یک کارشناس فرهنگی مطرح نمود:

فضای مجازی؛ فرصت وتهدید/فیسبوک؛ فضایی برای تغییرات فرهنگی و سیاسی

گردهمایی سبک زندگی ومصون سازی فرهنگی ماه مبارک رمضان با موضوع افزایش دانش رسانه‌ای کارکنان در خصوص تهدیدات فضای مجازی در نمازخانه ناحیه مرکزی یزد برگزار گردید.
کد خبر: ۹۰۲۲۲۲۴
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، مروتی در اولین نشست مصون سازی فرهنگی در جمع پایوران وسربازان ناحیه مرکزی یزد گفت: فضای مجازی هم فرصت و هم تهدید است و میتوان از این فرصتی که این تکنولوژی در اختیار ما قرار داده به نحو احسن استفاده کنیم.
وی ادامه داد: این فضا تهدیداتی نیز دارد و نباید از آن غافل شد؛ یکی از فضا‌هایی که استکبار جهانی برای تغییرات فرهنگی و سیاسی در بین ملت‌ها و حکومت‌ها قرار داد فیسبوک بود.
وی تصریح کرد: در این شبکه اجتماعی اعضا به دوست یابی می‌پرداختند پس از مدتی استکبار دید نمی‌تواند با فضای فیسبوک تغییرات چندانی در نظام‌ها ایجاد کند و گوشه چشمی هم به تغییرات فضای سیاسی در ایران داشت.
این کارشناس فرهنگی گفت: پس از آن استکبار با استفاده از توییتر سعی در ایجاد سلطه نخبه بر نخبه و ایجاد تحرکات در بین نخبگان جامعه داشت؛ این شبکه اجتماعی نیز تاثیر چندانی برای تغییرات مورد نظر آن‌ها نداشت و نخبگان جز افراد اندکی که نگاهشان به غرب بود فریب نخوردند؛ در مرحله بعد شبکه اجتماعی اینستاگرام را برای سلطه نخبگان بر توده مردم ایجاد کرد، اما این شبکه نیز نتوانست در ایران تغییرات اساسی که مورد نظر استکبار بود را به اجرا برساند.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز تکلیف عمومی، آگاه سازی یکی ازضروری‌ترین اقدامات می‌باشد اظهار داشت: استکبار پس از آن شبکه اجتماعی تلگرام را بوجود آوردو توسط آن می‌توان کانال‌هایی یک طرفه ایجاد کرد که مخاطبین حق اظهار نظر نداشته باشند.
مروتی با اشاره به خطرات وتهدیدات شبکه‌های اجتماعی گفت: در تلگرام کانال‌هایی با انبوه مخاطبین وجود دارد و در آن بدون تحلیل، داده‌های فراوان به مخاطبین میدهد به بمباران پیامک و تبلیغات می‌پردازد و فرصت تحلیل را نیز از مخاطب می‌گیرد.
وی تصریح نمود: از جمله آسیب‌هایی که در این شبکه اجتماعی وجود دارد فراگیری شایعه است و شایعه در فضای تلگرام بیداد می‌کند و چه شایعه درست و چه غلط فاقد سند است؛ فضای آزاد بی قید دیگر آسیب این شبکه اجتماعی است و هر کسی هر چه دوست دارد می‌نویسد و هر تبلیغ و حرفی بیان می‌شود؛ تبلیغ در تلگرام دو حالت دارد، تبلیغ منفی که بیشترین اثر در ذهن مخاطب دارد و استفاده از این روش برای بی اعتبار کردن رقیبشان، ریختن آبروی افراد، تهمت، دروغ و افترا است
وی ادامه داد: در تمام حوزه‌ها به همین صورت است در حوزه فرهنگ، بهداشت، سیاست و ... برای مثال در حوزه بهداشت، برخی کانال‌ها می‌گویند فلان را با فلان مخلوط کنید تا پوستی شفاف داشته باشید و فرد بعد از استفاده با مشکل مواجه می‌شود و به پزشک مراجعه می‌کند که متوجه می‌شود با یک درد بی‌درمان مواجه شده است.
ارسال نظرات