به گزارش خبرگزاری بسیج، فرشاد مومنی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خصوص آمار ایجاد یک میلیون شغل در 9 ماهه اول سال 96 توسط مرکز آمار اظهار کرد: در اقتصاد عدد و رقمها به خودی خود به هیچ وجه گویا نیستند. بر حسب توضیحاتی که در مورد آنها داده می‌شود، می‌توان در مورد آنها قضاوت کرد.
وی افزود: این به معنای تشکیک نیست. در دوره مسئولیت آقای احمدی‌نژاد که این ادعاهای این گونه باب شد، به کمک همکارانمان در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه هفت متغیر کنترلی را معرفی کردیم، که در این هفت متغیر از عرضه کنندگان این اطلاعات و داده‌ها بدون این که لفظ تشکیک را به کار ببریم سوال می‌کنیم.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: ادعای ایجاد یک میلیون شغل در 9 ماه نخست سال 96 که از سوی دولتی ها ادعا می‌شود با متغیر سرمایه گذاری قابل توجیه نیست و با آمار پرونده‌های جدید تشکیل شده در سازمان تامین اجتماعی سازگاری ندارد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در 4 سال اخیر مرکز آمار یک دفعه آماری را مطرح می‌کند بدون این که مثل گذشته بخواهد جزئیات آن را توضیح دهد و این باعث شبهات فراوانی می‌شود.
مومنی با انتقاد از آمار دولت در زمینه سرمایه گذاری خارجی گفت: ادعا می‌شود که بعد از برجام 13 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد اقتصاد کشور شده، در حالی که چندین برابر این 13 میلیارد دلار، دلار نفتی وارد اقتصاد ایران شده ولی تحولی رخ نداده است. بنابراین اگر قرار بود ورود دلار به اقتصاد ایران، اقتصاد ایران را متحول کند، با همین دلارهای نفتی که ما تعهدی هم (به جز نسل فعلی و نسلهای آینده) به آن نداریم، باید کارمان جلو می‌رفت.
وی بیان کرد: در 5 سال اخیر بارها گفته‌ام که یک نمونه هم سراغ نداریم که کشوری در جذب سرمایه‌های خودش خرد ورزی نداشته باشد، اما در جذب سرمایه‌های دیگران موفق باشد. بهترین راه استفاده از سرمایه‌های مادی کشور خودمان است. ما اینجا باید قابلیتمان را نشان دهیم.

منبع: نود اقتصادی