شهرستان میناب در استان هرمزگان که از گرمترین شهرستان های کشور به شمار می رود در چند روز اخیر مشغول برداشت رطب نوبرانه و عرضه آن به بازار است.
کد خبر: ۹۰۲۲۰۶۲
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

به گزارش خبرنگار خبرگذاری بسیج هرمزگان :درخت نخل که در گویش استان هرمزگان به آن «مُغ » می گویند، یکی از آفریده های عجیب خداوند است که همه اجزای تشکیل دهنده آن برای انسان مفید و قابل استفاده است.

در گذشته در استان هرمزگان از تنه و شاخه های آن در ساختمان سازی استفاده می شد و علاوه بر آن از برگ درخت نخل که در گویش محلی به آن پیش می گویند در تولید صنایع دستی از جمله حصیر، جارو، کندوک(نوعی سبد)، بادبزن، جامش(جارو) و… استفاده می شود.

در هرمزگان از انواع این درخت برای زیباسازی بلوارها و معابر شهر استفاده می شود و در میان تنه های این درخت «پنیر نخل»،  که نوعی مغز ترد و شیرین و بسیار مقوی بوده وجود دارد.

۳۸ هزار هکتار از زمین های هرمزگان زیر کشت درخت نخل است

۳۸ هزار هکتار از زمین های هرمزگان زیر کشت خرما بوده و سهم تولید خرما به ۱۵۸ هزار تن در سال می رسدو در نخلستان های این استان ۵۰ رقم از انواع خرما تولید می شود.

میوه درخت نخل  چهار مرحله را پشت سر می گذارد تا به خرمایی رسیده تبدیل شود؛ ابتدا به میوه ای سبز و سفت و هسته دار تبدیل شده که به آن چاقالی می گویند و بعد از آن چاقالی ها به دو نوع تبدیل می شود یا به رنگ زرد و یا به رنگ قرمز که به آن خرمای خارک می گویند.

لوار و گرمای شدید هرمزگان پس از مدتی خارک را تیره و آبدار می کند که به آن رطب می گویند و بعضی از انواع نخل ها وقتی میوه هایشان رطب است چیده و استفاده می شود و برخی دیگر در گرمای خرماپزان به خرما تبدیل می شود.

شهرستان میناب، استان هرمزگان که از گرمترین شهرستان های کشور در چند روز اخیر مشغول برداشت رطب نوبرانه و عرضه آن به بازار است.

رطب محصولی نوبرانه از درخت نخل و اولین رسیدگی بار نخل است که چون تازه و نورس بوده و هنوز رنگ آن به تیرگی نرفته است به این نام خوانده می شود.

برداشت رطب از نخستین روزهای خرداد

محمد سالاری، مدیر جهاد کشاورزی میناب با اشاره به شروع برداشت نوبرانه رطب در این شهرستان گفت: روزهای نخست خرداد زمان شروع برداشت رطب این شهرستان بوده و تا اواسط مهرماه پایان می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: انتظار داریم در این دوره بیش از ۶۲ هزار تن رطب و خرما در میناب برداشت شود.

سالاری به تنوع ارقام مختلف نخل در این شهرستان اشاره کرد و گفت: آلمهتری، مرداسنگ، هلیلی، خصب، برهی، کلک سرخ و خنیزی از مرغوب‌ترین درختان نخل در میناب است.

وی تصریح کرد: سطح زیر کشت نخیلات در این شهرستان ۱۲ هزار و ۴۳۹ هکتار است که پیش بینی می شود از هر هکتار پنج تن رطب و خرما برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی میناب خاطر نشان کرد: بخش های مرکزی، توکهور، هشتبندی، سندرک و بنددزرک از مهمترین نقاط کشت درخت نخل در میناب است.

ارسال نظرات