یک کارشناس اقتصادی با تشریح ۳ فاز برای تحولات بازار مسکن پیش بینی کرد در نهایت با کاهش شدید معاملات و قیمت در بازار مسکن روبرو شویم.
کد خبر: ۹۰۲۲۰۱۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، محمد حسین ادیب طی یادداشتی نوشت: قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ بیش از قدرت خرید این دو قشر افزایش یافت . علت سه برابر شدن قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ افزایش قدرت خرید این دو قشر نبود ، علت هجوم سرمایه مازاد قشر مرفه، برای خرید مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط بود.


چون قیمت مسکن در سال ٩١ بیش از قدرت خرید دو قشر ضعیف و متوسط رشد کرد معاملات مسکن ویژه این دو قشر به شدت کاهش یافت . در زمستان 96 بدون اینکه قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته باشد مسکن ویژه این دو قشر افزایش یافت .

علت اصلی افزایش قیمت در زمستان 96

علت افزایش در زمستان 96 ، هجوم سپرده قشر مرفه به مسکن ویژه این دو قشر به انگیزه سوداگری بود . علت افزایش قیمت مسکن در زمستان 96 ، سه برابر شدن نقدینگی نبود ، به عبارت دیگر افزایش قیمت مسکن واکنشی به افزایش نقدینگی نبود ، 90 درصد نقدینگی به 10 درصد جمعیت تعلق دارد که ارتباطی به قشر ضعیف و متوسط ندارد ، نقدینگی سه برابر شد اما نقدینگی قشر ضعیف و متوسط رشد چندانی نداشت که باعث هجوم این دو قشر برای خرید مسکن شود . در زمستان ٩6 سپرده بانکی قشر مرفه به انگیزه سوداگری با کاهش سود بانکی، به مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط هجوم برد و باعث افزایش ٢٩ درصدی قیمت مسکن ویژه این دو قشر شد

اکنون نیز مجددا بدون اینکه قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته باشد صرفا به سبب هجوم سپرده قشر مرفه به مسکن این دو قشر برای خرید ، قیمت در حال افزایش است.

هجوم سپرده اقشار مرفه به مسکن اقشار ضعیف

این برای سومین باری است که سپرده قشر مرفه با هجوم به مسکن ارزان قیمت ، باعث افزایش قیمت مسکن میشود .نهایتا دیر یا زود ، مسکن ارزان قیمت ویژه قشر ضعیف و متوسط ، باید بوسیله این دو قشر خریداری شود؛ و سوداگران از بخش خارج میشوند پس از خروج سوداگران از بخش ( که خیلی سریع اتفاق می‌افتد ) ، معاملات به شدت کاهش می یابد و رکود میشود و چون قیمت مسکن این دو قشر بسیار بیش از قدرت خرید این دو قشر افزایش یافته ، رکود به معنای کاهش معاملات ، سنگین خواهد بود .

کاهش شدید قیمت مسکن در فاز سوم پس از رونق

لذا پایان این بازی ، افزایش قیمت در فاز یک ، کاهش شدید معاملات در فاز دو و سقوط قیمت در فاز ٣ خواهد بود ، نهایتا قیمت مسکن ویژه قشر ضعیف و متوسط آنقدر کاهش می یابد تا با قدرت خرید این دو قشر منطبق شود.

نهایتا اقتصاد افزایش اخیر و افزایش های سال ٩١ و زمستان 96 در بخش مسکن را پس خواهد گرفت . اختلاف نظری که وجود دارد این است که دوستان تصور می کنند افزایش در نرخ مسکن ویژه دو قشر ضعیف و متوسط در سال ٩١ و زمستان 96 با نرخ ارز پس گرفته شده و قضیه تمام شده است در حالیکه قیمت مسکن ویژه دو قشر ضعیف و متوسط به حسب ریال بسیار از قدرت خرید این دو قشر بالاتر است و کاهش آن به دلار ، تغییری درصورت مسله نمی دهد ، تا زمانیکه مسکن ، ریالی با قدرت خرید مردم منطبق نشود کاهش آن به دلار چیزی را حل نمی کند و همچنان قشر ضعیف و متوسط قادر به خرید مسکن نیست ، حقوق و درآمد دو قشر ضعیف و متوسط دلاری نیست که کاهش دلاری مسکن ، قدرت خرید آنها را بالا ببرد . نهایتا افزایش های اخیر در نرخ مسکن تا زمانی که قدرت خرید دو قشر به ریال افزایش نیابد کاهش دلاری مسکن چیزی را حل نمی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات