خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسن مجتبی (ع) اهل مبارزه، جهاد و مقاومت هستند ولی مقاومت ایشان کور نیست بلکه با نگاهی روشن و افق‌های بلند است که به اعتراف دوست و دشمن زمینه‌ساز واقعه کربلا و حضور سیدالشهدا (ع) در اوج روحیه آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی است.
کد خبر: ۹۰۲۳۱۸۲
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
مقاومت امام حسن (ع) زمینه‌ساز واقعه کربلا است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام مرتضی سلطانی ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن (ع) اظهار کرد: این امام بزرگوار پس از شهادت امام علی (ع) به امامت و خلافت جامعه اسلامی رسیدند که اوج به قدرت رسیدن خط انحرافی و دشمنان اسلام بود.

وی خاطرنشان کرد: معاویه با ولایت شام که از زمان عثمان به دست او رسیده بود، توانست سلطنت و حاکمیت را بر بخشی از جامعه اسلامی به دست آورد و با تمرکز بر قدرت، توطئه و خیانت به جنگ با آموزه‌های دین اسلام پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عمق عداوت و دشمنی جریان بنی امیه به سرکردگی معاویه را می‌توان در پدر و مادر معاویه نیز مشاهده کرد گفت: مادر معاویه هند جگرخوار است و در جنگ احد برای اینکه دشمنی خود را نسبت به پیامبر اسلام (ص) نشان دهد جگر حمزه سیدالشهدا (ع) را در جلوی چشمان همه تاریخ به دندان گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) در دورانی به خلافت رسیدند که شرایط بسیار پیچیده اجتماعی حاکم بود. از طرفی نگاه در خلافت رساندن امام علی (ع) نگاه امامت و ولایت برآمده از غدیر نبود بلکه مردم در امتداد سقیفه به سمت امام علی (ع) آمده بودند بنابراین مانعی بود که امام بتوانند به وظایف رسالت خود عمل کنند.

سلطانی شکاف‌های موجود در جامعه اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: امام علی (ع) با سه جنگ داخلی مواجه بود که آثار تخریبی اجتماعی، سیاسی و حکومتی را به همراه داشت اگرچه تؤام با پیروزی‌هایی بود.

وی خاطرنشان کرد: امامت امام حسن (ع) در شرایط گسست جامعه اسلامی و صف‌کشی فرقه‌ها و نحله‌های مختلف آغاز می‌شود. در این شرایط معاویه سکانداری می‌کند و عرصه رقابت را از دیگر رقبای خود می‌رباید و به عنوان مهمترین مانع به جنگ امام می‌آید.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: سست عهدی شیعیان از طرفی دیگر در این دوران وجود دارد که در برابر تطمیع‌ها و تهدید‌های معاویه فضا را خالی می‌کنند و امام را در مظلومیت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به سیاست راهبری امام حسن (ع) گفت: این امام بزرگوار خط تشیع را به عنوان مسیر اسلامی حفظ کردند تا جریان شیعی شاکله اصلی خود را حفظ کند.

سلطانی با بیان اینکه امروز برخی در حق امام حسن (ع) جفا می‌کنند و حضرت را در مظلومیت مضاعت قرار می‌دهند گفت: باید در نظر داشت روحیه جهاد، مبارزه و مقاومت در سلوک امام حسن (ع) جلوه‌نمایی می‌کند و امام در طول حیات خود هیچگاه نسبت به این اصول کوتاه نیامدند و با تدبیر تشیع را حفظ کردند.

وی یادآور شد: امام حسن مجتبی (ع) اهل مبارزه، جهاد و مقاومت هستند، ولی مقاومت ایشان کور نیست بلکه برآمده از نگاهی روشن و افق‌های بلند است که به اعتراف دوست و دشمن زمینه‌ساز واقعه کربلا و حضور سیدالشهدا (ع) در اوج روحیه آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها