خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به مطالب درج شده اخیر در رسانه‌ها در رابطه با رتبه بودجه‌ای آذربایجان‌شرقی به تشریح وضعیت بودجه‌ای استان و واقعیت‌های موجود در این رابطه پرداخت.
کد خبر: ۹۰۲۲۷۴۹
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، داود بهبودی  اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی بودجه سال 97 درآمدهایی که باید در استان وصول شود نزدیک 2500 میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 5.5 در صد رشد داشته و این در حالی است که میانگین رشد درآمدهای وصولی در سطح کشور 14.3 درصد است.
وی توضیح داد: در واقع به این ترتیب در استان افزایش فشار مالیاتی و وصولی دولت از محل عوارض و سایر منابع کمتر از سایر استان‌ها است.
بهبودی با بیان اینکه در سال 96 در رتبه ششم و در سال 97 در رتبه هشتم درآمدهای وصولی قرار گرفته‌ایم، افزود: در سال 96 سهم 2.97 درصدی و در سال 97 سهم 2.58 درصدی درآمدهای وصولی کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: بودجه هزینه‌ای (جاری) استان نیز با رشد 17.6 درصدی از 360 میلیارد تومان در سال 96 به 424 میلیارد تومان در سال 97 افزایش یافته و استان دارای رتبه 9 کشور بوده است.
این اقتصاددان با بیان اینکه سهم بودجه عمرانی استان ما 3 درصد است، تصریح کرد: در سال جاری و در کل استان‌ها یک سری از پروژه‌های ملی، استانی شده‌‌اند و در واقع بودجه آنها به مجموع اعتبارات استانی اضافه شده است؛ در همین راستا در آذربایجان‌شرقی تعداد 40 طرح ملی با بیش از 118 میلیارد تومان اعتبار استانی شده‌اند.
بهبودی با ذکر اینکه سهم ما از کل بودجه عمرانی استانی 2.94 درصد بوده و آذربایجان‌شرقی رتبه 12 کشور را دارد، ادامه داد: سهم ما چه در بودجه جاری و چه در بودجه عمرانی بیش از سهم درآمدی استان است.
وی خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر، طی فرایند بررسی و تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر پیشنهاد دولت معمولاَ یک عدد کلی به سرجمع اعتبارات استان‌ها اضافه می‌شود و لیکن توزیع این اعتبار منطق قابل دفاعی ندارد به طوری که بین همه استان‌ها اعم از کوچک و بزرگ و یا پرجمعیت و کم‌جمعیت و برخوردار یا غیربرخوردار به صورت یکسان و مساوی توزیع می‌شود. به این ترتیب به تدریج سهم استان‌های بزرگ، پرجمعیت و برخوردار کاهش و بالعکس سهم سایر استان‌ها افزایش می‌یابد.
بهبودی افزود: 3 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت بین استان‌های دارای نفت و گاز و نیز سایر استان‌ها بر حسب شاخص‌های محرومیت توزیع می‌شود که این نیز در برخی استان‌های نفتی مثل خوزستان و هم در استان‌های نسبتا محروم که شاخص‌های محرومیت بالائی دارند عدد قابل توجهی است؛ بنابراین از این طریق نیز سهم استان‌هایی همانند استان آذربایجان‌شرقی به تدریج کاهش می‌یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ضمن ابراز خوشحالی از اینکه وضعیت بودجه استان به موضوع محوری و مورد توجه افکار عمومی تبدیل شده است، گفت: باید توجه داشت پیشنهاد اولیه بودجه در قالب لایحه توسط دولت محترم به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود و بحث‌های کارشناسی و اقناع کننده و تلاش ارزنده نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به افزایش سهم استان منجر شده و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان آمادگی دارد در این راستا هرگونه کمک و همراهی لازم را بعمل آورد.

ارسال نظرات