وزیر انرژی روسیه گفته بود که در این توافق تبصره‌ای برای بازگشت به سطح قبل از توافق هم منظور شده بود. 

این منابع تاکید کردند که در حال حاضر مشخص نیست که کدام کشور باید افزایش تولید بدهد و شکاف عرضه و تقاضا را پر کند. 

یکی از منابع اوپک اعلام کرد که تنها تعدادی از اعضا ظرفیت افزایش تولید دارند  بنابراین اجرای طرح دید بسیار پیچیده خواهد بود.

 کاهش شدید ذخایر نفت و نگرانی درباره عرضه پس از خروج آمریکا از برجام و نیز به کاهش شدید نفت ونزوئلا در پشت پرده تفکر تغییر در تصمیم اوپک قرار گرفته است. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار