دانشجویان 95 دانشگاه مازندران در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس استان مازندران در ارتباط با لوایح چهارگانه FATF هشدار دادند.
کد خبر: ۹۰۲۲۸۹۵
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی بسیج دانشجویی استان مازندران، دانشجویان 95 دانشگاه مازندران در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس استان مازندران در ارتباط با لوایح چهارگانه FATF هشدار دادند.

 در این نامه دانشجویان مازندران اظهار کردند: مجلس شورای اسلامی نقطه عطف مردم سالاری دینی بوده و نمایندگان محترم مجلس در مقام وکلای این ملت بزرگ با در نظر قرار دادن اهمیت این مقام و با توجه به تصمیمات اتخاذ شده همواره در طول تاریخ مورد قضاوت خداوند متعال، ملت شریف و شهدای گرانقدر این امت هستند.

بنیانگذارکبیرانقلاب عظیم اسلامی ایران حضرت امام(ره) فرمودند: "این مجلس ماحصل خون جمعی است که وفادار به اسلام بودند؛ و این مجلس عصاره زحمت‌های طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است، این مجلس فراهم آمده از "الله اکبر"های مردم است، اگر بنا باشد که این مجلس فراهم آمده از الله اکبر مردم قدمی برخلاف اسلام بگذارد، این مجلس، مجلسی خواهد بود که برخلاف مسیر مسلمین عمل کرده".

نمایندگان گرامی؛ 

همانطور که مستحضرید طی آخرین اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا، مجدداً تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه منافع ملی ایران وضع شده است،این مهم، بیانگرعمق کینه‌توزی امریکا با ملت و حاکمیت ایران اسلامی است و این در شرایطی است که مقامات ایرانی  با وجود هشدارهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به لزوم بدبینی و توجه به تجربیات تلخ مراوده با امریکا ـ با حسن نیت عامدانه و یا ناآگاهانه به پای میز مذاکره رفته و یکجانبه پایبند به طرح منسوخ برجام مانده‌اند. دیروز مجلس به برجام رأی مثبت داد و امروز در برابر لوایحی قرار دارد که بخشی از برنامه دشمن برای در تنگنا قرار دادن ایران است.

مقامات جمهوری اسلامی با هدف رفع تحریم‌های پولی و مالی و برطرف شدن موانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران در ایام پسابرجام، دست به اقدامات متعددی زده و آنچه گویای بخشی از ماجراست پذیرش و تعهد بالای سیاسی توسط برخی از مقامات ارشد دولت ایران از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی وقت در مسئله "برنامه اقدام" پیشنهادی FATF  است.

این معاهده شامل اشکالاتی بنیانی است که متاسفانه تاکنون از سوی دولت محترم پاسخی برای آن‌ها و ارتباط با لوایح چهارگانه ارائه نشده است که به شرح ذیل است: 

1.    مغایرت اصل 154 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با لایحه الحاق به کنوانسیون TF . به این معنا که در این لایحه تروریسم خوانده شدن  مردم یک کشور در راستای مقابله با استعمار خارجی قطعی بوده و این مسئله از مصادیق تروریسم مستثنی اعلام نشده است و بنابراین الحاق به کنوانسیون به منزله سلب اختیار جمهوری اسلامی در حمایت از جریان مقاومت خواهد بود.

لازم به یادآوری است که در حال حاضر حزب الله لبنان از سوی امریکا و اتحادیه اروپا و حتی شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تروریسم اعلام شده است. در واقع بند چهارم از بخش "جرم تأمین مالی تروریسم"  در "برنامه اقدام" مذاکره شده توسط دولت ایران و FATF ناظر بر اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تأمین مالی تروریسم برای گروه های مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی" در حقیقت تروریست تلقی شدن کل جریان مقاومت خواهد بود.

2.    همچنین طبق معاهده وین  ـ نظام حاکم بر کنوانسیون‌ها ـ امکان استثناء‌گذاری بر مفاد کنوانسیون‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که این مهم در خود کنوانسیون محدود نشده و یا مغایر با اهداف اصلی کنوانسیون نباشد.

در  ماده 19 معاهده به صراحت آمده است : یک کشور هنگام امضاء، تنفیذ، قبولی، تصویب یا الحق به یک معاهده می‌تواند تعهد خود نسبت به آن معاهده را مشروط کند مگر در صورتی که:

الف) معاهده، حق شرط را ممنوع کرده باشد.

ب) معاهده مقرر کرده باشد که حق شرط فقط در موارد خاص که شامل تعده مورد بحث نیست، مجاز است.

پ) یا در غیر این موارد مشمول بندهای (الف) و (ب)، وقتی که حق شرط با هدف و منظور معهده مغایرت داشته باشد.

لذا وقتی هدف از درج چنین بخشی قرار دادن بوکوحرام و حزب‌الله در یک کفه ترازو و معرفی به عنوان مصداق بارز تروریسم باشد، عملاً هیچ پیش شرطی که این هدف را نقض می‌کند مورد پذیرش نخواهد بود. بنابراین دولت ایران حتی در صورت استفاده از حق شرط، قادر به استثناء کردن نهضت‌های آزادی‌بخش از مصادیق تعریف تروریسم براساس تعهدات بین‌المللی نخواهد بود و دیگر کشورها محق به اعتراض حق شرط دولت ایران خواهند بود و براساس قطعنامه 1373 که ذیل فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل مصوب 2001 است، عدم اجرای تعهدات این کنوانسیون از سوی کشورهای متعهد، می‌تواند کشور ناقض را مورد هدف تحریم‌های فصل هدف شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد.

آنچه مورد بحث است، لزوم توجه به چرخ دنده‌ها و فرآیندهای گنجانده شده در درون FATF است که دشمنان این ملت تماماً با هدف در تنگنا قرار دادن هرچه بیشتر جمهوری اسلامی بواسطه القای "پذیرش الزامی" این طرح در نظر خواهند داشت. با توجه به موارد فوق و چالش‌های پیش رو و دسیسه‌های مورد فهم در پس چنین طرح مستبدانه‌ای، از مجلس محترم و حضرتعالی در خصوص تأمل بیشتر برمجموع لوایح و اتخاذ تصمیم درست در راستای حفظ منافع ملی مورد انتظار است.

در مورد ارتباط لوایح چهارگانه ارائه شده در مجلس توسط دولت محترم و همنوایی با طرح FATF لازم به ذکر است:

1. مقامات دولت محترم اساساً ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر می‌شوند حال آنکه با بررسی بخشی از هر دو سازه‌ی لوایح مطروحه دولت و FATF مستنداً ارتباط دو مجموعه قابل ارائه و احراز است:

2. الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم به صراحت در ماده 26 توصیه های FATF ذکر شده است که در صفحه 25 سند موسوم به FATF کاملاً روشن و مبرهن است.

3. بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین‌المللی" در برنامه اقدام توافق شده میان دولت ایران و FATF عبارتند از: الزام تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو و همچنین امضاء، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم". که عملاً به‌معنای تروریسم خوانده شدن جریان مقاومت و پذیرش اتهام پولشویی، قاچاق و جرائم سازمان یافته توسط دولت ایران در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

نمایندگان محترم مجلس استان مازندران

با توجه به موارد فوق و موضوعات بیان شده این قرارداد که به موضوع داغ این روزهای عرصه سیاست کشور تبدیل شده و نظر به اینکه لایحه آن به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع شده خواهشمند است نسبت به پیگیری و طرح مطالبات ذیل تا حصول شفافیت کامل درخصوص این لوایح اقدام فرمایید:

1)  دولت مدعی عدم ارتباط لوایح چهارگانه ( الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم)  با fatf است. این در حالی است که الزام الحاق به کنوانسیون‌های فوق در ماده 35 توصیه‌های fatf و بندهای اول،دوم و چهارم برنامه اقدام(action plan) توافق دولت و fatf ذکر شده است. چه توجیهی از سوی دولت در این خصوص بیان شده؟

2) با توجه به اینکه طبق قوانین کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، حمایت از محور مقاومت جرم تلقی شده و به طریق اولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازمانی تروریستی اطلاق می‌گردد؛ صحت و سقم این مطلب را اعلام فرمایید؟

3) در ایران کسی مخالف مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم نیست و این موضوع دربند 19 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح شده است. اما باتوجه به اینکه در تعریف تروریسم بین ایران و fatf اختلاف وجود دارد، دولت محترم چه برنامه‌ای برای حل این اختلاف نظر دارد تا به در صورت امضای معاهده خدشه‌ای به منافع ملی وارد نشود؟

4) پیش‌تر سخنگوی محترم کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرده بودند که با عملیاتی شدن این قرارداد جمهوری اسلامی ایران دچار نوعی خودتحریمی می‌شود، و دولت سعی در تکذیب این موضوع داشته؛ مشخص فرمایید حق با کدام طرف است و بحث خودتحریمی تا چه اندازه صحت دارد؟

5) توافق اولیه میان دولت یازدهم و fatf که تایید مجلس را نیز نداشت، با توجیه رفع مشکلات بانک‌ها در مبادلات صورت گرفت. این در حالی است که ایران حتی اگر از لیست سیاه fatf نیز خارج شود اما تحریم‌های امریکا باقی بمانند تفاوتی در ارتباطات مالی بانک‌های دنیا با بانک‌های ایرانی حاصل نخواهد شد. اکنون که امریکا از برجام خارج شده و تحریم‌های جدیدی نیز پیش روی ایران قرار دارد، دلیل ادامه همکاری با fatf چیست؟

6) طبق این معاهده ایران باید متعهد شود که افراد و نهادهای تحت تحریم در قطعنامه 2231 را تحریم کند. تحریم سردار قاسم سلیمانی در درون کشور چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

7) طبق بند 36 تا 40 توصیه نامه fatf اطلاعات مالی کشور بدون محدودیت باید دراختیار fatf قرار بگیرد. صراحتا بفرمایید که برای این اقدامات می‌توان نامی به غیر از خدشه دار شدن امنیت ملی انتخاب کرد؟

نمایندگان محترم استان مازندران؛ 

به یاد داشته باشید که مجلس در امتحان بزرگی قرار گرفته است و هر نطق و رأیی در آینده این حکومت و ملت اثرگذار خواهد بود. جنبش دانشجویی به نمایندگی از جمیع موکلان شما نمایندگان محترم استان که همان ملت شریف این مرز و بوم هستند، از شما انتظار پاسخگویی و شفاف‌سازی دارد. جامعه علمی به دفعات با ارائه نقطه نظرات تخصصی خود در مقاطع گوناگون و در مسائل متعددی در تاریخ  ـ همچون بیانیه سعدآباد و پذیرش پروتکل الحاقی، برجام و ایضاً مسئله‌ی حال حاضرـ به صورت مستمر ابعاد پنهان لوایح را برای نمایندگان شریف مشخص و اعتراض خود نسبت به مسائل مغایر با منافع اسلام و ملت عزیز را ابراز کرده اما همواره مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مجلس و دولت قرار گرفته‌اند.

جنبش دانشجویی از شما نمایندگان محترم ملت انتظار توجه به نظرات کارشناسان و بنا بر ماده 44 آیین نامه داخلی مجلس، مطالبه‌ و بررسی این لایحه شوم و استعماری را دارد. طعم تلخ خسارت محض برجام همچنان بر کام این ملت باقی مانده است و به فرموده‌ی حضرت روح ا..  مردم ولی نعمتان ما [این نظام] هستند لذا، براساس استناد به کلام حضرت امام(ره) این ملت شریف خواستار اعلام موضع رسمی و علنی شما نمایندگان محترم مجلس در مواجهه و مقابله با این طرح استعماری بوده و از شفافیت رأی خود نگران نباشید.

بی‌شک بسیج دانشجویی به حسب وظیفه ذاتی خود ضمن رصد و پیگیری اقدامات مجلس، از مسؤولانی که با جهالت و خیانت خود به منافع ملی خسارت وارد کنند، نخواهد گذشت و همانطور که مستحضرید، امروز اگر مقابل جریان‌برانداز و خائن به نظام و ملت نایستیم، فردا نه تنها در پیشگاه خداوند متعال پاسخی نخواهیم داشت، بلکه آیندگان نیز از ما، به‌عنوان خائنان به کشور یاد خواهند کرد.

بی‌شک این ملت شریف مسؤولان خدوم و صادق نسبت به ارزش‌های اسلامی و ملی‌ را به خوبی می‌شناسد و تاریخ گواه است که این ملت همواره قدردان خوبی برای تمام خدمت‌هاست. در پایان برای شما توفیق خدمت به ملت شریف و سربلندی جمهوری اسلامی ایران و قدم گذاشتن در راه شهدا و امام شهدا را از خداوند متعال مسئلت داریم.

والسلام علی من اتبع الهدی

‎1.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل

2.‎حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آیت الله آملی آمل 

‎3.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور آمل

‎4. بسیج دانشجویی دانشگاه فناوری نوین آمل 

‎5.بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی آمل

‎6.بسیج دانشجویی دانشگاه پرستاری مامایی آمل

‎7.بسیج دانشجویی دانشکده فنی توحید آمل

‎8. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آمل 

‎9.بسیج دانشجویی دانشکده علمی کاربردی هنر پنج آمل

‎10.بسیج دانشجویی دانشکده علامه حسن زاده آمل

‎11.بسیج دانشجویی دانشکده سما آمل

‎12.بسیج دانشجویی دانشگاه آموزش عالی هراز آمل

‎13.بسیج دانشجویی دانشگاه آموزش عالی سبز آمل 

‎14.بسیج دانشجویی دانشگاه آموزش عالی سمنگان آمل 

‎15. بسیج دانشجویی موسسه آموزش عالی آمل

‎16. بسیج دانشجویی دانشکده علمی کاربردی فذا آمل

17.بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی محمودآباد

18.بسیج دانشجویی دانشگاه خزر محمودآباد

19.بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت محمودآباد

20.بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای محمودآباد

21.بسیج دانشجویی دانشگاه کاوش محمودآباد

22.بسیج دانشجویی دانشگاه نیما محمودآباد

23.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور

24. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه محدث نوری

25.بسیج دانشجویی دانشگاه مازیار رویان

26. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور چمستان

27. بسیج دانشجویی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس پردیس نور

28. بسیج دانشجویی دانشکده فنی سما چمستان

29.بسیج دانشجوئی موسسه آموزش عالی رحمان رامسر

30.بسیج دانشجوئی موسسه کسری رامسر

31.بسیج دانشجوئی دانشگاه آزاد رامسر

32.بسیج دانشجویی پردیس خودگردان بین الملل رامسر

33.بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری رامسر

34.بسیج دانشجویی دانشکده ملاصدرا رامسر 

35.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور رامسر

36.بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد سوادکوه

37.بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

38.بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل

39.بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بابل

40.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بابل

41.بسیج دانشجویی دانشگاه طبری بابل

42. بسیج دانشجویی دانشکده فنی دختران بابل «الزهرا » (س) 

43. بسیج دانشجویی دانشکده فنی امام صادق«ع»

44.بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و فنون بابل 

45.بسیج دانشجویی دانشگاه راه دانش بابل

46.بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی بابل «فرهنگیان»

47.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بندپی غربی

48.بسیج دانشجویی دانشکده فنی سما بابل 

49.بسیج دانشجویی دانشگاه «فرهنگ و هنر» علمی کاربردی واحد 4 بابل 

50.بسیج دانشجویی دانشگاه آریان بابل 

51.بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی مازندران

52.بسیج دانشجویی دانشگاه علم و فناوری بهشهر

53.بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بهشهر

54.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بهشهر

55.بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری بهشهر

56.بسیج دانشجویی آموزشکده فنی حرفه ای امام خمینی بهشهر

57.بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی بهشهر

58.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد چالوس

59.بسیج دانشجویی موسسه طبرستان

60.بسیج دانشجویی موسسه پویندگان دانش

61.بسیج دانشجویی موسسه علامه حلی

62.بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی کارآموزان

63.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ساری 

64.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

65.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ساری 

66.بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

67.بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ساری

68.بسیج دانشجویی دانشکده قدسیه ساری 

69.بسیج دانشجویی دانشگاه امام محمد باقر ساری

70.بسیج دانشجویی آموزشکده کشاورزی ساری 

71.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی سناساری

72.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی هدف ساری

73.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی ادیب ساری

74.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تنکابن

75.بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی شفق تنکابن

76.بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی آیندگان تنکابن

77.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور تنکابن

78.بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی تنکابن

79.بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی رودکی

80.حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران

81.بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نوشهر

82.بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نورنوشهر

83.بسیج دانشجویی دانشگاه غیرانتفاعی کمال الملک نوشهر

84.بسیج دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی نوشهر

85.بسیج دانشجویی  دانشگاه غیر انتفاعی مارلیک نوشهر

86.بسیج دانشجویی  دانشگاه علمی کاربردی نوشهر

87.بسیج دانشجویی دانشکده میراث وگردشگری نوشهر

88. بسیج دانشجویی حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قائم‌شهر

89. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نکا

90. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نکا

91.بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قائم‌شهر

92.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی صالحان قائم‌شهر

93.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی فروردین قائم‌شهر

94.بسیج دانشجویی غیرانتفاعی علامه طبرسی قائم‌شهر

95.بسیج دانشجویی  دانشگاه پیام نور قائم‌شهر

ارسال نظرات
پر بیننده ها